خوردن «هات داگ» باعث مرگ پسربچه شد

این پسربچه اهل ترکیه که دچار سندرم بروگادا (Brugada Syndrome) بود، پس از گاز زدن مقداری هات داگ در مدرسه فوت کرد.

سندرم بروگادا یا BS، بیماری نادری است که باعث به هم خوردن ریتم قلب و ایست ناگهانی قلبی می‌شود. غش بویژه پس از فعالیت جسمانی یا اضطراب احساسی، و به هم خوردن ضربان منظم قلب از جمله علائم آن است که به مرگ ناگهانی می‌انجامد.

ابتدا گمان می‌رفت این کودک که نامی از او برده نشده، دچار خفگی شده است اما تحقیقی که درباره علت مرگ او صورت گرفت نشان داد غذایی که او تنها یک گاز از آن زده بود باعث شده عصب واگ (که به عملکرد دستگاه گوارش و قلب کمک می‌کند) ضربان قلب وی را دستخوش تغییری مرگبار کند.

پزشکان تاکید کردند در برخی موارد نادر، توقف ناگهانی قلب می‌تواند بر اساس محرکی احتمالا موثر بر عصب واگ همچون خوردن تکه‌ای بزرگ از غذا رخ دهد.

به گفته کارشناسان، تشنج، و ادرار ناگهانی شبانه در طول خواب از دیگر نشانه‌های احتمالی این بیماری به شمار می‌رود اما ممکن است بعضی از بیماران تمام این علائم را بروز ندهند و غش ناشی از BS هم با غش‌ها و از حال رفتگی‌های رایج و معمول اشتباه گرفته شود.

این بیماری شدیداً نادر، اغلب مواقع مردانی با مقطع سنی به طور متوسط ۴۰ سال را تحت تاثیر قرار می‌دهد اما در زنان با نسبت کمتر از مردان، و گاه حتی در کودکان، مواردی از ابتلا به آن تشخیص داده شده.

در افراد سالم هنگامی که هیجانزده می‌شوند آدرنالین بشدت بالا می رود و ریتم قلبی برای لحظاتی دچار تغییر می‌شود اما دوباره به حالت پایدار می‌رسد ولی چنین روندی برای بیماران مبتلا به BS ممکن است منتج به مرگ شود.