بازگرداندن اشیا باستانی توقیفی از ایتالیا به کشور

 مجموعه ای از اشیا باستانی متعلق به کشورمان که توسط پلیس ایتالیا در حدود ۹ سال پیش توقیف شده بود، طبق رای دادگاه ایتالیا به کشورمان مسترد شد.

در ماه ژوئن سال ۲۰۰۸ مجموعه بزرگی از آثار باستان‌شناسی توسط پلیس در شهر مونتزا ایتالیا توقیف شد که پس از تحقیقات مشخص شد آثار مذکور توسط فردی پاکستانی‌الاصل با تابعیت کشور ایتالیا در بانکوک (تایلند) خریداری و به کشور ایتالیا منتقل شده است.

با توجه به اینکه این آثار مکشوفه باستان‌شناسی با مبدأ خارجی فاقد مدارک و اسناد نشان دهنده صادرات قانونی آنها از کشورهای مبدأ بودند لذا موضوع از طرف پلیس و دادگاه ایتالیا پیگیری شد. متعاقب آن کارشناسان موزه ملی هنرهای شرقی رم اصالت مجموعه و تعلق بخشی از آثار توقیفی را به جمهوری اسلامی ایران تأیید کردند.  

کارشناسان اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی- تاریخی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پس از آگاهی از این موضوع از طریق وزارت امور خارجه،   نظر کارشناسی خود را به طرف ایتالیایی اعلام و در نهایت دادگاه کشور ایتالیا رأی صادره در خصوص تعلق بخشی از آثار توقیفی به نفع کشورمان را  تأیید کرد.

این آثار در هفته گذشته در شهر رم در سفارت جمهوری اسلامی ایران تحویل نماینده موزه ملی ایران شد و در شامگاه  یکشنبه ۱۶ آبان ماه از ایتالیا و از طریق مرز هوایی فرودگاه امام خمینی وارد کشور شد و همراه آثار نمایشگاهی موزه باستان شناسی «آکویی له یا» وارد موزه ملی ایران شد.

تعدادی از آثار استردادی مربوط به هزاره سوم و هزاره اول پیش از میلاد است و شمار بیشتر آنها متعلق به دوره میانه اسلامی است. این مجموعه شامل ۳۰ قلم شی شامل ظروف سفالی بی لعاب و لعابدار، مهر استامپی، پیکرک، النگو و انگشتری است.

موزه ملی ایران بزودی نمایشگاه از این آثار استردادی برگزار خواهد کرد.