دعا جهت موفقیت در امتحانات
در دین اسلام و در بین مسلمانان آیه های بسیاری از قرآن کریم و همچنین روایت های زیادی از امامان معصوم (ص) برای بخش های مختلف زندگی انسان ها بر جای مانده است.
 
بخشی از دعاهایی که مورد سفارش قرار گرفته و مسلمانان می توانند در مواقع لازم، اقدام به خواندن آن ها کنند، آیه ها و دعاهایی برای موفقیت در امور مختلف زندگی از جمله موفقیت در درس است.
 
صورت صحیح دعا برای قبولی در امتحان این است که انسان از خداوند بخواهد محفوظات و معلوماتش را در وقت امتحان، بیاد آورد و فراموشی به او دست ندهد و البته نباید انتظار داشت که بدون تلاش و مطالعات قبلی، به موفقیت دست پیدا کرد و دعا باید با تلاش همراه شود. 
 
به رحال دعائی که مضمون آن متناسب با مورد سؤال شما می باشد، دعای دفع فراموشی و نسیان می باشد که از امام صادق «ع» نقل شده است که دست خود را بر پیشانی بگذار و چنین دعا کن «صَلَّی اللّهُ عَلی مُحَمَّد وَ الِهِ الّلهُمَّ اِنّی اَسْئَلُکَ یا مُذَکِّرَ الْخَیْرِ وَ فاعِلَهُ وَ الامِرَ بِهِ ذَکِّرْنی ما اَنْسانیه».
 
قوت حافظه :
 
هر کس آیه 285 سوره بقره ( امن الرسول ) را بر ظرف پاکی با زعفران بنویسد و با آب چاه ( آب چاه همین آبهای درون لوله هاست که تصفیه شده نیز می باشد ) شسته هر صبح ناشتا بیاشامد قوت حافظه اش باذن الله بسیار خوب خواهد شد .
 
آمَنَ الرَّسُولُ بِمَا أُنزِلَ إِلَیْهِ مِن رَّبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ کُلٌّ آمَنَ بِاللّهِ وَمَلآئِکَتِهِ وَکُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لاَ نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِّن رُّسُلِهِ وَقَالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَکَ رَبَّنَا وَإِلَیْکَ الْمَصِیرُ 
 
(منبع :کشکول سیاح ج 2 ص 252)
 
قدرت حفظ عظیم :
 
در بعضی از نسخه های قدیمی آمده است که هر کس این دعا را هفت صبح بر هفت مویز ( انگور سیاه خشک شده ) بخواند و بخورد خداوند متعال حفظ عظیمی به او کرامت فرماید مجرب است :
 
اللَّهُمَ‏ نَوِّرْ بِکِتَابِکَ قَلبی، وَ اشْرَحْ لی مِن صَدْرِی، وَ أَطْلِقْ بِهِ لِسَانِی بِحَوْلِکَ‏ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّهِ‏ الْعَلِیِ‏ الْعَظِیمِ‏ 
 
(منبع :معراج العارفین ص 79 و گوهر شب چراغ ج 1 ص 92)
 
زیادی فهم و حفظ و علم :
 
هر کس با ایمان آیات زیر را با نیت خالص و توجه به خدا و معنی آن بنویسد در روز دوشنبه و با خود نگاه دارد:
 
آیات 1 الی 5 سوره علق :
 
اقْرَأْ بِاسْمِ رَبِّکَ الَّذِی خَلَقَ 
 
خَلَقَ الْإِنسَانَ مِنْ عَلَقٍ 
 
اقْرَأْ وَرَبُّکَ الْأَکْرَمُ 
 
الَّذِی عَلَّمَ بِالْقَلَمِ 
 
عَلَّمَ الْإِنسَانَ مَا لَمْ یَعْلَمْ 
 
(منبع :خواص آیات قرآن کریم ص 214)
 
برای زیاد شدن حافظه:
 
برای زیاد شدن حافظه بر روی نان خشک این آیات را به این ترتیب بنویسد:
 
روز شنبه :لا اله الا الله الملک الحق المبین 
 
روز یکشنبه :رب زدنی علما و فهما 
 
روز دوشنبه :سنقرئک فلا تنسی 
 
روز سه شنبه :انه یعلم الجهر و ما یخفی 
 
روز چهارشنبه :لا تحرک به لسانک لتعجل به 
 
روز پنج شنبه :ان علینا جمعه و قرآنه 
 
روز جمعه :فاذا قرآناه فاتبع قرآنه 
 
و هر روز صبح ناشتا آن را بخورد مجرب است
 
(منبع :حاشیه خلاصة الاذکار / نسخه خطی)