تقسیم مقطع ابتدایی به دو دوره سه ساله

به گزارش افکارنیوزبه نقل از ایسنا، حمیدرضا حاجی‌بابایی در مراسم بازگشایی سال تحصیلی ۹۱-۹۲ که با حضور رییس‌جمهور و مرتضی تمدن استاندار تهران در دبستان خیری مرضیه یزدی در منطقه ۱۶ تهران در حال برگزاری است، با بیان اینکه ریل گذاری آموزش و پرورش امروز آغاز شده است، گفت: با تصویب سند درس ملی به عنوان یکی از اسناد زیرمجموعه تحول بنیادین، تالیف کتاب‌های سوم ابتدایی و اول متوسطه‌ اول در سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی از امروز کلید خواهد خورد.

وی با تبریک شروع سال تحصیلی جدید به ملت بزرگ ایران، فرهنگیان و دانش آموزان و همچنین آغاز هفته دفاع مقدس، گفت: یکی از افتخارات بزرگ این دولت این است که برای اولین بار در طول تاریخ مهر ماهی را شروع می‌کنیم که بر اساس سند تحول بنیادین برنامه‌های آموزشی شکل گرفته است.

حاجی بابایی گفت: برای اولین بار آموزش و پرورش شاهد فلسفه تعلیم و تربیت و یک قانون شده است و نخستین باری است که بر اساس نقشه راه، کار خود را شروع می‌کند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: به اذعان همه کارشناسان و کسانی که حدود سه دهه در شورای عالی انقلاب فرهنگی کار کرده‌اند سند تحول بنیادین یکی از مهمترین اقدامات و برنامه‌های صورت گرفته در نظام آموزشی کشور است.

حاجی بابایی تصریح کرد: تصویب سند درس ملی، سند تحول بنیادین و تصویب دانشگاه فرهنگیان و سایر مصوبات مربوط به آموزش و پرورش نشان داد که اراده دولت و نظام یک اراده محکم و بر اساس آموزه‌های دینی برای آموزش و پرورش است و برنامه‌ریزی‌هایی که شروع شده حاصل یک سال و نیم تلاش پرحجم از نظر محتوا و ساختار است.

وی گفت: حدود ۳۶۵ روز کامل حتی در ایام تعطیل نیز آموزش و پرورش با همه نیروها و توان خود با تشکیل ۷۵۰ ستاد، ۱۱ کارگروه و یک ستاد مرکزی در کشور کار خود را آغاز کرد تا مهر ۹۱ با این برنامه‌های جدید آغاز شود.

حاجی بابایی عنوان کرد: امروز در حالی سال تحصیلی جدید را آغاز می‌کنیم که نظام آموزشی جدید مستقر شده و آموزش و پرورش ۴۰ سیاست اجرایی را از امروز برای نظام تعلیم و تربیت آغاز می‌کند.

وی گفت: سال گذشته کتاب اول ابتدایی به طور کامل تغییر کرد و پس از یکسال تدریس در مدرسه امسال تصویب شده است و از امسال کتاب‌های دوم و ششم در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

حاجی بابایی ادامه داد: با توجه به اینکه سند درس ملی پس از یک سال و نیم تلاش بی وقفه به تصویب رسیده و آماده امضای رییس جمهور است؛ یکی از برنامه‌هایی که در نظر گرفته شده تقسیم دوره ابتدایی به دو دوره سه ساله است که از امسال به صورت آزمایشی در چندین مدرسه اجرا می‌شود اما از سالهای آینده باید دو دوره ۳ ساله ابتدایی نیز اجرایی شود.

وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ساماندهی فضاهای آموزشی و نیروی انسانی برای مهر امسال گفت: از حدود ۵۵۰ هزار کلاس درس کشور، ۱۷۵ هزار کلاس در نوبت دوم فعالیت آموزشی داشته‌اند که از امروز ۱۲۰ هزار از این کلاس‌ها به صبح منتقل شده که از این تعداد نیز ۶۰ هزار کلاس جدید التاسیس و ۶۰ هزار کلاس نیز بر اساس ساماندهی فضا به نوبت صبح منتقل شده است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه هزینه احداثهر کلاس ۶۰ میلیون تومان است گفت: با ساماندهی فضا و انتقال ۶۰ هزار کلاس از نوبت دوم به نوبت صبح ۴۰۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی صورت گرفته است.

حاجی بابایی همچنین یادآور شد: ۵۰۰۰ مدرس برای آموزش ۱۲۰ هزار معلم تربیت شدند که در طول تابستان آموزش‌های لازم را به معلمان دوم و ششم ارائه دادند و از بهمن ماه سال گذشته تا امروز ۲۰۰ هزار معلم تحت پوشش آموزش‌های جدید قرار گرفته‌اند.

وی همچنین اعلام کرد: با اعتبار بخشی که به مدارس صورت گرفته تعداد مدارس هوشمند از ۲۷۹ مدرسه به ۴۵۰ مدرسه افزایش یافته همچنین تعداد مدارس نمونه دولتی نیز دو برابر شده و تعداد دانش آموزان مدارس شاهد را نیز به دو برابر افزایش داده‌ایم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال ۱۰۰ درصد ثبت نام مدارس به صورت رایانه ای صورت گرفته گفت: بر اساس آخرین آمار مرکز آمار و فناوری آموزش و پرورش در حال حاضر تعداد مدارس هوشمند کشور از مرز ۲۴ هزار مدرسه عبور کرده است.

وي همچنين دانشگاه فرهنگيان را از افتخارات بزرگ دولت و آموزش و پرورش و همچنين خواسته و مطالبه همه فرهنگيان عنوان كرد و گفت: با آغاز فعاليت اين دانشگاهها از امسال شاهد اتفاقات خوبي در زمينه تربيت نيروهاي متخصص براي آموزش و پرورش خواهيم بود.