آنچه در مورد اسید فولیک باید بدانیم
افکارنیوز

: اسید فولیک که بعضی وقتها فولات نامیده می شود، ویتامین بی است(B۹). اسید فولیک نقش بسیار مهمی در تولید سلولهای قرمز خون ایفا کرده و به تکامل لوله عصبی نوزاد در مغز و ستون فقراتش کمک می کند. درحال حاضر دانشمندان و محققین، تاثیر عمیق اسید فولیک را در جلوگیری از بروز اختلالات سیستم اعصاب کشف نکرده اند اما آنها دریافتند که ویتامین بی در رشد DNA نقش حیاتی دارد. در نتیجه اسید فولیک نقش بزرگی در رشد سلول و پرورش بافتهای مغز بازی می کند.

اختلالات تکامل در لوله عصبی در طول هفته های سوم و چهارم از بارداری، معمولا قبل از اینکه زن بداند که باردار است اتفاق می افتد. بنابراین برای خانمهایی که احتمال بارداری در آنها وجود دارد، لازم است تا به میزان کافی اسید فولیک مصرف کنند نه فقط خانمهایی که برای بارداری برنامه ریزی کرده اند. تنها ۵۰ درصد از بارداریها به شکل از قبل برنامه ریزی شده است بنابراین هیچ یک از خانمهایی که احتمال بارداری در آنها وجود دارد از مصرف به اندازه اسید فولیک مطمئن نیستند.

تحقیقات نشان می دهد زنانی که قبل از بارداری و در طول بارداری ۴۰۰ میکروگرم در روز اسید فولیک مصرف می کنند، خطر بروز اختلالات در سیستم عصبی نوزاد را(بیماری که در آن مغز و ستون فقرات بطور کامل رشد نمی کند) تا ۷۰ درصد کاهش می دهند.

مشکلات ناشی از فقدان اسید فولیک

اختلالات شایع در تکامل لوله عصبی عبارتند از:
اسپینا بفیدا، ستون فقرات باز است که در آن رگهای عصبی نمایان است.
انانسفالی، مغز بطور کامل رشد نمی کند
انسفالوسل، زمانی که بافتهای مغز از دیواره جمجمه خارج می شود

نوزادانی که دچار مشکل انانسفالی هستند، معمولاً مدت زیادی زنده نخواهند ماند. نوزادانی که مشکل اسپینا بیفیدا دارند ممکن است برای همیشه معلول بمانند. اما مصرف به اندازه اسید فولیک نوزاد را در برابر این مشکلات مصون می کند.

از مشکلات دیگری که احتمال دارد در اثر فقدان اسید فولیک برای جنین و نوزاد به وجود بیاید عبارتند از: لب شکری یا لب شکاف دار - تولد نارس - وزن بسیار پایین - سقط جنین.
همچنین خوردن اسید فولیک به تمام خانمها برای کاهش خطر مشکلاتی مثل ناراحتی های قلبی - آلزایمر - بعضی از سرطانها - سکته مغزی و ورم شدید دست و پا در دوران بارداری پیشنهاد شده است.


به اندازه کافی اسید فولیک مصرف کنید

مراکز کنترل بیماریها و پیشگیری از آنها به تمام خانم هایی که در سن باروری قرار دارند به ویژه خانم هایی که برای بارداری خود برنامه ریزی کرده اند پیشنهاد می کند تا روزانه ۴۰۰ میکروگرم(۰.۴ میلی گرم) روزانه اسید فولیک مصرف کنند. مصرف به اندازه اسید فولیک قبل از دوران بارداری و ۳ ماه اول آن برای پیشگیری از بروز اختلال در لوله عصبی بسیار مهم است.
شما چگونه می توانید از مصرف کافی اسید فولیک اطمینان حاصل کنید؟ در سال ۱۹۹۸ اداره غذا و دارو آمریکا، افزودن اسید فولیک را به محصولاتی که از دانه های گیاهی و حبوبات تولید می شوند اجباری کرد. بنابراین خانم های باردار می توانند مصرف میزان اسید فولیک را در غلاتهای صبحانه، نان ها و پاستا جستجو کنند.
اما برای بعضی از خانمها خوردن غذاهای غنی شده کافی نیست. برای بدست آوردن میزان اسید فولیک پیشنهاد شده در طول روز، خانم ها به مکمل های ویتامین نیز نیاز دارند. در طول دوره بارداری، زن باردار به تغذیه ای بیش از آن مقداری که قبل از دوره بارداری داشت احتیاج دارد. اگرچه ویتامین ها نمی توانند جایگزین یک رژیم خوب باشند اما مصرف آنها به بدن شما و در نتیجه به بدن جنین و نوزاد مواد معدنی و افزایش ویتامین اضافه را می دهد. بعضی از متخصصین، مصرف مکمل های اسید فولیک را به همراه ویتامین های قبل از بارداری توصیه کرده اند. درباره میزان مصرف اسید فولیکی که روزانه مصرف می کنید با پزشک خود مشورت کنید و از او بپرسید که آیا نیازی به مکمل دارویی و یا بدون نسخه پزشک دارید.
چنانچه قبلا بارداری داشتید که تحت تاثیر اختلالات لوله عصبی قرار گرفته است، با پزشک خود صحبت کنید. شاید دکتر شما مصرف روزانه اسید فولیک را افزایش دهد تا از خطر بروز اختلالات مجدد در بارداری شما جلوگیری شود.

منابع مهم اسید فولیک

غذاهایی که می تواند به شما در رساندن اسید فولیک به بدن کمک کنند عبارتند از:
غلات غنی شده: که برای صبحانه به همراه شیر مصرف می شود شامل ۴۰۰ میکروگرم اسید فولیک
جگر گوساله: به شکل پخته شده شمامل ۲۱۵ میکروگرم
عدس: پخته و جوشانده شده ۱۷۹ میکروگرم
اسفناج و سبزیجات برگ سبز: فریز شده - جوشانده شده - پخته شده شامل ۱۱۵ میکروگرم
لوبيا: جوشانده شده شامل ۹۰ ميكروگرم