مناسب سازی ۴۰ درصدی ادارات برای معلولان

ابراهیم کاظمی مومن سرایی رئیس دبیرخانه ستاد مناسب سازی و هماهنگی کشور درباره اجرای مناسب سازی در سراسر کشور برای افراد دارای معلولیت ، اظهار کرد: مناسب سازی و دسترس پذیری معابر یک حق برای تمامی افراد دارای معلولیت، جانبازان و... است تا بتوانند از امکانات شهری بهره‌مند شوند.

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب سازی و هماهنگی کشور با اشاره به اینکه جشنواره شهید رجایی ۳ سال متوالی در حال برگزاری است، گفت:  این جشنوار با آمار زیر ۳۰ درصد مناسب سازی دستگاه‌های اداری، معابر و ... را آغاز کرد، اما در حال حاضر مناسب سازی در دستگاه‌های اداری تا ۴۰ درصد اجرا شده است.

وی تصریح کرد: امید داریم تا سال آینده با توجه به قانون حمایت از افراد دارای معلولیت و آیین نامه اجرایی این قانون که تمامی دستگاه‌ها ملزم شده اند هرساله تا ۳۰ درصد دسترس پذیری را در ساختمان‌های خود اجرا کنند، به زودی شاهد اجرای کامل مناسب سازی در تمام دستگاه‌های اداری کشور باشیم.

 

مومن سرایی با اشاره به مناسب سازی بانک‌ها، گفت: برای مناسب سازی بانک‌ها پروژه‌ای را آغاز کردیم و شعبات بانک‌ها را در سراسر کشور مورد پایش قرار دادیم، به زودی آمار دقیقی از تمامی بانک‌های کشور منتشر خواهد شد، هرچند بانک‌ها تلاش‌هایی برای اجرای مناسب سازی داشته اند، اما هنوز از ایده آل‌ها و آرمان‌های ستاد مناسب سازی کشور دور هستند.

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب سازی و هماهنگی کشور  اضافه کرد: طبق بخشنامه‌ای که بانک مرکزی داشته است، دستورالعمل‌هایی را برای مناسب سازی تمام بانک‌ها برای جامعه معلولان ابلاغ کرده است.

وی درباره مناسب سازی معابر، بیان کرد: در سال‌های اخیر موضوع همسطح سازی و ایجاد بستر مناسب در پیاده‌رو‌ها برای افراد دارای معلولیت در حال انجام است و مسیر ویژه نابینایان در تمامی شهر‌های کشور وجود دارد هرچند در برخی از شهر‌ها این مسیرها به صورت ناقص و نادرست انجام شده است اما طی جلساتی که با شهرداری‌ها داشتیم، اعلام کردیم برای اصلاح مسیر‌های ویژه نابینایان اقدام کنند.

مومن سرایی گفت: براساس آیین نامه اجرایی ماده ۳ قانون حمایت از افراد دارای معلولیت، شهرداری‌ها ۶ وظیفه بزرگ در مقابل جامعه معلولان دارند که وظایف آن‌ها را ابلاغ کردیم.

رئیس دبیرخانه ستاد مناسب سازی و هماهنگی کشور با بیان اینکه شرایط اقلیمی هر استان متفاوت است، افزود: سردسیری و گرمسیری هر استان برای پیاده‌روسازی و همسطح سازی متفاوت است و در تمام کشور عزم خود را جزم کرده ایم که در این زمینه اقداماتی انجام شود.

وی با بیان اینکه کار‌های خوبی در زمینه مناسب سازی در کشور انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: به دلیل اینکه این اقدامات به صورت منسجم نیست، نمود ویژه به خود نگرفته است، اما در قسمت‌های مختلف موفقیت‌های زیادی را توانسته ایم کسب کنیم امیدواریم در سال‌های آینده شرایط خوبی را در کشور برای مناسب سازی داشته باشیم.