شاخصه یک خانه با صفا

حجت الاسلام والمسلمین سید علیرضا تراشیون، استاد حوزه علمیه قم امروز در آستان مقدس حضرت معصومه(س) با بیان این که خانه اسلامی یک خانه باصفا است، گفت: باید دقت کرد که متأسفانه در سبک زندگی های امروز تصور می کنند که خانه باصفا یک خانه بزرگ و تجملی و دارای تمام امکانات رفاهی و یک خانه شیک است.

وی اضافه کرد: باید دقت کرد خریدن گلدان و وسایل رفاهی و تزئینی نمی تواند یک خانه را باصفا کند بلکه منظور از یک خانه باصفا، خانه ای است که مجموعه ای از رفتارها و گفتارها در آن جریان دارد که به آرامش اعضای خانواده کمک می کند و نه تنها ایجاد تنش نکرده بلکه خانه را به محیط امن و آرام تبدیل می کند که تمام اعضای خانواده منتظر بازگشت به آن هستند.

وی افزود: منظور از خانه داری نیز شستن و سابیدن نیست بلکه منظور از خانه داری نظم در امور خانه است و باید دقت کرد که منظور از نظم این است که اعضا ی خانواده همواره در ساعت خاصی از خواب بیدار شده و در ساعت خاصی غذا خورده و می خوابند و باری به هر جهت نیستند؛ بی نظمی اولین نشانه عدم مدیریت در هر مکانی است بنابراین اگر خانم ها می خواهند در خانه داری موفق و دقیق باشند باید در انجام کارها نظم داشته باشند زیرا اگر شام دیر حاضر شود، صبحانه دیر حاضر شود همه دیر بیدار می شوند و این موضوع نظم را بر هم می ریزد البته منظور از نظم، نظم پادگانی نیست بلکه نظم منطقی است.

استاد حوزه علمیه قم تصریح کرد: نظم زندگی باید به گونه ای باشد که از آن لذت ببریم؛ نظم تنها در خوردن و خوابیدن نیست بلکه در تفریح و بیرون رفتن باید این نظم نیز وجود داشته باشند و خانم خانه دار باید برنامه خانه را براساس حضور همسر در خانه تنظیم کند مثلا اگر مرد ساعت 11 از سر کار می آید می تواند در همان ابتدا با یک استراحت اندک سفره شام را پهن کند.

حجت الاسلام والمسلمین تراشیون با اشاره به این که نشانه دیگر نظم در خانه این است که چیدمان خانه تنوع منطقی داشته باشد، گفت: تنوع زندگی به دست زن است و نمی توان از مرد انتظار داشت در زندگی تنوع ایجاد کرد بلکه این زن است که حتی با یک جابجایی معمولی و تغییر در چیدمان می توان تنوع ایجاد کند.

وی افزود: یک زن موفق خانه دار سعی می کند با تنوع در زندگی فکر همسرش را به خود مشغول کند زیرا مرد تنوع طلب است و اگر زن مهارت نداشته باشد امکان انحراف فکری مرد وجود دارد.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: یک بانوی موفق خانه دار، بانویی است که پر توقع نبوده بلکه با کمترین امکانات سعی می کند خانه را با صفا و با طروات کند و این موضوع نیازمند هوشمندی و سلیقه زن است.