ایجاد مرکز نگهداری زنان خاص/ تلاش برای دریافت حکم قضایی جمع آوری متکدیان زیر 15 سال

گروه اجتماعی- مجتبی عبدالهی معاون اجتماعی فرهنگی شهرداری تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز با اشاره به راه اندازی مراکز جدید اسکان زنان کارتن خواب و معتاد اظهار کرد: در حال حاضر مراکزی در این خصوص وجود دارد که برای زنان خاص و ویژه خدمات رسانی دارد.

وی ادامه داد: در اسکان این زنان غربالگری را انجام می دهیم و در حال حاضر در مراکز فعلی زنانی که  دارای بیماری هایی همانند ایدز و هپاتیت هستند نگهداری می شوند.

معاون شهردار تهران با اشاره به راه اندازی مرکز جدید نگهداری زنان معتاد تاکید کرد: درصد این زنان یک پانزدهم مردان معتاد هست و بیشتر از مناطق جنوبی و نیز مناطقی که دارای حاشیه بیشتر هستند جمع آوری می شوند.

پیشنهاد افزایش بودجه 20 درصدی حوزه اجتماعی

عبدالهی با اشاره به این که بودجه سال آینده شهرداری در حوزه اجتماعی بیشت از 20 درصد پیشنهاد افزایش داشته است، خاطرنشان کرد: بدون شک این افزایش بودجه در ساماندهی زنان و کودکان خیابانی پیش بینی شده و تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی با اشاره به برنامه های سال آتی معاونت اجتماعی در حوزه نگهداری از زنان و کودکان خیابانی به نگهداری شبانه 12 هزار و 500 نفر از این افراد در مراکز شهرداری اشاره و اذعان کرد: مدت زمان حضور این افراد از 24 ساعت تا چند ماه است و یا آنها را توسط اکیپ های شهرداری جمع آوری می کنیم یا خود آنها برای اسکان مراجعه می کنند.

معاون اجتماعی شهرداری تهران با بیان این که بر اساس قانون تنها سازمان بهزیستی می تواند متکدیان زیر 15 سال را جمع آوری کند، خاطرنشان کرد: با توجه به وضعیت فعلی شهر و نیز توانا نبودن بهزیستی در جمع آوری این رده سنی کودکان در تلاشیم از طریق مذاکره با دستگاه قضایی جمع آوری این کودکان توسط شهرداری تهران انجام شود.

وی ادامه داد: با جمع آوری این کودکان آنها را به یه مرکز مشخص برای آنها انتقال می دهیم و با شناسایی آنها تلاش می کنیم ارتباطشان را با خانواده هایشان برقرار کنیم.

دلیل وفور کودکان زیر 15 سال بر سر تقاطع ها

عبدالهی با اشاره به وفور کودکان متکدی زیر 15 سال در تقاطع های شهر تاکید کرد: تا این لحظه شهرداری اختیار و بهزیستی توان جمع آوری آنها را نداشته است. در نتیجه این امر منجر به وفور این افراد شده است.

وی تاکید کرد: مافیای کودکان و زنان کار و خیابانی از قوانین اطلاع دارند و می دانند شهرداری از نظر قانونی و بهزیستی از نظر اجرایی نمی تواند کودکان زیر 15 سال را جمع آوری کند. لذا بیشتر بر این رده سنی برای منافع و توسعه مافیایشان مانور می دهند و از احساسات مردم سوء استفاده می کنند.

سوء استفاده مافیای  کودکان کار و خیابان از روپوش مدرسه

عبدالهی با اشاره به شگردهای استثمار کودکان زیر 15 سال توسط مافیای کودکان کار و خیابانی گفت: این کودکان اغلب به مدرسه نمی روند اما برای سوء استفاده از احساسات مردم آنها را با روپوش مدرسه بر سر چهارراه ها می آورند.مردم باید بدانند پول هایی که پرداخت می کنند به جیب مافیا می رود و باید به این کودکان اغذیه و مواد مغذی داد.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که شهرداری تنها موظف به ارایه امکانات برای جمع آوری متکدیان و زنان و کودکان خیابانی است، گفت: اما اکنون ده ها قدم از محدوده تعریف شده فراتر رفته ایم. 

شهرداری فراتر از وظایفش عمل می کند؛ چاره ای ندارد

وی در واکنش به این سوال که عملکرد فراتر از وظایف شهرداری منجر به خنثی تر شدن سازمان هایی همانند بهزیستی شده است یا خیر، عنوان کرد: چاره ای نداریم زیرا افکار عمومی و جامعه به صورت عام این موضوع را از شهرداری ها انتظار دارند.

عبدالهی با اشاره به این که شهرداری تنها نهادی خدماتی نیست، تاکید کرد: این شعار در سال های گذشته منجر به شکل گیری این ذهنیت در مردم شده که شهرداری باید متکدیان را جمع آوری و به آسیب های اجتماعی سامان دهد این در حالی است که لفظ قانون در این خصوص سازمان های دیگر را مسئول اصلی و شهرداری ها را تنها کمک کننده و همکار می داند.

معاون شهردار تهران با تاکید براین که شهرداری تهران در هر اقدام فراتر از وظیفه خود در حوزه آسیب های اجتماعی با دریافت مصوبه ورود می کند، تصریح کرد: زیرا در غیر این صورت شهرداری به دلیل اقدام خلاف قانون مورد سوال قرار می گیرند.

لیلا موسوی نسب