یک ماه وقفه در بیمه تکمیلی بازنشستگان

به گزارشافکارنیوز،در کشور ما به دلیل افزایش سالانه هزینه درمان و نیاز مردم خصوصا افراد سالخورده به این خدمات، فرصت بسیار مناسبی برای ارائه خدمات بیمه‌ای فراهم شده است، همچنین با توجه به کافی نبودن خدمات بیمه پایه درمان، ‌ اغلب افراد از دریافت بیمه‌های تکمیلی درمان استقبال می‌کنند، اما برخی گروه‌ها برای استفاده از بیمه تکمیلی درمان از اولویت برخوردارند که از مهمترین این اقشار می‌توان به بازنشستکان اشاره کرد.

بیمه تکمیلی درمان بازنشستگان در کشور ما از جمله مسائلی است که همواره با حساسیت‌های خاصی روبه رو و مورد مناقشه بوده است.

چون بازنشستگان به اصطلاح پرریسک محسوب می‌شوند نیاز به ارائه خدمات مطلوب و با کیفیت در اسرع وقت دارند، همچنین خواهان پرداخت به موقع هزینه‌ها از سوی شرکت بیمه طرف قرارداد هستند.

* مشکل بیمه تکمیلی بازنشستگان


اما یکی ار نمونه‌های بیمه تکمیلی مربوط به قرارداد بازنشستگان تامین اجتماعی است که همواره با مشکلاتی مواجه بوده اما در دوسال گذشته که این قرارداد با شرکت بیمه دی منعقد شد، گلایه‌های بیشتری را از سوی بیمه‌گذاران شاهد بودیم.

مشکل اصلی بیمه‌گذاران این قرارداد عمدتاً ناشی از کافی نبودن خدمات درمانی و مهمتر از آن عدم پرداخت به موقع خسارتها است، اما به نظر کارشناسان بیمه علت اصلی که این مشکلات را ایجاد کرده، نرخ حق بیمه غیرفنی این قرارداد بوده که احتمالا برای کنار زدن رقبا و بدون در نظر گرفتن تبعات بعدی آن برای بیمه‌گر و بیمه‌گذار ارائه شده در حالی که این رقم هرگز جوابگوی هزینه‌های بالای درمانی نیست.

* میزان حق بیمه درمان در دو سال گذشته


در واقع قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی که در دو سال گذشته بر عهده شرکت بیمه دی بوده و حق بیمه دریافتی بابت آن در سال ۹۰،۶ هزار و ۷۰۰ تومان و در سال ۹۱،۱۰ هزار و ۴۵۰ تومان بوده است.

این قرارداد در میانه راه با نارضایتی برخی بازنشستگان همراه شد و بیمه‌گذاران آن از لغو قرارداد برخی بیمارستان‌ها با این شرکت و دیر پرداخت شدن خسارت‌ها و برخی دیگر از مشکلات، ابراز نارضایتی کردند تا جایی که شورای عالی بیمه مجبور به تغییر آیین‌نامه مربوطه شد و شرکت‌های بیمه را موظف کرد تا در قراردادهای بیمه تکمیلی گروهی بالای ۱۰ هزار نفر، نرخ حق بیمه را به تایید بیمه مرکزی برسانند.

* قرارداد جدید با بیمه دانا


به هرحال بیمه درمان تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی طبق قرارداد ادامه و در پایان مهرماه امسال به اتمام رسید، اما بر اساس اعلام مسئولان ذیربط امسال قرارداد بیمه تکمیلی بازنشستگان پس از برگزاری جلسات متعدد با شرکت های بیمه‌ و بیمه مرکزی در نهایت با شرکت بیمه دانا منعقد شده است.

به گفته مسئولان، حق بیمه امسال بیمه تکمیلی بازنشستگان تامین اجتماعی با بیمه دانا، رقم ۲۱ هزار و ۷۰۰ تومان یعنی حدود دو برابر سال گذشته تعیین شده که این نرخ پس از تأیید بیمه مرکزی قابل دریافت است.

البته باید دید که این رقم جدید با وجود افزایش هزینه درمان و قیمت دارو در یک سال گذشته نرخی قابل قبول و فنی است یا خیر؟ اما آنچه که کارشناسان بر آن تاکید دارند این است که همواره بیمه‌گذاران در صورتی که از نحوه ارائه خدمت درمانی یا هر نوع دیگر راضی و آسوده خاطر باشند مشکلی با پرداخت حق بیمه بیشتر نخواهند داشت و هزینه‌اش را خواهند پرداخت.

*بازنشستکان تامین اجتماعی یک ماه بدون بیمه درمان


نکته قابل تامل این است که قرارداد جدید بیمه تکمیلی بازنشستگان در روزهای ابتدای آبان منعقد شده و اجرای آن در صورت تایید مراجع ذیربط از ابتدای آذرماه خواهد بود و در واقع بازنشستگان تامین اجتماعی به مدت یک ماه فاقد پوشش بیمه درمان تکمیلی هستند و مشخص نیست که چه نهادی مسئولیت بیمه نبودن این قشر و مشکلات احتمالی را بر عهده خواهد گرفت چون در واقع این اقدام بدون اطلاع و خواست بازنشستگان رخ داده است.

اما با وجود اتمام قرارداد بازنشستگان با بیمه دی، ‌ بیمه‌گذاران این شرکت که در روزهای گذشته برای دریافت خسارت خود به مرکز خسارت شرکت مراجعه کردند با این پاسخ مواجه شدند که صندوق مالی شرکت به طور کامل خالی است و از پرداخت هزینه‌های بیمه معذورند همین موضوع باعثشد مراجعه‌کنندگان مسیر عبور ماشین‌ها را بسته و مقابل این مرکز تجمع کنند.

البته مدیر روابط عمومی این شرکت در میان تجمع‌کنندگان آمد و مشکل پیش آمده را ناشی از قطع سیستم اداری دانست و اعلام کرد تا یک هفته دیگر مشکلات حل می‌شود اما معترضان می‌گویند: این گفته‌ها هر از چند گاهی تکرار می‌شود و ثمری ندارد.

در مجموع، همه این مسائل بیانگر این است که حق بیمه غیر فنی چطور میتواند بیمهگر و بیمهگذار را با زحمت روبهرو کند و امیدواریم که با نظارت مستمر بیمه مرکزی دیگر شاهد چنین مسائلی نباشیم.