برخورد جدی قوه قضائیه با چاه‌های آب غیر مجاز

محمد باقر الفت معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه در همایش بحران آب، جرایم و آسیب‌ها به اثرات بحران ناشی از برداشت بی رویه آب در برخی از استان‌ها اشاره و اظهار کرد: 11 میلیون حاشیه‌نشین در کشور بخشی از تبعات این بحران است و دستگاه قضایی همکاری فراگیری برای مقابله با برداشت بی رویه دارد و این همکاری‌ها را تداوم می‌بخشد.

وی خالی شدن روستاها از سکنه و مهاجرت ناشی از کم آبی را از نشانه‌های بحران دانست و گفت: بسیاری از روستاها به مخروبه تبدیل شده است، مهاجرت بسیار جدی است و باید با سیاست‌های کلان نظام مبنی بر توانمندسازی روستاها برای آن چاره اندیشی کرد.

معاون قوه قضاییه گفت: جلوگیری از مهاجرت و ایجاد فضای مهاجرت معکوس از شهر به روستا اقدامی است که باید بیشتر به آن توجه داشت، کمبود آب مانع از اجرای این سیاست‌ها می‌شود و ما را با مهاجر‌ت‌های پر تعداد مواجه می‌کند.

الفت اضافه کرد: بحران آب برنامه‌های اساسی را که در اسناد چشم انداز و بالادستی توسعه از جمله توسعه توریسم و گردشگری مورد تاکید قرار داده با چالش مواجه خواهد ساخت، این بحران روستاهای ما را فقیر می‌کند.

وی با بیان اینکه استحصال آب از عمق 500 متری افتخار نیست، گفت: باید قانون مقابله با این نوع برداشت‌ها تدوین شود، قانون فعلی بازدارنده نیست، برخی استان‌ها از جمله کرمان و اصفهان در حوزه صنعت از بحران آب آسیب جدی دیده‌اند، این آسیب‌ها به صنایع فولاد وارد شده و صنعت و معدن این استان‌ها را به چالش کشیده است.

صنایع فولاد در هر ثانیه به 15 متر مکعب آب نیازمند است

الفت اضافه کرد : صنایع فولاد در هر ثانیه نیازمند 15 متر مکعب آب است و ساخت برخی از این صنایع در این استان‌ها کارشناسی نبوده است.

وی با اشاره به اقدامات قوه قضاییه در حوزه برخورد با چاه‌های آب غیر مجاز گفت: در استان فارس ظرف 2 سال گذشته 6 هزار چاه مسدود شده و در سال جاری دستور انسداد 2500 حلقه چاه صادر شده است که در محاکم و دادسراها در حال بررسی و اجراهای احکام است.

الفت گفت: حفر چاه غیر مجاز در کشور مربوط به یکی دو سال گذشته نیست و از ده‌ها سال گذشته با کم توجهی، چاه‌هایی حفر شده و معیشت قسمت بزرگی از کشاورزان را تحت تاثیر قرار داده است. مسدود کردن چاه به اقتصاد خانواده‌ها خلل وارد می‌کند اما باید مطابق با قانون و طبق برنامه اجرا شود.