خشکسالی و لزوم پرهیز دستگاه ها از  قدرت کِشی / انتقاد از عکس العمل برعکس مسئولان در بحران آب

گروه اجتماعی- اقبال شاکری رییس کمیته عمران شورای اسلامی شهر تهران در گفت‌وگو با خبرنگار شهری افکارنیوز با تاکید بر وجود سازمانی قدرتمند بر پایه دانش و تخصص برای کاهش مصرف آب و کاربرد شیوه های درست آبیاری فضای سبز در پایتخت اظهار کرد: سازمان های دخیل در این حوزه باید هماهنگی های کافی و لازم را با یکدیگر داشته باشند زیرا با توجه به وضعیت خشکسالی در کشور قدرت کِشی و بخشی کار کردن مضرترین عملکردی است که می توان در مورد فضای سبز و استفاده از منابع آب در تهران انجام داد.

 

وی با اشاره به این که در کشورهایی همانند آمریکا تنها با صرفه جویی توانسته اند تا 25 درصد مصرف آب را کاهش دهند، عنوان کرد: این صرفه جویی جز با هماهنگی، اعمال قدرت و به کار بردن سیستم های تشویقی و تنبیهی همزمان میسر نمی شود.

 

این عضو شورای شهر تهران ادامه داد: در گفت و گویی که با کارشناسان ایالت کالیفرنیا صورت گرفت، شاهد بودیم برای صرفه جویی در مصرف آب سوبسید و برای هدررفت آن سیستم های تنبیهی اعمال می کنند.

شاکری با تاکید بر این که برای حفظ منافع مردم باید به اطلاع رسانی گسترده و بی وقفه در مورد بحران آب پرداخت، گفت: کشور ما در حالی در بحران کم آبی به سر می برد که عکس العمل ها حتی در سطح مسئولان کاملا برعکس است و با یک بارندگی وزیر نیرو اعلام می کند که ظرفیت سدها پر شده است. این در حالی است که کشور برای 50 سال آینده به صورت جدی با معضل کمبود آب هم در حوزه سطحی و هم در حوزه زیرزمینی مواجه است.

وی ادامه داد: باید به سمت یک فرهنگ سازی گسترده با نصب برچسب « خطر کمبود آب؛ باید صرفه جویی کنیم» در تمامی اماکن دست بزنیم و هر شخصی که می تواند اقدامی را در کاهش مصرف آب انجام دهد باید مورد تشویق قرار گیرد.


لیلا موسوی نصب