به گزارش فارس، آنگاه که فرزند رسولالله با هدف اصلاح امت پا در سرزمین نینوا گذاشت تمامی دشواریها و مرارتها نتوانست وظیفهای که حسین(ع) به عنوان امام شیعیان بر دوش داشت را مانع شود.
صدای آزاده خواهی حسین(ع) همه کس و همه جا را فرا گرفته بود و مردم غرق در خواب و مجذوب دستگاه بنی امیه از سرزمین شام تا کوفه، از دمشق تا حجاز، ندانسته و نخواسته دست از یاری دادن به حسین(ع) پرچم دار بیداری اسلامی و حق طلبی کشیدند و امام دوران خود را جز با یارانی اندک تنها گذاشتند.
ولی چه شد آن همه دستگاه‎های زر و زور بنی امیه، چه شد سپاهیان تا دندان مسلح و طویل‌الصف آنان، امروز تنها یاد و قیام امام حسین(ع) مانده است و هنوز صدای حق طلبی در گوش‎ها زمزمه‎گر است، هنوز فریاد ظلم ستیزی حسین در گوش هر آزاده‎ای در جهان شنیده می‌شود.

*کربلا هنوز شاهد عاشوراست
نینوا هنوز کاروان حسین را می‌بیند و هنوز از خیمه‌ها صدای قرآن شنیده می‌شود، آری تاریخ با گذشت زمان حقایق جدیدتری را بر ما می‌گشاید و معراج دوباره انسان را می‎توان باز از دروازه‎های حقایقی که حسین با هفتاد و دو نفر از یاران خود از آن گذشتند، را شنید.
به راستی ظهر عاشورا چه زیبا زمانی برای جلوگیری از انحراف و انحطاط در دین بود، الحق که کربلا چه عالی مکانی برای باقی ماندن مکتبی که از جبرییل امین به رسول الله نازل شد و واقعا حسین و یارانش چه بزرگ‎مردانی بودند که با لبانی تشنه، معرفت بشری را از حقایقی سیراب کردند که هنوز انسان‌ها در تشریح و تفسیرش عاجزند.

*چهارمحال و بختیاری یک‎صدا سنج و دمام می‎شود
با فرا رسیدن ماه محرم و دهه اول آن همان طور که مراسم عزاداری در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها باشکوه خاصی برگزار می‌شود، حال و هوای استان چهارمحال و بختیاری نیز تغییر می‌کند و در سوگ سید سالار شهدا حضرت ابا عبدالله حسین و هفتاد و دو تن از یاران ایشان بیرق عزا برافراشته می‌شود.
شیفتگان امامت و ولایت دسته‌جات و هیات‌های عزاداری را با شکوه و صلابت خاصی راه اندازی می‎کنند، مساجد و حسینیه‌ها مملو از عزاداران اهل بیت(ع) می‌شود و مراسم سخنرانی‌ها و مداحی‌های اهل بیت عزا داران را از شور به شعور می‌رساند، جوانمردی‎های حسین(ع) در استوار ساختن ناب‎ترین حقایق سیره نبوی زمزمه عام و خاص می‌شود و هر کس به هر طریقی خود را آماده این فصل می‎کند.
در استان چهارمحال و بختیاری به دلیل اینکه مردم بسیار معتقد به خاندان نبوی بیش از هر جای دیگری در شورآفرینی و عزاداری مولای خود از شکوه عجیب و مثال‌زدنی برخوردار می‌شود.

*روح عاشورا در تن شیعه دمیده شده است
مسئول یکی از هیئت‌های مذهبی در شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار داشت: برگزاری مراسم عزاداری در شهرکرد از اول محرم آغاز می‎شود، در این مراسم ابتدا هر شب هیئت‌های مذهبی پس از برگزاری نماز مغرب و عشا نسبت به برگزاری مراسم سخنرانی اقدام و پس از آن مداحی توسط یکی از مداحان اهل بیت(ع) ادامه و مراسم زنجیر زنی و سینه زنی، که افراد گرداگرد یکدیگر سینه یا زنجیر می‎زنند، آغاز می‎شود.
علی حسینی خاطر نشان کرد: مهمترین عاملی که سبب می‌شود مردم در شب‌های سرد زمستان به این مراسم عزاداری رجوع کنند روح عاشورایی است که از ابتدای کودکی در درون تمامی شیعیان دمیده می‌شود تا نام جاویدان حسین نسل به نسل و سینه به سینه منتقل شود.
وی عرضه نذورات به مسجد را از دیگر برنامه‎های هیئت‎های مذهبی این استان برشمرد و گفت: معمولا در هر شب از دهه اول محرم بعد از اتمام مراسم سینه زنی یا زنجیر زنی نذورات مردمی در قالب پخت شام در حسینیه‌ها و محوطه مساجد در اختیار مردم قرار داده می‎شود.
حسینی ادامه داد: البته از چهار روز پیش از عاشورا مراسم عزاداری تنها به مساجد ختم نمی‌شود و بعد از ظهر تا پیش از نماز مغرب و عشا در خیابان‌ها نیز شاهد برگزاری این مراسم هستیم.


*قدمت عزاداری حسین(ع) در فرخشهر به بلندای تاریخ صفویه است
یکی از برگزار کنندگان مراسم عزاداری حسینی در شهر فرخشهر از توابع شهرستان شهرکرد نیز در ادامه گفت‎‌وگو با خبر نگار فارس، اظهار داشت: سابقه عزاداری در مسجد امام حسین(ع) این شهر از زمان تاسیس آن یعنی به دوران صفویه باز می‌گردد که تقریبا تا به امروز همه سالها عزاداری در این مسجد برگزار می‌شود.
اکبر موسویان با اشاره به نحوه عزاداری هیئت امام حسین(ع) در این شهر، گفت: همه
ساله با فرا رسیدن ماه محرم هیات عزاداری مسجد امام حسین علاوه بر برگزار کردن عزاداری در داخل مسجد چند روز مانده به عاشورا در خیابان ها نیز مانند دیگر هیئت‎ها مراسم
عزاداری نر پا می‌کنند.
وی افزود: برافراشته ساختن یک علم بزرگ به نشانه عزاداری یک هیئت در اول صف و پس از آن صفوف منظم زنجیر زنی که در سه صف به صورت موازی برگزار می‌شود و بعد از صفوف زنجیرزن یک صف طویل سینه زنی وجود دارد که هرکدام از صفوف زنجیر زنی و سینه زنی یک نوحه خوان جداگانه دارند.
موسویان اضافه کرد: در این میان افرادی که قصد پخش نذورات را دارند، نذورات را داخل مسجد تقسیم بندی کرده و آن را میان مردم عزادار تقسیم می‌کنند.

*عشق به حسین(ع) مهم‌ترین ذخیره آخرت است
یکی از عزاداران امام حسین(ع) نیز با اشاره به علت حضورش در این مراسم عشق به امام حسین را علت اصلی برشمرد و گفت: عشق به امام حسین(ع) در ماه محرم سینه‎ها را مالامال از درد می‌کند.
عبدالله کریمی سوگواری برای حسین را یکی از مهم‌ترین ذخایر آخرت برای انسان عنوان کرد و گفت: این عزاداری در سفر آخرت می‎تواند به‌عنوان یک دستاوردی بزرگ در زندگی دنیوی برای انسان محسوب شود.
وی با اشاره به برنامه‌های هیئت عزاداری امام حسین(ع) در مسجد امام حسین(ع۹ فرخشهر؛ گفت: یکی از مواردی که امسال در مراسم عزاداری تازگی دارد، زنده کردن یاد و خاطره شهدای هشت سال جنگ تحمیلی است که با نصب عکس شهدا در محوطه مسجد خاطره آنها زنده نگه داشته می‌شود.
کریمی اضافه کرد: چه زیباست این مراسم که حتی در سردترین روز های سال نتوانسته
گام‎های عاشقان حسین را سست کند و این عشق همچنان گرم است که در برف و باران و سوز سرما قلب‌ها را همچنان تحت تحول و تاثر خود قرار می‌دهد.
وی ادامه داد: مراسم اجرای ادعیه از جمله زیارت عاشورا به صورت مرتب بعد از نماز مغرب و عشا در این مسجد برگزار می‎شود، مراسم قرآن خوانی نیز تقریبا در تمامی شهرها و روستاهای استان نیز برگزار می‌شود.


*طاقانک به عشق حسین(ع) می‎سوزد
یکی دیگر از مواردی که دلیل برعشق مردمان این استان به امام حسین است وجود مراسم تعزیه خوانی در گوشه و کنار این استان است که معمولا این مراسم تا پایان ماه محرم و حتی ماه صفر نیز به طرز باشکوهی برگزار می‌شود.
رحمن حق وردی یکی از برگزار کنندگان تعزیه حسینی در شهر طاقانک شیوه برگزاری تعزیه در این ایام را برگرفته از مظلومیت امام حسین و خانواده ایشان عنوان کرد و گفت: این مراسم در شهر طاقانک به گونه‌ای خاص برگزار می‏شود، در این مراسم قبل از مراسم عاشورا تعزیه آغاز و تقریبا تا ظهر عاشورا بعد از برگزاری رجز خوانی‌ها و به شهادت رسیدن حضرت اما م حسین و یارانشان به خیمه‌ها از سوی سپاه یزدیان حمله و خیمه‌ها به آتش کشیده می‌شوند.
وی افزود: برگزاری این مراسم تعزیه همه ساله عده کثیری را نه تنها از نقاط مختلف استان، بلکه از دیگر استان‎های همجوار نیز به شهر طاقانک می‌کشاند.
حق وردی ادامه داد: در این آیین تاریخی از نخستین روزهای ماه محرم در حدود ۸۰۰ خیمه توسط مشتاقان و هیئت‌های مذهبی آماده می‌شوند تا در مراسم ویژه خیمه‌سوزان در ظهر عاشورا همراه با اجرای مراسم تعزیه‌خوانی و دستجات سوگواری توسط سپاه نمادین شمر به آتش کشیده شود.
این برگزارکننده مراسم عزاداری در شهر طاقانک اضافه کرد: در مراسم آماده‌سازی خیمه‌ها که تقریبا تا عصر تاسوعا ادامه می‌یابد، خیمه‌هایی با ابعاد دو متر تا ۱۵۰متر در اشکال گنبدی و هشت‌ضلعی آماده شده تا با این کار به نوعی خیمه‌های امام حسین(ع) را در دشت کربلا شبیه‌سازی کنند.
وی ادامه داد: پس از اجرای مراسم خیمه‌سوزان، سایر آیین‌ها و مراسمات بومی منطقه از جمله اجرای نمادین صحنه اسارت خانواده شهدای کربلا، سینه‌زنی، زنجیرزنی، علم‌گردانی و نواختن ساز چپ ویژه ظهر عاشورا و پخت نذری برای پذیرایی از عزاداران امام حسین(ع) برگزار می‌شود.

*اجرای مراسم نمادین دامادی حضرت علی اکبر(ع) در طاقانک
حق وردی با بیان اینکه یکی دیگر از مراسم ایام محرم مردم منطقه اجرای مراسم نمادین دامادی حضرت علی اکبر(ع) است، گفت: در این مراسم تعدادی از زنان منطقه با سینی‌هایی بر سر که در آن قند، شیرینی و شکلات، میوه و … گذاشته‌اند و مجمعه نام دارد با چرخاندن و حرکت در مسیر عزاداران این مراسم نمادین را برگزار می‌کنند.
وی با اشاره به نماد گهواره و اسب سفید خون آلود در این مراسم، گفت: همراه داشتن گهواره‌ای کوچک بین دسته‌ها به نیت شیرخوار کربلا علی اصغر(ع) و اسب سفید خون‌آلود نماد ذوالجناح از آیین‌های برگزاری مراسم عزای حسین در شهر طاقانک است.
حق وردی اضافه کرد: پرداخت نذورات، کمک در هزینه تهیه و تامین طعام در این ایام شدت می‌گیرد گویی که پول ارزشی ندارد و می‌دانند با کی و کجا معامله می‌کنند و اینجا همه خدمه می‌شوند و سرویس می‌دهند و نه تنها کسرشان نمی‌دانند بلکه به این خدمت افتخار می‌کنند.

*هفشجان ۱۰ شب یکپارچه سنج و دمام می‌شود
امام جمعه هفشجان با تشریح مراسم، دهه نخست محرم در این شهر، گفت: مراسم عزاداری و سوگواری امام حسین(ع) در شهر هفشجان با عظمت خاصی برگزار می‌شود و مردم ولایت‌مدار و شهیدپرور این شهر ارزش و اهمیت فراوانی برای ایام ماه محرم قائل هستند.
حجت‌الاسلام محمد بلالی اجرای برنامه سلام در پایان مراسم زنجیرزنی سوگواران حسینی که بیانگر تکریم و ارادت خاص به ساحت مقدس اهل بیت و امامان معصوم(ع) دانست و گفت: این مراسم یکی از برنامه‌های شاخص شهر هفشجان در ایام ماه محرم محسوب می‌شود.
وی اضافه کرد: همچنین برگزاری برنامه شیرخوارگان به مدت سه شب در مساجد این شهر از دیگر برنامه‌های محوری ایام نخستین روزهای ماه محرم به شمار می‌رود که در این برنامه مادران عزادار حسینی، کودکان خود را با لباس‌های کربلایی به این مجلس آورده تا یاد و خاطره شیرخواره امام حسین(ع)، همواره در یادها زنده و جاویدان باقی بماند.
امام جمعه شهر هفشجان ادامه داد: اجرای برنامه سنج و دمام به مدت ۱۰ شب در حسینیه سیدالشهدای شهر هفشجان که با شیوه خاصی برگزار می‌شود زیبایی خاصی به این مراسم می‌دهد.

*حسین(ع) اقیانوس عشق است
در هر صورت حسین را نمی‎توان در چندین برگ تشریح کرد اقیانوسی از مرکب و قلم می‎خواهد تا وقایع و حوادثجاویدان روز قیامت را برای بشریت باز گو کند.
دعای جن و انس شود مستجاب اگر دهد خدا را قسم به تار موی حسین.