عملکرد ضعیف وزارت صمت در کاهش آلودگی هوای تهران/ برنامه از رده خارج شدن خوردوهای فرسوده چه شد؟/  ضرورت ورود قوه قضاییه به موضوع آلودگی هوا

مهدی پیرهادی روز سه شنبه در جلسه علنی شورای شهر تهران با اشاره به موضوع آلودگی هوای تهران گفت: بسیاری از مسئولان دغدغه ای که باید نسبت به موضوع آلودگی هوا داشته باشند را ندارند؛ در شورای شهر با پیشنهاد رئیس شورای شهر بخشی از بودجه شهر به توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص یافت.

وی افزود: شورای شهر سیاست گذاری خود را انجام داد و شهردار هم پیگیری کرد  و به نتایج اولیه خوبی رسیدیم و مردم نتایج ملموس این سیاست گذاری ها را خواهند دید.

رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران ادامه داد: اما در سایر وزارتخانه ها شاهد این موضوع نیستیم و نتایج برای کاهش آلودگی هوا را ملموس نمی بینیم.

پیرهادی تاکید کرد: به عنوان نماینده مردم اثرات را نمی بینیم، برای مثال طرح کهاب چند سال است که باید در تهران اجرا شود اجرا نشده است؛ آیا وزارت نفت پول ندارد؟!

وی با بیان اینکه از قوه قضاییه انتظار داریم که موضوع را با جدیت بیشتری پیگیری کند، اظهار داشت: سلامت مردم شوخی نیست؛ از قوه قضائیه می خواهیم نسبت به حفظ جان مردم حساستر باشد و  افرادی که نسبت به وظابف خود کوتاهی می کنند را بازخواست کند.

وی با انتقاد از کوتاهی دستگاه ها از وظایف خود، ادامه داد: سالی چند هزار نفر دچار مرگ زودرس می شوند، نباید راحت از کنار سلامت مردم و جان مردم گذشت.

به گفته پیرهادی، ذرات کمتر از 2.5 میکرون که مربوط به وسایل نقلیه سنگین و موتور سیکلت ها و ...است در شهر تهران، موجب آلودگی هوا شده است.

وی با بیان اینکه حجم زیاد خودرو از یک سو و فرسودگی وسایل نقلیه از سوی دیگر موجب آلودگی هوا شده است، افزود: مساله خودروهای فرسوده را وزارت صمت باید پیگیری کند، خودرو های فرسوده از رده خارج نمی شوند و بعد توقع داریم که وضعیت آلودگی هوا بهبود یابد.

وی با بیان اینکه تا زمانیکه معاینه فنی مناسب در شهرستان ها انجام نمی شود و خودروهای بدون معاینه فنی در تهران تردد می کنند و تدبیری در این خصوص نمی شود و همچنین فیلتر جاذب دوده به ویژه در فصل زمستان که وارونگی هوا وجود دارد، کنترل نمیشود، نمی توان انتظار داشت که کیفیت هوا بهتر شود.

عضو شورای اسلامی شهر تهران، موضوع کیفیت سوخت برای منابع ثابت و متحرک، را یکی دیگر از دلایل آلودگی هوا عنوان کرد و گفت: آیا کیفیت سوخت گازوئیل استاندارد و 50 ppm است؟ سازمان استاندارد این موضوع را پیگیری و برای استاندار سازی سوخت روشی را اتخاذ کند.

وی با طرح چند پرسش از وزارت صمت نیز اظهار داشت: وضعیت صنایع چگونه  است، وضعیت کارخانه های سیمان، چگونه است؛ آیا وزارت صمت به تعهدات خود در خصوص صنایع عمل کرده است؟ 

عملکرد ضعیف وزارت صمت در کاهش آلودگی هوای تهران/ برنامه از رده خارج شدن خوردوهای فرسوده چه شد؟/  ضرورت ورود قوه قضاییه به موضوع آلودگی هوا

پیرهادی تاکید کرد که وزارت صمت برنامه های خود را در صحن شورای شهر اعلام کندو شهردار تهران نیز این موضوع را در هیات دولت پیگیری کند که نتایج آن را در صحن شورای شهر بشنویم؛ با این وضعیت نمی توان امیدی به بهبود کیفیت هوا داشت.

وی خواستار حضور وزیر صمت در صحن شورای شهر و ارائه برنامه های این وزارتخانه در حوزه کاهش آلودگی هوا شد و یادآور شد: آنچه وظیفه شورای شهر بوده در حوزه حمل و نقل پیگیری و انجام شده اما وزارتخانه ها در زیر مجموعه شورای شهر نیستند.

رییس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر در بخش دیگری از سخنان خود، روز کتاب و کتابخوانی را به اصحاب قلم، ناشران و مولفان که در این حوزه زحمت می کشند تبریک گفت و اظهار داشت: این افراد نقش به سزایی در ارتقای فرهنگ کشور دارند و امیدواریم مشکلات این قشر روز به روز کاهش پیدا کند.