علائم کبد چرب را جدی بگیرید

30 درصد افراد کشور به کبد چرب مبتلا هستند و بیشترین افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، افرادی هستند که مبتلا به چاقی هستند و یا افرادی هستند که دارای چربی خون و دیابت هستند. کبد چرب به چه معنا است؟ از رسوب کردن چربی در کبد بیماری کبد چرب ایجاد می شود. عوامل مختلف محیطی مثل مصرف کردن سیگار، مصرف کردن غذاهای پرچرب، بی تحرکی، افزایش فشار خون، افزایش وزن و حتی در بعضی از موارد استفاده بیش از حد از داروهایی مثل داروی آسپرین در ایجاد کبد چرب می تواند نقش مهمی داشته باشد.

از علائم کبد چرب در بعضی از افراد می توانیم به بی اشتهایی، حالت تهوع، خستگی، درد شکم ذکر کنیم و به دلیل اینکه عارضه کبد چرب از زمان شروع بدون نشانه هست 60 تا 70 درصد مبتلایان به این بیماری از بیماری خودشان هیچگونه اطلاعی ندارند و تنها راه شناسایی این بیماری سونوگرافی های شکمی هست باید با این سونوگرافی متوجه شویم در چه مرحله ای وجود دارد که به اصطلاح پزشکی به گرید 1 و 2 و 3 تقسیم بندی می شود.

اما راههای درمان چه می تواند باشد؟ در درجه اول وزنمان را حتما باید کم کنیم تا چربی های اضافی شکمی از بین برود، اگر فرد سیگار می کشد حتما ترک سیگار داشته باشد، از غذاهای سالم و با حداقل چربی یعنی در پخت غذای روزانه مان فقط 2 قاشق غذاخوری روغن مایع استفاده کنیم و انجام حرکات نرمشی بصورت روزانه که از افزایش چربی در خون و در نتیجه چربی در کبد جلوگیری کنیم. مهمترین نکته در انجام ورزش این است: نیمساعت قبل از اینکه ورزش را شروع کنیم حتما 2 لیوان آب ولرم استفاده بفرمایید و در طول ورزش هم با خودتان آب داشته باشید که این حداقل به اندازه 240 سی سی تا یک لیوان می تواند باشد. یادمان باشد مصرف مواد غذایی سرخ کردنی به حداکثر یک بار در ماه برسانیم و غذاها بیشتر در حد تفت پیازداغ روغن داشته باشد. پرهیز جدی داشته باشید در مصرف جگر، سوسیس، کالباس، کله پاچه، مغز گوسفند و مهمترین قسمت روغن جامد است بعنوان عامل مهم در بروز کبد چرب می تواند ذکر شود. با استفاده از غذاهایی مثل ماهی مخصوصا ماهی سالمون یا قزل، استفاده از روغن زیتون بر روی غذای سر سفره یعنی گرما نبیند، و سبزیجات تازه، انواع سالادها و میوه جات تازه و اگر نمی توانید بصورت تازه بصورت کمپوت خودمان دربیاوریم نه اینکه از بیرون خریداری کنیم و حاوی حداقل شکر و چه بهتر که بدون شکر پخته شده باشد و استفاده از سالادهای کاهو، گوجه و خیار و سبزیجات که فیبرهای فراوان دارند و مانع از انباشته شدن چربی در کبد می شوند.