ثواب اعمال در ماه مبارک رمضان

سرویس مذهبیافکارنیوز- امام باقر(ع) فرموده است، پیامبر(ص) در جمعه آخر ماه شعبان خطبه ‏یى ایراد فرمودند و پس از حمد و نیایش خداوند چنین فرمودند:

اى مردم! همانا ماهى بر شما سایه مى‏ افکند که در آن شب قدر قرار دارد که از هزار ماه برتر است. ماه رمضان است که خداوند روزه گرفتن آن را واجب فرموده است و براى شبى از آن شب زنده دارى و نماز مستحب گزاردن را مقرر فرموده است و هر کس در آن شب نماز مستحبى بگزارد پاداش آن معادل نماز گزاردن هفتاد شب در ماههاى دیگر است، هر کس در ماه رمضان یکى از کارهاى پسندیده و مستحب را انجام دهد، براى او پاداشى معادل پاداش عبادات واجب مقرر مى‏ فرماید و هر کس در ماه رمضان یکى از واجبات را انجام دهد، چنان است که هفتاد فریضه در ماههاى دیگر.

رمضان ماهى است که خداوند بر روزى مؤمن در آن مى‏ افزاید و هر کس در آن ماه، روزه دار مؤمنى را افطار دهد، نزد خداوند پاداشى چون آزاد کردن برده خواهد داشت و گناهان گذشته‏ اش‏ آمرزیده خواهد شد.
گفتند: اى رسول خدا! همه ما بر این کار که به روزه دار افطار بدهیم توانا نیستیم.
فرمودند: خداوند متعال، کریم است و این پاداش را به هر کس که با یک جرعه شیر یا آب گوارا یا دو دانه خرماى کوچک کسى را افطار دهد و بر بیشتر از آن قدرت نداشته باشد عنایت مى ‏فرماید. و هر کس در این ماه بر بردگان خویش تخفیف دهد، حسابش تخفیف مى‏ یابد. رمضان ماهى است کهآغاز آن رحمت و میانه‏ اش آمرزش و پایان آن پذیرش دعا و رهایى از آتش دوزخ استو شما را در این ماه از چهار خصلت چاره نیست، دو خصلت آن موجب خشنودى خداوند از شماست و آن گواهى دادن به یکتایى خداوند و رسالت من است و از دو خصلت آن خودتان بى‏ نیاز نیستید که عبارت است از مسألت حوائج و بهشت. و از خداوند در این ماه براى خود عافیت را مسألت کنید و از آتش دوزخ به خداى خود پناه برید.

منبع:روضة الواعظين / ترجمه مهدوى دامغانى، ص541و542.