کدام تانک ایرانی جایگزین t90 روسی می‌شود؟

 امیر کیومرث حیدری از جمله فرماندهان با سابقه و دلسوز در ارتش جمهوری اسلامی ایران است که 29 آبان ماه سال گذشته با حکم حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (فرمانده معظم کل قوا) به فرماندهی بزرگترین نیروی ارتش یعنی نیروی زمینی منصوب شد.

او پیش از این، جانشینی نزاجا را در زمان فرماندهی امیر پوردستان (جانشین فعلی فرمانده کل ارتش) برعهده داشت.

- امیر حیدری در این گفتگو از 14 برنامه نیروی زمینی ارتش برای اولین بار درجهت ارتقاء سطح معیشت کارکنان خبر داد که موضوعاتی نظیر مسکن، شناسایی افراد برتر، کمک مالی به خانواده های کم درآمد و دارای فرزندان بیمار و... را در بر می‌گیرد.

- فرمانده نیروی زمینی ارتش از کم بودن تعداد منازل سازمانی در این نیرو نیز سخن گفت و البته این را هم اضافه کرد که ما برنامه‌ای تهیه کردیم که اگر نیروها طبق آن عمل کنند، در یک بازه زمانی پیش بینی شده، خانه‌دار خواهند شد.

- وی همچنین در بخش دیگری از این گفتگو به ایجاد تغییرات در ساختار نزاجا پرداخت و تصریح کرد: 5 کارگروه ساختار و سازمان، نیروی انسانی،‌ مؤلفه‌های توان رزمی، دستورالعمل‌ها و مهندسی و نوشوندگی تشکیل دادیم تا اوامر رهبری از سال 85 تا 95 در این حوزه‌ها را استخراج کرده و مورد بررسی قرار دهند.

- امیر حیدری افزود: در بُعد ساختاری می‌خواهیم نیروی زمینی را به یک نیروی متحرک هجومی تبدیل کنیم. یعنی تعدادی از تیپ‌های پرشمار نزاجا را از حالتی که الان دارند، خارج می‌کنیم و با یک ساختار کاملا حرفه‌ای و به‌روز شده و مجهز به سلاح‌های روز، به تیپ‌های محرک هجومی تبدیل خواهیم کرد.

- فرمانده نزاجا این را هم گفت که در این ساختار کاملا بر روی موضوع تهاجم متمرکز شدند و به دفاع فکر نمی‌کنند.

 وی در ادامه به راه اندازی 5 خط تولید قطعات مهم و حساس نظامی در سال جاری خبر داد و گفت: در تهران 2 خط تولید تانک‌های سری M و چیفتن و نیز قطعات نفربرهای زرهی، در مسجد سلیمان خط تولید قطعات تانک‌های سری T و در اصفهان هم دو خط تولید، یکی برای خودروهای تاکتیکی و دیگری برای بالگردها راه اندازی می‌شود.

- او البته توجه به حوزه بالگردی و هوانیروز را یکی از اهداف راهبردی نزاجا دانست و افزود: در برنامه جدیدی که داریم همه بالگردها باید بتوانند به قابلیت، پرواز، ناوبری و درگیری در شب برسند.

- امیر حیدری درخصوص تانک جدید ایرانی با نام «کرار» نیز ضمن مثبت ارزیابی کردن ویژگی‌های این تانک، آن را با قابلیت‌های عمده نمونه T90 روسی معرفی کرد و کفت: تمرکز بر روی این تانک می‌تواند ما را از خرید خارجی بی‌نیاز کند.

- فرمانده نزاجا این را هم گفت که علی‌رغم عملیاتی بودن تانک دیگر ایرانی با نام «ذوالفقار»، ولی تانک «کرار» نسبت به «ذوالفقار» ارجحیت دارد.

- موضوع استفاده از سلاح انفرادی جایگزین ژ3 در سازمان رزم نیروی زمینی نیز دیگر سوالی بود که امیر حیدری درباه آن گفت: همین امروز هم سلاح ژ3 با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌هایش از بسیاری از سلاح‌های دیگر بهتر است و روی دست آن نیامده است، البته ما برای حضور در نبردهای آینده باید سلاح انفرادی با قابلیت‌های بیشتر و سبک‌تر از ژ3 داشته باشیم.

- فرمانده نیروی زمینی اضافه کرد: 2 قبضه سلاح انفرادی ایرانی را در اختیار قسمت‌های مربوطه گذاشتم تا با ژ3 مقایسه شود و اگر بهتر بود، به سمت‌ آن می‌رویم.

- وی از نزاجا به عنوان قطب سازنده سلاح تک‌تیرانداز در کشور خبر داد و گفت که برخی از این سلاح‌های ساخته شده، صادرات هم می شود.

- امیر حیدری با بیان اینکه رقم قابل توجهی را برای به‌روز کردن و تجهیز نیروهای تیپ 65 ویژه هوابرد (نوهد) اختصاص داده‌ایم، اظهار داشت: به دنبال تشکیل تیپ‌های دیگر در تراز نوهد هستیم که هر سال به تعداد آنها افزوده می شود و یکی از مظاهر قدرت در نیروی زمینی خواهند بود.

فرمانده نیروی زمینی ارتش درخصوص موضوعات دیگری نظیر برگزاری رزمایش مشترک خارجی، توان ضدزره نزاجا و انتقال پادگان‌ها از داخل شهرها نیز سخن گفت که می‌توانید مشروح این گفتگو را در ادامه بخوانید:

* نیروی زمینی به لحاظ تعداد پرسنل، بزرگترین یگان در ارتش است. شاید بد نباشد گفتگوی ما با حضرتعالی با موضوع معیشت کارکنان شروع شود چرا که مسئله معیشت نیروها و خانواده آنها از گذشته -نه فقط در نیروی زمینی ارتش- مورد تاکید فرمانده کل قوا بوده و ایشان در حکم انتصاب حضرتعالی نیز مجددا بر این مهم و البته ارتقاء توان رزمی تاکید کردند. لطفا بفرمایید چه برنامه‌هایی برای ارتقاء سطح معیشت کارکنان در نیروی زمینی ارتش دارید؟

ما نیروی زمینی را یک نیروی ولایتمدار و گوش به فرمان رهبری می‌دانیم که باید تمام توان خود را در جهت اجرای اوامر ایشان بسیج کند.

حضرت آقا به طور دائم 2 موضوع را از نیروهای مسلح پیگیر هستند. یکی افزایش توان رزمی و دفاعی و دیگری ارتقای وضعیت معیشتی کارکنان و در حکم انتصاب بنده به فرماندهی نزاجا هم این دو موضوع مورد تاکید واقع شدند.

درخصوص افزایش توان نظامی، برنامه‌ای تنظیم شده و 5 کارگروه ساختار و سازمان، نیروی انسانی،‌ مؤلفه‌های توان رزمی، دستورالعمل‌ها و مهندسی و نوشوندگی تشکیل دادیم تا اوامر رهبری از سال 85 تا 95 در این حوزه‌ها را استخراج کرده و مورد بررسی قرار دهند.

این کارها صورت گرفت و برنامه بازطراحی نیروی زمینی مبتنی بر تحرک و کارآمدی یگان‌ها، برابر اوامر رهبری تنظیم و تقدیم ایشان شد که مورد عنایت معظم له نیز قرار گرفت و اکنون در حال اجرای آن هستیم که این برنامه، نیروی زمینی را با یک تحول بزرگ هم از لحاظ ساختاری و هم مؤلفه‌های توان رزمی و هم وضعیت نیروی انسانی روبرو می‌کند.

** ساختار نزاجا هجومی می‌شود

در واقع ما در بُعد ساختاری می‌خواهیم نیروی زمینی را به یک نیروی متحرک هجومی تبدیل کنیم. یعنی تعدادی از تیپ‌های پرشمار نزاجا را از حالتی که الان دارند، خارج می‌کنیم و با یک ساختار کاملا حرفه‌ای و به‌روز شده و مجهز به سلاح‌های روز، به تیپ‌های محرک هجومی تبدیل خواهیم کرد.

در این راستا ما ذره‌ای به دفاعی عمل کردن نیندیشیده‌ایم چون بهترین پدافند (دفاع) را آفند (حمله) می‌دانیم.

در حوزه ساختار یگان‌های زرهی هم برنامه‌ای داریم تا آنها هم به یگان‌های زرهی هجومی تبدیل شوند.

در حقیقت نیروی زمینی به دنبال این است که طبق فرمایش رهبر انقلاب، استطاعت تحمیل رزم زمینی نزدیک به دشمن را در خود ایجاد و احراز کند.

** تدوین 14 برنامه برای افزایش سطح معیشت کارکنان برای اولین بار

اما در بُعد معیشت، بنده معتقدم که ارتقاء سطح معیشت، تنها معطوف به افزایش میزان حقوق و مزایا نیست هرچند اینها هم مهم است ولی همه‌اش این نیست. توجه به معیشت یعنی شریک غم و زندگی کارکنان بودن و در کنار خانواده آنها حضور پیدا کردن.

البته درخصوص افزایش حقوق و مزایای کارکنان -که این هم خواست حضرت آقا بود- ستاد کل نیروهای مسلح اقدامات خوبی انجام داد و در سال گذشته 2 مرتبه متمم حقوق به کارکنان نیروهای مسلح پرداخت شد و طبق گفته ستاد کل نیروهای مسلح، این روند ادامه خواهد داشت.

ما در نیروی زمینی ارتش برای اولین بار 14 برنامه مرتبط با ارتقاء سطح روحیه و رفاه کارکنان تبیین و ابلاغ کردیم که امسال اجرا می‌شود.

* یکی از مهمترین مشکلات بحث مسکن است. مشخصا در این حوزه چه اقداماتی مد نظر است؟

موضوع مسکن جزو اولین مؤلفه‌هاست که با کمک بنیاد تعاون ارتش و پتانسیلی که در نزاجا وجود دارد، دستورالعملی تدوین شد تا بتوان به مسکن‌دار شدن کارکنان کمک کرد.

این کمک‌ها به گونه‌ای است که اگر کارکنان مطابق آن دستورالعمل اقدام کنند، در زمان مورد نظر صاحب مسکن خواهند شد.

** منازل سازمانی کم داریم

* منازل سازمانی چقدر می‌تواند در حل این مشکل موثر باشد؟

یکی دیگر از موضوعاتی که در حوزه افزایش سطح معیشتی کارکنان موردنظر قرار دارد، همین بحث استفاده از خانه‌های سازمانی برای افرادی است که مستأجر هستند.

البته ما در این موضوع نگاه‌مان بیشتر معطوف به مناطق محروم است. درواقع در نیروی زمینی اصل بر عدالت‌محوری است و این اقتضا می‌کند اولویت ما مناطق محروم باشد که این مناطق شناسایی شده و ان‌شاءالله کار با این نگاه پیش خواهد رفت. البته ما در نیروی زمینی خانه‌های سازمانی کم داریم و برای پیشبرد بهتر این هدف باید با برنامه‌ریزی و دقت موضوعات را انجام دهیم.

دستورالعمل دیگر در رابطه با خود کارکنان است. ما کارکنانی داریم که جزو اشخاص برتر و شاخص هستند. اما معیار و ملاکی برای مشخص کردن آنها وجود ندارد. لذا دستورالعملی در قالب طرح «میثاق با ولایت» تبیین شد تا اگر کسی خلاقیت، کارایی، معرفت و نوآوری بالاتری نسبت به دیگران داشت، طبق این دستورالعمل، شامل مزایا بشود.

از سوی دیگر بخشی از کارکنان ما دارای فرزندان با بیماری‌های صعب‌العلاج هستند لذا دستورالعمل «دارالشفای فاطمه‌الزهرا» را برای کمک به آنها تعیین کردیم که برای مثال طبق این طرح، آن فرد می‌تواند محل خدمتی خودش را تعیین کند.

همچنین کمک نقدی -با توجه به میزان مشکل بیماری- پرداخت خواهد شد. البته این افراد تحت پوشش بیمارستان‌های تخصصی منطقه‌ای خود هم قرار خواهند گرفت و یک مستمری دائم نیز برای آنها مشخص می‌شود.

دستورالعمل دیگر ما، کمک به افراد نیازمند و همچنین کمک به ایجاد شرایط ازدواج و تهیه اقلام جهیزیه برای خانواده‌هاست که البته همه این اقلام تولید داخل خواهند بود.

** راه‌اندازی 5 خط تولید قطعات زرهی و بالگردی در نزاجا

* حضرتعالی اخیرتان از راه‌اندازی 5 خط تولید قطعات در تهران، اصفهان و مسجد سلیمان خبر دادید، بفرمایید در این خطوط چه قطعاتی ساخته خواهد شد؟

با توجه به تدابیر مقام معظم رهبری که امسال را سال «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» نامگذاری کردند، ما در نیروی زمینی 5 خط تولید قطعات تجهیزات و سامانه‌های مختلف را راه‌اندازی خواهیم کرد که 3 خط تولید مربوط به قطعات تانک و ادوات زرهی است.

از این میان 2 کارخانه با نام‌های «نصر» و «فتح» در تهران و یک کارخانه هم در مسجدسلیمان راه‌اندازی خواهد شد که در کارخانه «نصر»، قطعات مربوط به تانک‌های سری M و چیفتن، در کارخانه «فتح» قطعات مربوط به نفربرهای زرهی و در مسجدسلیمان هم قطعات تانک‌های سری T ساخته می‌شود.

در مرکز بهینه‌سازی اصفهان نیز قطعات خودروهای تاکتیکی تولید شده و در صنایع «یاعلی» اصفهان که یکی از مهم‌ترین اهداف ماست، خط تولید قطعات مهم و راهبردی بالگرد تولید خواهد شد.

** ارزیابی از نقش تانک «کرار» در ارتقاء توان زرهی نزاجا

* در آخرین روزهای سال گذشته شاهد رونمایی از تانک «کرار» بودیم که به عنوان یک تانک بومی و پیشرفته توسط وزارت دفاع ساخته شد. آیا نزاجا هم از این تانک استفاده خواهد کرد و اگر جواب مثبت است، بفرمایید از منظر شما به عنوان فرمانده نیروی زمینی، «کرار» چقدر در افزایش توان زرهی موثر خواهد بود؟

عمده‌ترین بهره‌بردار تانک، طبیعتاً نیروی زمینی ارتش و برادران ما در نیروی زمینی سپاه هستند و تانکی که تولید می‌شود باید بتواند نیازهای ما را پوشش دهد.

در خصوص تانک «کرار»، یک کارگروه زرهی در ستاد کل نیروهای مسلح، تمامی نیازها و توقعات این حوزه را احصاء و به وزارت دفاع اعلام کرد تا تانکی مطابق با این انتظارات طراحی شود.

ما از تانک «کرار» بازدید کردیم و معتقدیم این تانک، یک تانک بسیار ارزشمند و مناسب است که البته باید قضاوت نهایی را پس از به کارگیری آن در رزمایش‌ها داشته باشیم، اما تا اینجای کار، این تانک نیازهای نیروی زمینی را به‌خوبی پوشش می‌دهد.

** «کرار» عمده قابلیت‌های T90 را دارد

* تحلیل‌هایی درخصوص مقایسه «کرار» با تانک‌های T72 و T90 روسی شد، شما خودتان «کرار» را به کدامیک نزدیک‌تر می‌دانید؟

تانک «کرار» درواقع از تانک T72 عبور کرده و عمده قابلیت‌های تانک T90 را دارد و بنده شخصاً معتقدم که ما باید بر روی این تانک کار کنیم و با توجه به اینکه پتانسیل‌ها نیز در داخل وجود دارد، تانک «کرار» می‌تواند یک جایگزین مناسب برای خرید از خارج باشد.

* پس بحث خرید T90 از روسیه که در گذشته مطرح بود، منتفی است؟

من شخصا معتقدم ما اصلاً نباید به طرف خرید خارجی برویم و باید روی همین طرح کار کنیم.

* سرنوشت تانک «ذوالفقار» چه می‌شود؟ آیا «کرار» جایگزینی برای این تانک خواهد بود؟

تانک «ذوالفقار» از نظر نیروی زمینی، عملیاتی بوده و ما از آن استفاده می‌کنیم، اما با وجود تانک «کرار» که توسط وزارت دفاع ساخته شد، احساس می‌کنیم متمرکز شدن بر روی این تانک نسبت به «ذوالفقار» بهتر باشد.

** ژ3 جزو بهترین‌هاست اما به دنبال سلاحی بهتر از آن هستیم

* درخصوص سلاح‌های انفرادی در یگان‌های نزاجا، سال‌هاست که از ژ3 استفاده می‌‌شود، آیا برنامه‌ای برای جایگزینی این سلاح وجود دارد؟

همین امروز هم سلاح ژ3 با توجه به قابلیت‌ها و توانمندی‌هایش ازجمله توان نفوذ در هدف و یا کالیبر عملیاتی و... از بسیاری از سلاح‌های دیگر بهتر است و روی دست آن نیامده است، البته ما برای حضور در نبردهای آینده باید سلاح انفرادی با قابلیت‌های بیشتر و سبک‌تر از ژ3 داشته باشیم.

بنده خودم دو مرتبه با صنایع دفاعی صحبت کردم و حتی سردار تقی‌زاده (رئیس سازمان صنایع دفاع) 2 قبضه سلاح انفرادی ایرانی به بنده هدیه دادند و من هم اینها را در اختیار قسمت‌های مربوطه گذاشتم تا با ژ3 مقایسه شود و اگر بهتر بود، به سمت‌ آن می‌رویم، اما اگر توانمندی برابر با ژ3 داشت، فعلاً همین ژ3 باقی می‌ماند، البته ما امیدوار هستیم بتوانیم تسلیحات بهتر از آن را در داخل تولید کنیم.

** صادرات تک‌تیرانداز ایرانی به خارج

* در سال‌های اخیر چند نمونه سلاح تک‌تیرانداز نیز در جهاد خودکفایی نزاجا تولید شده، به نظر می‌رسد این نیرو تاکید ویژه‌ای بر این نوع تسلیحات دارد. این سلاح‌ها به تولید انبوه هم رسیده و احیانا صادرات هم داشته‌ایم؟

نیروی زمینی در بعضی حوزه‌های تسلیحاتی مانند تک‌تیرانداز‌ها به یک قطب در کشور تبدیل شده و ما در گذشته 2 سلاح تک‌تیرانداز «شاهر» و «باهر» را به صورت نمونه ساختیم که طرح‌های بسیار موفقی بود و کارگروه ستاد کل نیروهای مسلح نیز آن را تأیید کرد و امروز این تسلیحات تولید انبوه شده و حتی به کشورهای خارجی هم صادر شده است.

** تجهیزات انفرادی نوهد به‌روز می‌شود

* یکی از یگان‌های مشهور و موثر نیروی زمینی تیپ 65 ویژه هوابرد (نوهد) است. برای به‌روز کردن و تجهیز این یگان به اقلام پیشرفته چه برنامه‌ای در دستور کار است؟

در خصوص تیپ نوهد، کارهای بسیار خوبی صورت گرفته. من نمی‌دانم شما آخرین بار کی از این یگان بازدید کردید ولی تقریباً یک ماه قبل بود که یک رقم قابل ملاحظه‌ای برای به‌روز کردن تجهیزات انفرادی این یگان از چتر گرفته تا لوازم غواصی، کیسه خواب، لباس و... اختصاص داده شده و مثلا برای کیسه خواب که اخیراً راجع‌به آن بحث کردیم، قرار است کیسه‌هایی تهیه شود تا بتواند در سرمای 40 درجه زیر صفر هم مورداستفاده قرار بگیرد.

کوله‌پشتی‌های چندمنظوره، کلاه آهنی‌های مجهز به سامانه‌های ارتباطی و لباس‌های با فناوری نانو هم در نظر گرفته شده است که این لباس‌ها در برابر نور آفتاب، سرما، گرما و باران به‌خوبی واکنش نشان می‌دهد.

** تیپ‌های همتراز با نوهد تشکیل می‌شود

تیپ 65 یکی از اثرگذارترین یگان‌های ماست که البته بنا داریم چند تیپ در تراز نوهد ایجاد کنیم که به عنوان «تیپ‌های واکنش سریع مخصوص» نامیده می‌شود و بنایمان بر این است که هر سال بر تعداد این تیپ‌ها بیفزائیم که به افزایش قدرت نیروی زمینی منجر خواهد شد.

** به دنبال رزمایش مشترک با کشورهای خارجی هستیم

* نیروی زمینی درخصوص برگزاری رزمایش مشترک با دیگر کشورها هم برنامه‌ای دارد؟

بنا بر دستورالعملی که ستاد کل نیروهای مسلح به ما ابلاغ کرده، ما در این مسیر گام برمی‌داریم و امیدوار هستیم که بتوانیم رزمایش مشترک با کشورهای دوست، همسایه و مسلمان برگزار کنیم. این امر قبلاً در نیروی زمینی سابقه نداشته، اما ما بسیار امیدوار هستیم و معتقدیم بسیار موثر خواهد بود.

* کشور خاصی هم مد نظر هست؟

تعیین کشور و روال کار بر اساس تصمیماتی است که ستاد کل نیروهای مسلح اتخاذ می‌کند اما کشوری مثل پاکستان می‌تواند یک انتخاب خوب باشد چون به هر حال ما با این کشور تبادل استاد و دانشجو هم داریم و بسیاری از افسران آنها در دانشگاه فرماندهی و ستاد ما آموزش می‌بینند و برخی نیروهای ما هم در پاکستان حضور داشتند.

** برای انتقال کامل پادگان ‌ها از شهرها آماده‌ایم

* یکی از مباحث مهم درخصوص نیروی زمینی بحث انتقال پادگان‌های نظامی از داخل شهرهاست. روال این انتقال چقدر پیشرفت داشته و آیا از طرف سازمان های شهری و دولتی همکاری مطلوب صورت می‌گیرد؟

ما برای جابجایی پادگان‌های نیروی زمینی از داخل شهرها کاملاً آماده‌ایم و در برخی مناطق که مسئولان شهری و استانی همکاری خوبی داشتند، این امر صورت گرفته اما اگر در جایی با کُندی روند روبرو هستیم، به دلیل همکاری نکردن مسئولان است و الا ما در این حوزه آمادگی کامل داریم.

** توان زرهی نزاجا در بهترین حالت ممکن است

* استفاده از تسلیحات ضدزره برای مقابله با یگان های زرهی روز دنیا یکی از موضوعات اساسی است. نیروی زمینی در این حوزه چه اقداماتی کرده و توان ضدزره را در چه سطحی ارزیابی می کنید؟

در سازمان جهاد خودکفایی نزاجا بر روی 2 موضوع تمرکز زیادی وجود دارد که یکی در خصوص جمرها است و دیگری تسلیحات ضد زره که الحمدالله کارهای بسیار خوبی صورت گرفته و می‌توان گفت توان نیروی زمینی در حوزه ضدزره در طول عمر این نیرو، بی‌نظیر است، هرچند ما به این میزان راضی نیستیم و باید بیشتر کار کنیم، اما من جهاد خودکفایی نیروی زمینی ارتش را یک سازمان موفق می‌دانم.

** همه بالگردها به سامانه پرواز در شب مجهز می‌شوند

* اخیرا فرمانده هوانیروز در نشست خبری به موضوع ارتقا توان بالگردی در نزاجا اشاره کردند که یکی از این موضوعات مسئله پرواز در شب بالگردهاست. چه برنامه‌ای در این خصوص مد نظر دارید؟

هوانیروز یکی از اهداف راهبردی ماست تا بتوانیم توان عملیاتی آن را به سطح مطلوب که مورد تأکید فرمانده معظم کل قوا هم هست، برسانیم.

یکی از مهم‌ترین برنامه‌ها در این حوزه در سال جاری، راه‌اندازی همان کارخانه خط تولید قطعات بالگردی در اصفهان است و یکی دیگر از برنامه‌های ما، قابلیت پرواز در شب برای پرنده‌هاست.

طی برنامه‌ای که مدنظر داریم، تمامی بالگردهای هوانیروز باید بتوانند در شب هم پرواز کنند، هم ناوبری کنند و هم با اهداف درگیر شوند.