ایجاد صندوق حمایت از کارآفرینان جوان

به گزارش افکارنیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین غلامرضا مصباحی مقدم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس امروز در دومین روز از اولین همایش ملی «نقش آموزش و پرورش در توسعه کارآفرینی از منظر تحول بنیادین» که در اردوگاه شهید باهنر تهران در حال برگزاری است، اظهار داشت: سند تحول آموزش و پرورش، ابتدا در یک کارگروه تهیه شد، سپس در شورای عالی آموزش و پرورش بررسی و تصویب شد و در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی، این سند را برای ایجاد تغییر اساسی و بنیادین در آموزش و پرورش تصویب کرد.

وی با بیان اینکه سند تحول آموزش و پرورش، مبانی تعلیم و تربیت در اسلام را مبنای فعالیت قرار داده است، افزود: این سند دارای اسناد بالادستی و پایین دستی است و سند کتب درسی نیز دارد که البته بخشی از اسناد زیرمجموعه هنوز نهایی نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم به بحثکارآفرینی اشاره کرد و ادامه داد: توجه بیشتر به آموزش‌های نظری، کمرنگ شدن آموزش‌های کاربردی و عملی و اتکا به قدرت حفظ بدون اتکا به قدرت درک، در گذشته وجود داشت و از روحیه سؤال و جستجوگری غفلت می‌شد و این در حالی است که وقتی کودک به زبان می‌آید پر از سؤال است و دائم سؤال می‌کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه باید درخور فهم کودک اجازه داد که سؤال بپرسد، گفت: این سؤالات است که انسان را رشد می‌دهد و تکامل می‌بخشد.

وی، رویکرد تحولی آموزش و پرورش را به سمت میدان دادن به سؤالات و جستجوگری دانش آموزان عنوان کرد و افزود: در دوره دبستان این پرسش‌ها باید مبنا و مبدأ حرکت کودک باشد و راه‌حل آنها را جستجو کند؛ تکیه بیشتر در محفوظات، مبنا نیست، بلکه تکیه بر اقدامات عملی و کاربردی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصباحی‌مقدم، توجه آموزش و پرورش به مدارس فنی و حرفه‌ای را مورد تأکید قرار داد و گفت: تکیه بیشتر بر اقدامات عملی و کاربردی، حکایت از این مسئله دارد که دنبال تربیت نوجوان خلاق و کارآفرین هستیم.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه جوانان ایرانی دارای ذهن کارآفرین هستند، افزود: باید اجازه دهیم که جوان اشتباه کند و بتواند اشتباه و خطای خود را تصحیح کند که البته هزینه دارد و باید پذیرفت؛ اگر اجازه ندهیم که هیچ خطایی رخ بدهد، ابتکار و خلاقیتی روی نخواهد داد.

وی با اشاره به سیره پیامبر(ص) و معصومین(ع) بیان کرد: ما باید از این الگوها و اسوه‌ها در آموزش استفاده کنیم؛ وقتی این اسوه‌ها در آموزش‌ها وارد می‌شوند، جان تازه‌ای به جوانان داده می‌شود و آنها را آماده نوآوری می‌کند.

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس، به رشد کارآفرینی بعد از انقلاب اشاره کرد و ادامه داد: فاصله زیادی با واقعیت‌ها داریم و باید ایده‌های جوانان را از پشت میزنشینی تغییر بدهیم که این تغییر نیازمند کار و فعالیت است.

وی با بیان اینکه در آموزش‌های جدید در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، آموزش مهارت‌های زندگی و مهارت‌های شغلی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: این نگاه که تمام دانش‌آموزان باید وارد دانشگاه شود و مراد از دانشگاه بخش آموزش نظری باشد، صحیح نیست.

حجتالاسلام والمسلمین مصباحیمقدم با بیان اینکه باید به نوجوانان در بخش کارآفرینی میدان داد، اظهار داشت: باید صندوق حمایت از کارآفرینان داشته باشیم و آن را تقویت کنیم، ضمن اینکه نیازمند فرهنگسازی در زمینه کارآفرینی هستیم.