افزایش رشد جمعیتی در شرق کشور در حوزه اتباع بیگانه

میرزایی یکی از کارشناسان حوزه مسائل اجتماعی و فعال در موضوع حاشیه نشینی در نشستی با موضوع «حاشیه نشینی و مسائل آن با رویکرد اتباع افغان» گفت: همانگونه که می‌دانید طلاق، اعتیاد، مفاسد اخلاقی و حاشیه نشینی چهار معضل اساسی کشور در وقوع جرایم هستند.

وی گفت: هر کدام از این آسیب‌ها وزن خاصی دارد؛ اما حاشیه نشینی می‌تواند بسترساز سایر جرایم باشد و وجود یازده میلیون حاشیه نشین حکایت از حاد بودن این معضل دارد.

کارشناس حوزه مسائل اجتماعی درخصوص ستاد ملی باز آفرینی بافت‌های ناکارآمد گفت: این ستاد با ریاست رئیس جمهور و نایب رئیسی وزیر راه تشکیل شد و اولین راهبردش توانمند سازی سکونتگاه های غیر شهری است که هدفش توانمند سازی این بخشهاست؛ البته راهبرد دوم، پیش بینی و پیشگیری از گسترش بافت‌های ناکارآمد است تا اینگونه نباشد که توانمندسازی باعث گسترش آن شود.

میرزایی ادامه داد: برای اجرای راهبرد دوم موضوع به معاونت اجتماعی قوه قضائیه سپرده شد تا هم در ستاد و هم در استانها در این حوزه قدم برداشته شود. در سال گذشته هیچ پرونده ای که با موضوع زمین خواری در بستر حاشیه نشینی بوده باشد در دستگاه قضایی نداشتیم.

وی تصریح کرد: ما یک وظیفه دیگر هم داریم که آن کنترل جرم و وقوع جرم در همین مناطق حاشیه نشینی است و به همین دلیل قرار شد تا اولین نشست تخصصی در این حوزه برگزار شود و تمامی دستگاه ها دعوت شدند تا بحثی جدی درباره حضور اتباع بیگانه در بخش‌های حاشیه نشین و جرایم واقع شده در آن شود.

اشرفی یکی دیگر از کارشناسان حوزه آسیب‌های اجتماعی و موضوع اتباع بیگانه درباره موضوع مهاجرین و پناهندگان و حاشیه نشینی آنها، گفت: این موضوع مغفول مانده و این در حالیست که بخش عمده ای از حاشیه نشین ها اتباع بیگانه و بیشترین آنها هم مهاجرین افغان هستند.

وی ادامه داد: به نسبت دسترسی به آمار جرایم مرتبط با افغانها بیشتر است و البته نگاه ما دیدن تهدیدها نیست و ما به صورت ذوجنبتین نگاه می‌کنیم و اگر قرار است اصلاح یا بهبودی صورت گیرد همه جانبه دیده می‌شود.

این کارشناس حوزه مهاجرت و اتباع بیگانه افزود: من یک برش نگران کننده و چالش برانگیز را عرض می‌کنم و آن هم چالش‌های جمعیتی است.

وی تصریح کرد: با بررسی مشخص شده دریافتیم در سال نود و سه و در اذربایجان غربی تعداد افراد حاضر در گروه 15 تا 19 سال به اوج خود رسیده است که نشان می‌دهد این رنج سنی جمعیتش افزایش یافته است.

این کارشناس حوزه مهاجرت و اتباع بیگانه اظهار داشت: این در حالیست که جمعیت پنج تا نه سال در اصفهان و در همان سال افزایش چشمگیری داشته است و نکته جالب این است که در مازندران هم در سال 93 جمعیت پنج تا نه سال روند رو به رشدی داشته است.

اشرفی گفت: ما بررسی‌های کلی انجام شده مان حکایت از آن دارد که رشد جمعیتی در شرق کشور در حوزه اتباع بیگانه افزایش داشته است.