از جمع آوری متکدیان تا نمره قبولی در حمل و نقل

شهروندان 12 منطقه شهرداری تهران در نتیجه جامعه نمونه آماری نظرات شان را راجع به فعالیت های شهرداری تهران نسبت به انتظارات خودشان بیان کرده‌اند.

1317 آقا و 796 خانم در این نمونه آماری به صورت تصادفی در این نظر سنجی شرکت کرده اند.

به گزارش خبرنگار سایت تهران، شهرداری تهران سال هاست تلاش دارد در راستای کیفی سازی شرایط شهروندان پایتخت خدمات ارزنده و جدیدی را ارائه کند. شهرداری به عنوان محوری ترین و مرکزی ترین سازمان مدیریتی شهر مدرن است.

 شهرداری تهران در طول سال‌های گذشته تلاش داشته است از سازمانی صرفا خدماتی به نهادی اجتماعی و فرهنگی تبدیل شود، اما همچنان تلاش در بهبود شرایط خدماتی شهر نیز داشته است. به طوری که شهرداری را می توان سازمانی حقوقی، محلی مستقل در محدوده شهری دانست که برای رفع نیازهای عمرانی، رفاهی- اجتماعی و خدماتی مردم شهر که جنبه محلی دارد، فعالیت می کند.

نظرات شهروندان راجع به عملکرد شهرداری در زمینه سد معبر

این روزها ایجاد شغل‌های کاذب شهری در پی مهاجرت و بی کاری باعث شده است افرادی که شغل غیر مولد و غیر ضروری دارند موجب ایجاد چشم اندازهای نامطلوبی در مکان های مختلف شهری شوند که سد معبر یکی از پیامدهای آن است. از وظایف شهرداری ها در سطح مدیریت شهری مقابله با هر گونه سد معبر است و بند 20 مـاده 55 قانون شهرداری نیز بر این امر به عنوان یکی از معضلات شهری تاکید دارد  از این رو اگر چه مقابله به سد معبر واکنش های بسیاری را از سوی مردم داشته است اما شهرداری تهران در طول این سال ها تلاش کرده است وظایف تعریف شده خود را انجام دهد. با این حال حدود 31 درصد از شهروندان این جامعه آماری از عملکرد شهرداری در این زمینه ناراضی، 35 درصد تا حدودی راضی، 33 درصد راضی و 1 درصد به این سوال پاسخی نداده اند.

رضایت 22 درصدی شهروندان از ساخت و سازها

نظارت شهرداری بر ساخت و سازها و رعایت نکات ایمنی یکی دیگر از وظایف شهرداری هاست. شهرداری‌ها جایگاه مهمی در انتظام فضای شهری دارند. این نقش برجسته در ماده 1 قانون تعاریف محدوده حریم شهر، روستا و شهرک مصوب 24/12/1384 مورد تاکید قرار گرفته است. در این قانون تاکید شده است که شهرداری‌ها علاوه بر اجرای طرح‌های عمرانی از جمله احداث و توسعه معابر و تامین خدمات شهری و تاسیسات زیربنایی در چهارچوب وظایف قانونی خود کنترل و نظارت بر احداث هر گونه ساختمان و تاسیسات و سایر اقدامات مربوط به توسعه و عمران در داخل محدوده شهر را نیز برعهده دارند. نقش شهرداری‌ها در انتظام فضای شهری علاوه بر محدوده شهر به حریم شهر نیز توسعه پیدا می کند. اگر چه شهرداری تهران در این سال ها از طریق معاونت شهرسازی و معماری سعی در نظارت بهینه در این زمینه داشته است، اما 44 درصد از شهروندان این جامعه آماری ناراضی، 32 درصد تا حدودی راضی، 22 درصد راضی و 2 درصد پاسخگو نبوده اند.

شهروندان از اقدامات زیباسازی شهرداری رضایت دارند

سازمان زیباسازی شهرداری در چند سال گذشته علاوه بر فعالیت هایش در طول سال، با طرح های نوروزی بیش از پیش بر سر زبان ها افتاده است. شاید تخم مرغ های هزار رنگ و دیوارنگاره هایی که با 10 بار دیدن هم هنوز زیبا هستند باعث شده است 44درصد از شهروندان از اقدامات زیباسازی و بهبود کالبد شهرداری تهران رضایت داشته باشند. با این حال 11 درصد ناراضی، 43 درصد  تا حدودی راضی و 2 درصد این سوال را بی پاسخ گذاشته اند.

رضایت نسبی شهروندان از تکریم ارباب رجوع

و اما تکریم ارباب رجوع که مدتی است دفترهای کوچکی را در ساختمان های شهرداری تهران به خود اختصاص داده است، هنوز نتوانسته 30 درصد از شهروندان این جامعه آماری را راضی کند. 25 درصد راضی، 42 درصد تا حدودی راضی و 3 درصد این سوال را بی پاسخ گذاشته اند.

جمع آوری متکدیان و کودکان کار

یکی از معضلات شهر به خصوص کلان شهر تهران افزایش تعداد تکدی گرایان و کودکان کار است. معضلی که 11 سازمان و نهاد باید به آن رسیدگی کنند اما متاسفانه با گذشت سال ها هنوز هم گریبان گیر شهرهای کشور است. اگرچه شهرداری تهران تنها در زمینه جمع آوری کودکان کار مکلف است و وظیفه ای در ساماندهی آن ها ندارد و آنچه به وضوح مشخص است این است که تا این کودکان و متکدیان ساماندهی نشوند پس از جمع آوری مجدد باز می گردند با این حال 807 نفر از این جامعه آماری از عملکرد شهرداری تهران ناراضی، 324 نفر تا حدودی راضی، 951 نفر راضی و 31 نفر این سوال را بی پاسخ گذاشته اند.

نمره قبولی شهرداری تهران در حمل و نقل عمومی

یکی از مسائلی که همه روزه شهروندان در کلان شهرها با آن درگیر هستند، حمل و نقل عمومی و هدایت شهروندان جهت استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. ترافیک های بی امان این روزها شهروندان را علاقه مند به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی می کند. در سال های گذشته احداث حدود 100 کیلو متر مترو و اضافه شدن خطوط بی آر تی باعث شده است تا 70 درصد از شهروندان این نمونه آماری از عملکرد شهرداری رضایت کامل داشته باشند. 17 درصد تا حدودی، 11 ناراضی و 2 درصد این سوال را بی پاسخ گذاشته اند.

باز هم نمره قبولی

تامین فضاهای ورزشی و فرهنگی یکی دیگر از خدماتی است که می توان از پیشرفت ورزش بانوان با احداث ورزشگاه های الزهرا به عنوان یکی از موفق ترین اقدامات شهرداری نام برد. 904 نفر از شهروندان این جامعه آماری از خدمات ورزشی و فرهنگی شهرداری تهران رضایت دارند. 868 نفر تا حدودی راضی، 307 نفر ناراضی و 34 نفر به این سوال پاسخی نداده اند.

نارضایتی شهروندان از آسفالت خیابان ها و معابر

آسفالت خیابان ها و معابر که 907 نفر ناراضی را با خود به همراه آورده است یکی از اقداماتی است که انتظارات شهروندان از آن بالاست. بسیاری از راننده ها دلیل رعایت نکردن خط سفید در رانندگی را ناهموار بودن خیابان ها و دست اندازها می شمارند. ولی 523 نفر از وضعیت آسفالت خیابان ها و معابر رضایت دارند. 665 نفر تا حدودی راضی و 18 نفر به این سوال پاسخی نداده اند.

مشارکت شهروندان در توسعه شهری مهم است

به طور کلی بررسی و سنجش عملکرد شهرداری و نحوه ارائه خدمات شهری، از دو منظر عینی و ذهنی می تواند صورت بگیرد. در منظر عینی کیفیت ارائه خدمات شهری بر پایه سنجش آن ها نسبت به معیارها و استانداردهایی صورت می گیرد که توسط مراجع مرتبط تنظیم می شود. اما در منظر ذهنی، احساس مردم و میزان رضایت بهره برداران از خدمات شهری، تعیین کننده کیفیت و چگونگی عملکرد ارائه دهندگان خدمات است. احساس رضایت شهروندان از محیط شهری و خدماتی که شهرداری ارائه می دهد، عامل مهمی در جهت ایجاد انگیزه در مردم برای "مشارکت در توسعه شهری" و "بهبود کیفیت محل سکونت خویش" است.