فیگو: تمام زندگی‌ام را از کی روش دارم

به گزارش افکارخبر، فیگو اما در تمام این سال‌ها، با آرامش مثال‌زدنی‌‌اش، در برنابئو روزهای پرشکوهی را سپری کرد. او هیچ‌گاه در ال‌کلاسیکو واکنش منفی نشان نداد و توانست جواب خشم را با لبخندهایش بدهد. شاید به همین دلیل در نوکمپ منفورتر شد چون طرفداران بارسا هیچ‌گاه این لبخند را نشانه‌ای برای آشتی و آرامش نمی‌دانستند. با این نام و این سابقه، وقتی حرف از سفر فیگو به ایران شد، کسی این اتفاق را باور نداشت. همه از خود سؤال می‌کردند مگر ممکن است فیگوی بزرگ هم به ایران بیاید؟ تا لحظه ورود او به چمن آزادی هم کسی این اتفاق را باور نداشت، حتی وقتی فیگو وارد چمن شد، خیلی از خبرنگاران می‌گفتند: «این واقعاً فیگوست؟» او در ورزشگاه آزادی یک شب ویژه را برای ایرانی‌ها رقم زد. با آن تکنیک نابش و گلی که به‌ثمر رساند، هواداران را هیجان‌زده کرد.

او برای اینکه احترامش را به ایرانی‌ها نشان دهد، با وجود تعویض دوباره به زمین برگشت و تا پایان در زمین بود. فیگو با حضور در کنفرانس مطبوعاتی هم به رسانه‌ها احترام گذاشت، کنفرانسی که حالا می‌گوید برایش بسیار جالب بود. ناتان قبادی مدیر روابط بین‌الملل باشگاه هنرمندان و همین‌طور مسئول برگزاری بازی ستاره‌ها در ایران، اتفاقاً ظهر دیروز در فرودگاه مادرید با فیگو ملاقات کرد تا این چهره محبوب برای بیماران MS پیراهنی را امضا کند. در این دیدار او از سفر مهیج خود به ایران گفت.

تماشاگران ایرانی بزرگند!

پیدا کردن فیگو به این راحتی‌ها نیست، او که مدام در سفر است اما وقتی پای کارهای خیریه وسط بیاید، او سریعاً آفتابی می‌شود. فیگو می‌گوید همیشه حاضر است در این راه قدم‌های مثبتی بردارد. او ظهر دیروز پیش از ترک مادرید و سفر به چین، به سؤالات خبرورزشی پاسخ داد.


آقای فیگو، چند هفته از سفرتان به ایران گذشته. می‌توانید حس واقعی‌‌تان را درباره آن سفر به ما بگویید؟
من سفرهای زیادی با رئال‌ مادرید و تیم‌ ملی پرتغال داشتم. بعد از اتمام فوتبالم هم به کشورهای مختلفی رفتم ولی می‌توانم بگویم پس از خداحافظی‌ام، این جذاب‌ترین سفری بود که داشتم. سفر به ایران به من دوباره حس فوتبال حرفه‌ای را داد. این هم دلیل داشت. اول اینکه واقعاً تماشاگران ایرانی رفتاری خوب با ما داشتند. جلوی هتل به استقبال ما آمدند. دوم اینکه رسانه‌ها استقبال زیادی از مسابقه کردند و این نشان می‌داد حضور ما چقدر اهمیت دارد. سوم اینکه از تماشاگران ایرانی و حضورشان به شدت راضی بودیم. در یک جمله می‌توانم بگویم تماشاگران شما از فوتبال‌‌تان خیلی حرفه‌ای‌تر هستند.


کدام رفتار تماشاگران برایتان جالب بود؟

اینکه واقعاً از لحظه ورود ما به زمین و تا پایان مسابقه تشویق می‌کردند. برایشان فرقی نمی‌کرد که توپ کجاست. حتی وقتی صاحب توپ می‌شدیم، ما را تشویق می‌کردند. چندین بار توپ زیر پایم آمد و در همان لحظه شنیدم که صداها بلند شد. این برای خود من خیلی جذاب بود چون در پرتغال هم از این اتفاق‌ها برایم کم افتاده است. دو نکته دیگر هم مانده که باید بگویم؛ اول درباره مهمان‌نوازی ایرانی‌ها. پذیرایی از ما بسیار خوب بود. دوم اینکه هنوز واقعاً برایم جالب است چرا ایرانی‌ها در شروع هر دو نیمه توپ را به ما دادند؟ در نیمه دوم هم وقتی بازی شروع شد آنها اولین توپ را به زمین ما انداختند. من در هیچ جای دنیا چنین چیزی را ندیده بودم. این مسئله در ذهنم مانده است.

حضور شما در ایران خیلی‌ها از جمله طرفداران‌‌تان را خوشحال کرد. شاید خودتان متوجه این حس شدید.

اولین دلیل ما برای سفر به ایران، شاد کردن بیماران و همین‌طور مردم بود.
اتفاقاً شما با شکل بازی کردن‌‌تان هم این موضوع را نشان دادید.
دقیقاً. مردم، فوتبال زیبا را دوست دارند. مردم به ورزشگاه می‌آیند تا بازی زیبا نگاه کنند. به خاطر همین من خودم با تمام وجود بازی کردم تا مردم لذت ببرند.
حتماً می‌دانید که آمادگی بدنی‌‌تان و این فرمی که حفظ کرده‌‌اید، سوژه رسانه‌های ایران بوده.

(خنده) به نظر من فقط ورزشکار نباید فیزیک خوبی داشته باشد، بلکه مدیران هم باید تلاش کنند فیزیک بدنی خوبی داشته باشند. این موضوع روی پرستیژشان تأثیر زیادی دارد. به خاطر همین من همیشه به صورت منظم تمرین می‌کنم.

در سفر به تهران نشد کارلوس کروش را هم ببینید. آیا صحبتی با هم داشتید.
برایم جالب بود که در کنفرانس مطبوعاتی بعد از بازی هم خبرنگاران بیشتر درباره کروش از من سؤال می‌کردند. دوباره تکرار می‌کنم من تمام زندگی‌ام و همین‌طور فوتبالم را مدیون کارلوس کروش هستم. دوست داشتم در این سفر هم او را ببینم ولی این فرصت پیش نیامد.

اتفاقاً رفتار شما با خبرنگاران ایرانی واقعاً خوب بود و باعثشدید تا تصویر خوبی از شما در ذهن‌شان باقی بماند.
این کنفرانس برای من هم بسیار جذاب بود چون می‌دیدم خبرنگاران چقدر مشتاقانه از ما سؤال می‌کنند. در این چند ساله، تا به حال خبرنگاران و گزارشگران چنین استقبالی از ما نکرده بودند.

تصویری که حالا در ذهن‌‌تان دارید با پیش از سفرتان به ایران چه تفاوتی دارد؟
من در جام‌جهانی‌ جلوی ایران بازی کردم. همان زمان یکسری خبرها و اطلاعات درباره ایران داشتم و می‌دانستم کشور باتمدنی است که مردمی گرم و صمیمی دارد. این چیزها را با چشم خودم دیدم و مهمان‌نوازی‌‌تان مثال‌زدنی بود. قطعاً نظرم نسبت به ایران بهتر از قبل شده. بارها شنیدم که کروش از تماشاگران ایرانی تعریف کرده ولی خودم با چشمانم دیدم که چه تماشاگران بزرگی دارید.

سؤال آخر هم درباره حضورتان در انتخابات فیفاست.

در ایران هم زیاد از من در این باره سؤال می‌کردند. خب من از شرایط فیفا راضی نبودم. الان هم خوشحالم افرادی که باید، رسوا شده‌اند. در آینده به طور قطع فیفا با یک برنامه‌ریزی خوب می‌تواند از فساد دور باشد. امیدوارم من هم بتوانم به این موضوع کمک کنم.
راستی به چین می‌روید. برنامه‌‌تان در آنجا به چه شکل است؟
تيم پيشكسوتان رئال به چين ميرود. ما دو بازي در اين كشور انجام ميدهيم. روز يكشنبه آينده هم به مادريد برميگرديم. در اين بازي علاوه بر پيشكسوتان رئال، ادگار داويدز هم حضور دارد كه البته جداگانه به تيم ما ملحق ميشود.