یک تیر و دو نشان ابتکار در برگزاری یک همایش

به گزارش افکار نیوز؛ بعدازظهر روز دوشنبه 15 آبان به مناسبت ششم نوامبر «روز مقابله با اثر جنگ و مخاصمات آن بر محیط زیست» در موزه دفاع مقدس همایشی تحت عنوان «نقش زنان و خانواده در ایجاد صلح و مقابله با اثرات جنگ بر محیط زیست» بر گزار شد.

این همایش توسط مرکز صلح و محیط زیست برگزار شد.

مرکز صلح و محیط زیست یک نهاد غیردولتی است که در سال ۱۳۸۴ به پیشنهاد معصومه ابتکار و برخی از فعالین محیط زیست تاسیس شد. از ابتدای تاسیس تا کنون ابتکار رئیس هیئت مدیره این مرکز بوده است. اما ابتکار در حال حاضر معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده است.

این مرکز هر ساله همایشی با محوریت اثرات جنگ و مخاصمات بر محیط زیست برگزار می کند اما امسال که ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده شد، واژه های «زنان و خانواده» به عنوان همایش اضافه و همین بهانه ای شد تا معاونت زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری در این همایش حضور پررنگی داشته باشد.

حضور اهالی نهاد ریاست جمهوری و نیروهای این نهاد در برگزاری همایش کاملا مشهود بود هر چند که برگزاری همایش به نام یک نهاد غیر دولتی بود.

در این همایش که مهمانانی از خارج کشور حضور داشتند، علاوه بر ابتکار که بخش زیادی از سخنانش به زبان انگلیسی بود، هومان لیاقتی مدیر مرکز صلح و محیط زیست و رییس پژوهشکده علمی و محیطی دانشگاه شهید بهشتی در آن سخنرانی کرد.

لیاقتی در این همایش گفت: مرکز صلح محیط زیست یک سازمان مردم نهاد است که سالانه به پاسداشت روز ششم نوامبر (15 آبان) که توسط سازمان ملل اعلام شده، مراسمی را در این خصوص برگزار می کند که اثرات جنگ و مخاصمات بر محیط زیست و منابع کلی زمین را مورد بحث قرار می دهد و سازمان ملل هم به این امر توجه دارد.

وی بیان کرد: سازمان مردم نهاد مرکز صلح محیط زیست را خانم دکتر ابتکار در سال 1384 بنیان نهاده است، کاملا سازمان غیردولتی است که در بحث محیط زیست و صلح فعال است و با فعالیت های دولتی دکتر ابتکار ارتباطی ندارد.

مدیر مرکز صلح و محیط زیست در حالی ادعا کرد که برگزاری همایش این مرکز با فعالیت های دولتی دکتر ابتکار ارتباطی ندارد که از اهالی ریاست جمهوری برای برگزاری این همایش نقش پررنگی داشتند و نقش معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز در این همایش مشهود بود . 

اقدام ابتکار در برگزاری این همایش در واقع یک تیر و 2 نشان بود.

از یک طرف همایشی به نام مرکز غیر دولتی تحت ریاست ابتکار برگزار شد و از طرف دیگر با اضافه کردن واژه های «زنان و خانواده» به عنوان همایش، برای مسئولیت فعلی ابتکار هم تبلیغ شد.