صادقی: بودجه فرهنگ صرف خرید زمین در شمال شد

محمود صادقی نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در جریان رای اعتماد به کابینه دوازدهم و در مخالفت با سید عباس صالحی وزیر پیشنهادی فرهنگ و ارشاد اسلامی، اظهار داشت: وزیر پیشنهادی فرهنگ و  ارشاد اسلامی را از نظر اخلاقی و سوابق مثبت در زمان مسئولیتش تأیید می‌کنم اما وی را با همه ویژگی های مثبت از توانمندی و سابقه مدیریت کافی و اقتدار لازم برای حوزه مهم و پرچالش فرهنگ و هنر برخوردار نمی دانم.

 

وی گفت: آقای صالحی در برنامه پیشنهادی خود گفته که تنوع و تکثر دستگاه های فرهنگی موجب شده تا بازیابی نقش وزارت ارشاد به عنوان مهمترین رکن دستگاه اجرایی کشور در حوزه فرهنگ مبهم و دشوار باشد.

 

نماینده مردم تهران مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: آقای صالحی در قسمت دیگر از برنامه خود از فقدان شفافیت به عنوان یکی از چالش ها در این حوزه نام برده اما در برنامه ارائه شده هیچ راه حلی برای این دو حوزه ارائه نشده است.

صادقی بیان کرد: در مراجع تصمیم‌گیری در حوزه فرهنگ و هنر موجب ابهام در مسئولیت پذیری و پاسخگویی شده است آیا شما قدرت مقابله با فعل و انفعلات عرصه فرهنگ را دارید؟

نماینده مردم تهران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ابهام در بودجه های هزینه ای عمومی یکی از معضلات عرصه فرهنگ و هنر است ادامه داد: بسیاری از اشخاص و نهادها از بیت المال تحت عناوین فرهنگی استفاده می کنند متاسفانه دولت هم در قالب جدول 17 و سایر موارد زمینه را برای این حوزه باز کرده است اما معلوم نیست که این بودجه ها چگونه مصرف می شوند.

وی اظهار داشت: هیچ گونه نظارتی از جانب مجلس، دولت و دیوان محاسبات نسبت به هزینه کرد این بودجه ها اعمال نمی شود. این نهادها و اشخاص در مقابل این سه نهاد پاسخگو نیستند آقای صالحی چه برنامه ای برای جدول 17 دارید؟

نماینده مردم تهران مجلس شورای اسلامی افزود: اگر شما وزیر شدید آیا باز شاهد جدول مبهم بیت المال سوز خواهیم بود؛ بعضی از این بودجه‌ها به جای مصرف شدن در حوزه فرهنگ در زمین خواری مصرف می شود به عقیده من مشکل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ساختاری است در برنامه شما طرح مشخصی برای حل مشکل ساختاری در این حوزه دیده نمی شود.

صادقی اضافه کرد: مشکل ساختاری در دو حوزه حمایتی و نظارتی وجود دارد حمایت ها همچنان به شیوه های سنتی انجام می شود باید تنوع و تحول در روش های حمایتی ایجاد شود تا به سمت کارآمدی حرکت کنیم مهمترین وجه ناعادلانه بودن سیاست های حمایتی این است که مسئولان فکر می کنند ایران فقط تهران است.

وی تاکید کرد: سنندج، زاهدان، بندر لنگه، مسجد سلیمان هم جزء ایران است چرا رویدادهای فرهنگی را به سطح کشور گسترش نمی دهید؟ چرا جشنواره های ما همه در تهران متمرکزند؟ چرا از خلاقیت ها و تنوع فرهنگی در سطح کشور استفاده نمی شوند؟ اینها همه فرصت هستند ما اینها  را به تهدید تبدیل کرده ایم. شما چه برنامه ای برای استفاده از این ظرفیت ها و خلاقیت های هنری دارید؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: آیا همچنان باید جشنواره های فجر در تالار وزارت ارشاد در تهران برگزار شود؟ در حوزه نظارت روش ها غیرشفاف و بعضا نافی حقوق هنرمندان است؛ آیا توان آن را دارید که تداخل وظایف میان هیئت نظارت بر مطبوعات و قوه قضاییه را حل کنید.

صادقی اضافه کرد: حقوق فرهنگی رکن مهم نظارت است فقدان فرآیندهای نظارتی شفاف، معیارها و ضوابط و سلیقه ای بودن عرصه نظارت هنرمندان را ناراحت کرده است آیا شما برنامه ای برای ایجاد شفافیت دارید؟ سابقه کار آقای صالحی در حوزه کتاب است که جای تقدیر دارد اما در سایر حوزه های این وزارتخانه همچون موسیقی، سینما، تئاتر و هنرهای نمایشی شما توانمندی و تجربه لازم را ندارید.

صادقی گفت: در حوزه موسیقی سیاست های یک بام و دو هوا دارید اصحاب این هنر اصیل از این وضع آشفته رنج می برند زمانی در به رسمیت شناختن موسیقی غیرسنتی و پاپ تردید داشتیم اما امروز بر هنر اصیل موسیقی ایرانی و کلاسیک غلبه پیدا کرده است آیا توان حل آشفتگی بازار موسیقی را دارید؟

وی بیان کرد: سال گذشته خانه موسیقی در بیانیه ای معضلات این بخش را اعلام کرد تبعیض ها و باندبازی ها موجب شده است تا هنر اصیل موسیقی به حاشیه برود جوایز و تقدیر ها به کسانی داده می شود که ارتباطات بیشتری دارند یعنی حمایت های موسوم به بند نافی از حوزه هنر تا کی باید ادامه پیدا کند؟

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: آقای صالحی در حوزه اقتصاد هنر برنامه خاصی از سوی شما ارائه نشده است اقتصاد هنر به این معنا که هنرمند بتواند با هنر و خلاقیت خود معیشتش را اداره کند و دستش به سوی دولت دراز نباشد.

 

 

صادقی تصریح کرد: اقتصاد هنر در ایران همانند سایر بخش های اقتصادی از تمرکز گرایی رنج می برد دولت در این عرصه به کارفرمایی بزرگ تبدیل شده است و اجازه فعالیت به اندازه کافی به بخش خصوصی داده نمی شود.

وی تاکید کرد: اگر اقتصاد و هنر پیوندی واقعی و غیردستوری داشته باشند این امر موجب نوآوری در این عرصه می شود روش های گلخانه ای و بندنافی راه به جایی نمی برد، یکی از لوازم رشد و ارتقا فرهنگ و هنر در جهان کنونی وجود نظام منسجم مالکیت فکری است.

نماینده مردم تهران مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مالکیت فکری اجزای مختلفی از خلق و آفرینش تا تجاری سازی را شامل می شود و تضمین آن مولفه های مختلفی دارد برنامه تان در این حوزه چیست؟ قانون حمایت از مولفان و مصنفان جامع است اما به درستی اجرا نمی شود.

صادقی تصریح کرد: در عرصه هنری و ادبی دچار انزوا هستیم و یکی از مکانیزم های خروج از این موضوع توسعه قلمرو حمایت از آثار است بسیاری از خارجی ها از اینکه آثارشان در ایران از لحاظ حقوقی مورد تجاوز قرار گیرد برای مبادله فرهنگی نگران هستند.

وی گفت: در دولت گذشته با وجود اینکه انزواگرا بود و با فعالیت ها انجمن ها و اساتید دانشگاه ها زمینه پیوستن به دو کنفواسیون رم و برن فراهم شده بود متاسفانه در دولت یازدهم با وجود رویکرد تعامل گرا در عرصه بین المللی این دو لایحه به محاق رفت.

نماینده مردم تهران مجلس شورای اسلامی افزود: آقای صالحی در برنامه خود به پیوستن به کنفواسیون های بین المللی اشاره کرده است اما اعلام نکرده که کدام کنفوانسیون مورد نظرش است آیا الحاق به دو کنفواسیون مهم برن و رم را اجرایی می کنید.

صادقی تصریح کرد:به نظرم آقای صالحی ضمن برخوردار بودن از ویژگی های اخلاقی، علمی و شخصیتی، از توانمندی کافی برای مدیریت این حوزه برخوردار نیست در بسیاری از کشورها برای تضمین حقوق مولفان، مصنفان و هنرمندان نهادهای غیردولتی ایجاد شده است.

وی گفت: چون هنرمندان نمی توانند به صورت شخصی و فردی حقوق خود را دنبال کنند این سازمان ها عواید مربوط به درآمدها را گردآوری می کند و در اختیار هنرمندان قرار می دهند و از حقوق آنان حمایت می کنند با توجه به پیش بینی شدن این موضوع در لایحه، در برنامه شما راه حلی برای این موضوع دیده نشده است.