انهدام ۱۱هزار باند و کشف ۲۵۰۰ تن مواد مخدر

عبدالرضا رحمانی فضلی در مراسم سالروز جهانی مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: خوشبختانه خرسندیم از این که توانستیم با همت همه دستگاه‌های انتظامی، قضایی و اطلاعاتی عملکرد قابل قبولی در حوزه مبارزه با مواد مخدر داشته باشیم و این رویکرد مناسب با توجه به شرایط منطقه، کشور و فعالیت‌های قاچاقچیان حائز اهمیت است.

وی افزود: سازمان ملل متحد از سه دهه گذشته روز 26 ژوئن را به عنوان مقابله با سوء مصرف مواد مخدر و با هدف انگیزش در سطح بین‌المللی و منطقه‌ای برای رویارویی با پیامدهای مخرب مواد مخدر به عنوان روز مبارزه با مواد مخدر تعیین کرده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر به شعار روز جهانی مبارزه مواد مخدر اشاره کرد و افزود: شعار امسال «اول گوش کن - گوش کردن به کودکان و جوانان گام نخست در جهت رشد سالم و پیشگیری از اعتیاد در محیط خانواده را دارد» است.

رحمانی فضلی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر جایگاه موفق خود به سبب بالاترین کشفیات مواد مخدر در جهان در زمینه پیگیری و سیانت از معتادان بهبود یافته کشوری موفق ارزیابی شده است.

وی با بیان این که جرایم سازمان یافته همچون قاچاق مواد مخدر، سلاح، قاچاق انسان و حتی پول‌شویی نیز در دنیا وجود دارد، گفت: متاسفانه قاچاقچیان اقدام به پول‌شویی هم می‌کنند و این پول‌ها در راه درآمد قاچاق مواد مخدر استفاده می‌شود و به سیستم‌های اقتصادی وارد شده و موجب اختلال و فساد در اقتصاد می‌شوند که به طور حتم باید با این جرایم در دنیا از رشد قاچاق مواد مخدر مقابله کرد.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر بیان کرد: متاسفانه همه ساله تعدادی از انسان‌ها جان خود را بر اثر سوء مصرف از دست می‌دهند و باید با انسان‌های سودجو که به جرایم سازمان یافته و مواد مخدر روی می‌آورند مبارزه جدی کرد.

رحمانی فضلی با بر شمردن برخی عملکردهای 4 سال گذشته در حوزه مبارزه با مواد مخدر اظهار کرد: طی سال‌های گذشته 8880 عملیات و درگیری مسلحانه در کشور با قاچاقچیان مواد مخدر انجام گرفته است، که موجب انهدام 11 هزار باند قاچاقچی مواد مخدر شده است.

وی ادامه داد: از میان درگیری با قاچاقچیان مواد مخدر و انهدام آنان و همچنین فعالیت‌های لازم در حوزه مبارزه با مواد مخدر بیش از 2500 تن مواد مخدر و روان‌گردان کشف و ضبط شده است که اقدامات مناسب و قابل توجهی‌ بوده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که طی سال‌های گذشته به منظور کاهش نرخ بروز اعتیاد در محیط‌های اجتماعی، فعالیت‌هایی انجام گرفته است خاطر نشان کرد: اجرای برنامه‌های متنوع آموزشی پیشگیری اولیه از اعتیاد و همچنین توجه به اشتغالزایی به طور جدی مورد توجه بوده است.

رحمانی فضلی توضیح داد: طی سال‌های گذشته حدود 3 میلیون نفر در محیط خانواده، 3 میلیون نفر در محیط آموزش و یک میلیون نفر در محیط کاری تحت پوشش قرار داده شده‌اند.

وی با بیان این که مشاوره‌ تلفنی از طریق خط ملی اعتیاد یکی از برنامه‌های پیشگیری در حوزه مبارزه با مواد مخدر بوده است گفت: طی دوره اخیر سالانه 344 هزار نفر از طریق خط ملی اعتیاد مورد مشاوره تلفنی قرار گرفته‌اند که در این حوزه 69 درصد کار پیشگیری انجام شده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر تصریح کرد: سالانه 785 هزار نفر از معتادان در مراکز درمانی تحت درمان وآموزش قرار می‌گیرند که تعداد این مراکز نیز 8100 مرکز مجاز در کشور بوده و 85 درصد آنها نیز به صورت خصوصی اداره می‌شوند.

رحمانی فضلی یادآور شد: طی سالیانه اخیر ساماندهی بیش از 86 هزار معتاد متجاهر در 18مرکز انجام گرفته که نشاندهنده افزایش 174 درصدی نسبت به دوره قبل است.

وی به سیانت اجتماعی و توسعه مشارکت‌های مردمی در حوزه مقابله با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: به منظور کاهش بازگشت به اعتیاد از 2 هزار و 365 سازمان مردم نهاد فعال حمایت کرده‌ایم و آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز برای اشتغال معتادان بهبود یافته مد نظر بوده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان این که توجه به معتادان متجاهر نیز مد نظر بوده است گفت: ظرفیت‌های لازم برای پذیرش و درمان معتادان متجاهر ایجاد شده و این کار باعث می‌شود تا بقیه جرایم همچون سرقت، ناهنجاری‌های اجتماعی، ایدز و بیماری‌های دیگر کاهش پیدا کند.

رحمانی فضلی تصریح کرد: از جمله مهمترین نتایج اجتماعی مبارزه با مواد مخدر افزایش حساسیت دغدغه و ایجاد تحرک در مسئولان ملی و محلی برای مبارزه با مواد مخدر بوده است.

وی خاطر نشان کرد: توجه به زنان بهبود‌یافته، حمایت از زنان در معرض خطر، راه‌اندازی مراکز اشتغالزایی و حمایت از طرح‌های اشتغال برای رسیدگی به معتادان بهبود یافته یکی دیگر از اقدامات مورد توجه بوده است.

دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر اعتیاد را یکی از ناهنجاری‌های بین‌المللی دانست و اظهار کرد: اعتیاد به عنوان یکی از بلایای کشورهای مختلف محسوب می‌شود و ایران نیز از این حیث صدمات زیادی دیده و راه‌حل‌ آن همکاری بین‌المللی بین همه کشورها است.

رحمانی فضلی ابراز امیدواری کرد که با مشارکت مسئولان و تعامل میان آنها و همچنین توجه به مبارزه با مواد مخدر این بلایای اجتماعی کاهش چشمگیری پیدا کند.

وی یاد و خاطر 3700 شهید مبارزه با مواد مخدر و 12 هزار جانباز این عرصه را گرامی دانست و قدردانی خود را از فعالیت‌های بخش‌های مختلف کشور در حوزه مبارزه با مواد مخدر اعلام کرد.