آخرین دفاعیات متهم ردیف سوم پرونده نفتی

دوازدهمین جلسه دادگاه رسیدگی به پرونده 2 متهم نفتی(همدستان بابک زنجانی) به نام‌های مهدی شمس(متهم ردیف دوم) و حمید فلاح هروی(متهم ردیف سوم) دقایقی پیش در شعبه 28 دادگاه انقلاب به ریاست قاضی مقیسه با قرائت آیاتی از قرآن کریم آغاز شد.

قاضی مقیسه در ابتدای جلسه به بیان اتهامات متهم ردیف سوم این پرونده که از سوی نماینده دادستان قرائت شده بود،پرداخت و گفت: حمید فلاح هروی، متهم به فساد فی‌الارض از طریق اخلال در نظام اقتصادی کشور با علم ضربه زدن به نظام جمهوری اسلامی و مشارکت عامدانه و عالمانه نسبت به تشکیل شبکه کلاهبرداری و پولشویی و مشارکت در کلاهبرداری از شرکت نفت و شرکت اچ کی به مبلغ یک میلیارد و 200 میلیون یورو و کلاهبرداری از سازمان تامین اجتماعی با استفاده از 5 فقره چک به مبلغ 444 میلیارد و 2524 میلیون ین ژاپن و استفاده از عواید حاصل از جرم به مبلغ 148 میلیارد یورو پول متهم است.

قاضی مقیسه بر طبق ماده 354 قانون آیین دادرسی کیفری به حاضران در جلسه از باب حفظ نظم دادگاه تذکر داد.

قاضی در ادامه از متهم ردیف سوم در خواست کرد تا در جایگاه قرار بگیرد و بدون پرداختن به حاشیه و تلف کردن وقت دادگاه، برابر با کیفر خواست از خود دفاع کند.

فلاح هروی در دفاع از خود گفت: در مورد اینکه ما با هدف کلاهبرداری به تامین اجتماعی رفتیم، برداشت غلطی است که در کیفر خواست آمده، در آن زمان از مرتضوی سوال شد که چگونه با زنجانی آشنا شده است؟ که وی پاسخ می دهد تا قبل از امضای تفاهم نامه، بابک زنجانی را نمی شناخته و از طریق میرکاظمی با بابک آشنا شده است.

وی افزود: از یزدی معاون وقت اقتصادی وزارت اطلاعات در مورد شرکت های تامین اجتماعی استعلام گرفته می شود که وی می‌گوید منابع زنجانی خیلی زیاد است و توانایی زنجانی را تایید می کند. تا این زمان هم هیچ دخالتی در تفاهم نامه با تامین اجتماعی نداشتم.

قاضی مقیسه گفت: چه کسی می گوید شما دخالتی نداشتید؟ این حرف اشتباه است. شما روز گذشته گفتید که کارشناس بودید و شرکت های تامین اجتماعی را ارزیابی کردید و به خاطر آن از معاون اقتصادی وزارت سوال کردید. لطفا داستان سرایی نکنید و صادق باشید، امروز جلسه آخر است.

فلاح گفت: این اتفاقات برای زمانی بود که من به تامین اجتماعی بروم.

قاضی مقیسه بیان داشت: شما چک ها را به شرکت نفت دادید و هیچ کسی غیر از شما، بابک زنجانی و شمس نمی توانست این کار را انجام دهد.

وی افزود: شما 138 شرکت تامین اجتماعی را خریداری کردید، بدون اینکه پولی وجود داشته باشد و بابت آن 5 فقره چک ضمانت گرفتید و آن‌ها را جای بدهی خود به شرکت نفت دادید.

قاضی مقیسه بیان داشت: بابک زنجانی طی نامه ای در تاریخ 91/11/14 به قاسمی وزیر نفت سابق می نویسد که 5 فقره چک سازمان تامین اجتماعی ارایه شده، به مبلغ 355 میلیارد و 19 میلیون و 563 هزار و 600 ین ژاپن نزد بانک مسکن شعبه میدان ونک بابت بدهی به ذی نفع پرداخت می شود.این‌ها همان چک های تامین اجتماعی بودند که به شرکت نفت دادید.

وی افزود: شما پول های محروم ترین افراد کشور از جمله بازنشستگان و محرومان را گرفتید و پول نفت را غارت کردید. آیا اخلال در نظام اقتصادی بیشتر از این هم وجود دارد؟.

قاضی مقیسه خطاب به متهم ردیف سوم گفت: شما شرکت های خوبی از جمله مجوعه‌های هتل هما 95 درصد، راتیل 40 درصد، رجا 100 درصد، پتروشیمی امیرکبیر31.5 درصد، پتروشیمی قدیر90 درصد، پتروشیمی سینا 99.13 درصد، صاایران، مس شهید باهنر،کاشی الوند، بانک پارسیان 4 درصد، بیمه میهن و سیمان فیروزکوه 45 درصد را در تامین اجتماعی شناسایی کردید. شما کارشناس بودید و چه شرکت هایی را هم برای زنجانی از تامین اجتماعی شناسایی کردید و در نهایت هم از مرتضوی تشکر کردید.

فلاح هروی بیان داشت: این‌ها که دلیل نمی شود.

قاضی مقیسه گفت: این‌ها برای شما مهم نیست، زیرا آنقدر دستتان باز بود و نظارتی روی شما نبوده که هر کاری می کردید، در حال حاضر هم برایتان مهم نیست. شما شرکت ها را شناسایی کردید و تمام شرکت های سودده مانند هتل هما را انتخاب کردید.

فلاح هروی گفت: بروید و سوال کنید در آن زمان هتل هما سودده بوده است یا نه؟.

قاضی مقیسه گفت: آقای فلاح با قرائت اظهارات دیگران می خواهید چه چیزی را اثبات کنید. این اظهارات اثری در پرونده شما ندارد، زیرا خود شما حیّ و حاضر هستید، با این کار وقت تلف می‌کنید، اما اشکال ندارد، به دفاع خود ادامه دهید.

فلاح هروی در دفاع از خود گفت: در اظهارات آمده است که از مسئول وقت سازمان تامین اجتماعی سوال می شود که اگر چک‌های زنجانی پاس نشود شما با چک‌های ضمانتی که داده‌اید می خواهید چکار کنید؟، که آن فرد می‌گوید اگر چک‌ها پاس نشود، شرکت سورینت و آقای زنجانی باید جواب بدهند و تا زمانی که این چک‌ها پاس نشود، چک‌های تضمینی اعتبار و بار حقوقی ندارد و مسئولیت آن بر عهده شرکت سورینت است.

قاضی مقیسه بیان کرد: اگر قوه قضاییه نبود شما چک‌های تضمینی را هم نقد می کردید و مانند یک میلیارد و 200 میلیون یورو و 10 کشتی نفتی آنها را هم غارت می‌کردید. این قوه قضاییه بود که نامه زد به سازمان و جلوی وصول چک‌ها را گرفت.

وی افزود: آقای فلاح شما خیلی قدرت داشته‌اید و خیلی رها بوده اید، به طوری که مسئول وقت سازمان تامین اجتماعی گفته است که من فقط چک را تحویل خود آقای فلاح می‌دهم. وقتی هم که نسبت به واریز نشدن پول‌ها اعتراض می شود، می‌گویید که ما پول را پرداخت کرده‌ایم و چک ها را در صورتی پس می‌دهیم که پول ما مسترد شود، در صورتی که اصلا شما پولی واریز نکرده بودید.

قاضی مقیسه عنوان کرد: شما 138 شرکت سازمان تامین اجتماعی را کارشناسی دقیق کرده و آنها را خریداری کرده‌اید. شرکت‌هایی که مال سازمان تامین اجتماعی و در واقع مال مردم بوده است.

قاضی مقیسه خطاب به فلاح گفت: آقای فلاح پشت شما چه کسی بوده است که شما اینقدر آزادانه عمل می کردید، اکنون هم با خیال راحت اینجا هستید و سرتان را بالا می گیرید و می گویید من این اتهامات را قبول ندارم. اگر به خدا و آخرت ایمان دارید، بیایید و پول‌ها را پس دهید. شما 3 نفر تا زنده هستید، پول مردم را بازگردانید. خواسته من از شما این است که بیایید و پول ها را بدهید که شاید در حکم و مجازاتتان مؤثر باشد.

فلاح هروی گفت: آقای قاضی شما فقط اظهارات زنجانی را مورد توجه قرار می دهید. لطفا از خود زنجانی درباره اظهاراتش سوال کنید. این موضوعات به من ربطی ندارد.

رئیس شعبه 28 دادگاه انقلاب اسلامی در ادامه رسیدگی به این پرونده خطاب به متهم ردیف سوم پرونده فساد نفتی گفت: شما آن قدر حریص بودید که نگذاشتید شب به فردا برسد و شبانه از خواب بیدار شدید و رفتید نزد مسئول وقت سازمان تامین اجتماعی که چک ها را تحویل بگیرید. شما می ترسیدید که او متوجه کلاهبردرای شود و چک را به شما ندهد، لذا شبانه به سراغ چک‌ها رفتید. چرا نگذاشتید به فردا برسد؟.

فلاح هروی پاسخ داد: من در خواب نبودم و فقط به دستور زنجانی شبانه دنبال چک رفتم که البته راننده به همراه مهرش هم همراه من بود. البته آن مقام مسئول هم آدم باهوش و زیرکی بوده است و کسی نیست که به این راحتی بشود سرش کلاه گذاشت.

قاضی مقیسه گفت: قضیه کلاهبرداری شما مثل روز روشن است. تا شب هم ما سند نشان دهیم، شما می‌گویید قبول ندارم. لطفا از این مسئله بگذرید و ادامه دهید.

فلاح هروی در ادامه دفاعیات خود از اتهامات کیفرخواست، گفت: اینکه گفته شده من 30 درصد از سهام شرکت سورینت را داشته ام، اصلا صحیح نیست. بر اساس اظهارات زنجانی او صددرصد سهام شرکت‌ها را صاحب بوده است، اما بر اساس قانون یک درصد از سهم شرکت به صورت امانی به رئیس هیئت مدیره تعلق داشت و در سایر شرکت‌ها اصلا سمتی نداشته‌ام و صاحب سهام نبوده‌ام.

قاضی مقیسه گفت: براساس اسناد شما عضو هیئت مدیره همه شرکت‌های زنجانی بوده‌اید. شما رئیس شرکت هلدینگ سورینت، شرکت اصلی کلاهبرداری از شرکت نفت و سازمان تامین اجتماعی بوده‌اید.

نجفی نماینده دادستان با قرائت نام چند شرکت که فلاح عضو هیئت مدیره آنها بود، گفت: آقای فلاح شما رئیس هیئت مدیره شرکت سورینت قشم بوده‌اید. هلدینگ به معنی مادر شرکت‌ها و در رأس سایر شرکت‌ها بودن و به نوعی مدیریت تمام شرکت ها را داشتن است. شما نایب رئیس هیئت مدیره بانک FIIB ، عضو هیئت مدیره هتل‌های سورینت، عضو هیئت مدیره هواپیمایی قشم و هواپیمایی آسمان بوده‌اید.

قاضی مقیسه گفت: شما قبول دارید که شریک و یار بابک زنجانی در همه کلاهبرداری‌ها بوده اید.

فلاح گفت: بابک زنجانی حدود 70 شرکت داشته است که من فقط در 6 شرکت عضو هیئت مدیره بوده ام و به جز این 6 شرکت در هیچ جای دیگر اسم من وجود ندارد.

نجفی نماینده دادستان در دفاع از کیفرخواست بیان کرد: آقای قاضی برای کلاهبرداری‌های کلان همیشه چندین شرکت صوری وجود دارد که این شرکت‌ها به صورت ضربدری ضامن یکدیگر می شوند. زنجانی هم از خلأ قانونی در ثبت شرکت‌ها استفاده و با 100 هزار تومان شرکت ثبت کرده است. آقای مه آفرید هم همین کار را کرده بود و حدود 50 تا 60 شرکت را به صورت صوری ثبت کرده بود، لذا عضویت آنها در شرکت‌ها صوری بوده است.

قاضی مقیسه افزود: اگر قبول ندارید که عضو همه شرکت‌ها بوده‌اید، پس شرکت‌های صوری را برای چه ثبت کرده‌اید؛ لذا شما در قالب شرکت‌های صوری اقدام به کلاهبرداری کرده‌اید.

فلاح هروی بیان کرد: خدا من را ببخشد، اگر گناه می‌کنم و خدا شما را ببخشد، اگر اشتباه می کنید.

وی افزود: برای تعهد داشتن در هیئت مدیره باید سمت داشت. در سال 89 که من بودم اصلا بحث نفت و شرکت نفت مطرح نبود، یک سند هم وجود ندارد که بگوید که من دستور داده باشم تا یک خودکار بخرید. این موضوع نشان می دهد که بنده به جز آن 6 شرکت در هیچ شرکتی نبوده ام.

وی گفت: من عضو غیر موظف بودم و هیچ سمتی نداشته‌ام. به عنوان مثال شما می‌خواهید بروید حج و شما را می سپارند دست یک کاروان، آن کاروان یک مدیر، یک سرپرست، یک رابط و یک آشپز دارد، بنابر این وظایف، مدیر در آن کاروان به شما ربطی ندارد. شما نشان دهید که به جز شرکت قشم ایر من کجا سمت رسمی داشته‌ام.

فلاح بیان کرد: من در دوران خدمت خود عضو هیئت مدیره 20 تا 30 شرکت بوده‌ام و می‌دانم که در هیچ شرکتی هیچ کاری را بدون مجوز هیئت مدیره نمی‌توان انجام داد.

قاضی مقیسه گفت: بله درست است، اینجا بحث دلسوزی و نظارت بر کارهای شما مطرح نبوده است، اما اگر در آنجا دست از پا خطا می‌کردید، جلوی شما را قاطعانه می‌گرفتند.