نگاه دولت به شهرداری ها رقابتی است/ تکرار پلاسکو در بی تعهدی دولت به وظایفش

گروه اجتماعی- رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با بیان این که نگاه دولت به شهرداری ها رقابتی است، عنوان کرد: عمل نکردن دولت به وظایفش در کلان شهر ها از جمله تهران می تواند فاجعه آفرین باشد، همانگونه که در مورد آلودگی هوا و پلاسکو فاجعه آفرین شد.

 

مجتبی شاکری رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار شهری افکار نیوز با اشاره به بدهی های دولت به شهرداری ها از جمله شهرداری تهران اظهار کرد: دولت از یک سو شعار استقلال شهرداری ها و تلاش برای تهیه لایحه مدیریت شهری را می دهد و از سوی دیگر به شهرداری بدهی دارد. نه پول شهرداری ها را می دهد نه آنها را مستقل می کند.

وی ادامه داد: تصور می کنم همانند بسیاری از شعارهای متعارضی که دولت دارد؛  ارایه شعار استقلال شهرداری ها تا عمل به آن متفاوت است. 

وی با اشاره به ارایه لایحه ارزش افزوده از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در این لایحه دولت راه درآمد پایدار برای شهر ها را سد کرده و می خواهد این درآمدها را به مجموعه زیر نظر خودش یعنی سازمان شهرداری ها منتقل کند.

تبدیل سازمان شهرداری ها به رقیبی برای شهرداری ها

رییس کمیته فرهنگی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که دولت سازمان شهرداری ها را به رقیبی برای شهرداری ها تبدیل کرده است، عنوان کرد: دولت در صدد است تا درآمدهای پایدار شهرداری هایی همانند شهرداری تهران را که به نسبت مستقل هستند را بلوکه کرده و نوعی تصمیم گیری برای توزیع آن در بین شهرهای دیگر کند. در چنین حالتی استقلال شهرداری ها و درآمدشان و برنامه ریزی برای این درآمد چه معنایی می تواند داشته باشد؟

دولت سهمش را نمی دهد؛ فقط شعار هوای پاک می دهد

وی با بیان این که نگاه دولت ها به شهرداری نگاه رقابتی است، خاطرنشان کرد: دولت یازدهم این نگاه را با شدت بیشتری پیش می برد. این در حالی است که رییس جمهور عنوان می کند که بدهی های دولت را به بانک ها پرداخت کرده اما هیچ حرکتی در مورد 14 هزار میلیارد تومان بدهی دولت به شهرداری تهران انجام نمی دهد.

وی ادامه داد: نه سهم دولت در مترو داده می شود نه سهم دولت در خرید اتوبوس فقط شعار هوای پاک از سوی دولت عنوان می شود، حتی در مناظرات انتخاباتی.

آلوده تر شدن تهران با 4 هزار اتوبوس فرسوده

رییس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به این که تهران باید 11 هزار اتوبوس داشته باشد، گفت: در حال حاضر فقط 6 هزار اتوبوس در پایتخت وجود دارد که 4 هزار دستگاه آن منجر به انتشار آلایندگی در هوا می شود اما بودجه ای برای جایگزینی آن نیست. این امر بیانگر این است که تهران به دلیل نپرداختن سهم دولت به شهرداری در مضیغه است و شورای شهر نیز در این صورت نمی تواند برای رفع مشکلات آلودگی هوا و حمل و نقل تصمیم خاصی بگیرد.

شاکری با اشاره به این که دلیل این رفتار دولت مشخص است، عنوان کرد: زمانی که دولت وعده حل مشکلات را در 100 روز مقابل دوربین می دهد و بعد از گذشته سه سال مقابل همان دوربین آن را انکار می کند می توان دلیل تضاد وعده ها و رفتارها را فهمید. 

وی با اشاره به این که این تضاد رفتاری را در مورد پلاسکو نیز می توان دید، اظهار کرد: آتش نشانی بارها هشدار داده بود و اگر وزارت کار این هشدارها را جدی می گرفت این اتفاق نمی افتاد. بعد از حادثه گزارشی ارایه شد و مشخص شد اگر هشدارها جدی گرفته می شد و کارگاه های غیر استاندارد تعطیل می شد، می توانستیم از بروز این اتفاقات جلوگیری کنیم.

شاکری در پایان تاکید کرد: اگر دولت وظایفی را که بر عهده دارد عمل نکند همانند باری است که یک طرف آن را شهرداری بلند می کند و طرف دیگر آن را دولت بلند نمی کند و این نبود تعادل منجر به فجایع بزرگ می شود.

 

لیلا موسوی نسب