چه کنیم تا آنفولانزا نگیریم؟

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: آنفولانزا می تواند هر سال حدود ۵ تا ۱۵ درصد جمعیت را مبتلا اما باقی ویروس ها چیزی حدود ۲ درصد جامعه را مبتلا می کند.

دکتر محمدجعفر صادقی  در رابطه با ویروس آنفولانزا گفت: آنفولانزا بیماری عفونی و ویروسی دستگاه تنفسی است این ویروس سه تییپ A B C  دارد که تیپ A در انسان و حیوان ایجاد بیماری می کند.

وی افزود: بیماری آنفولانزا از نظر سرعت انتشار بسیار مورد اهمیت است این بیماری در مکان های پرتجمع و در مکان های عمومی و فضای بسته تا ۵۰ درصد انتشار پیدا می کند و این نشان دهنده وجود این بیماری در تمام دنیا می باشد.

دکتر صادقی با بیان اینکه در سطح دنیا سالیانه بیش از سه میلیون نفر به دلیل عفونت های تنفسی فوت می کنند، تصریح کرد: حدود دو میلیون از این تعداد کودکان زیر پنج سال هستند که به طور کلی حدود ۷ درصد علل مرگ و میر در بچه ها عفونت های تنفسی می باشد.

وی اظهار داشت: سرعت انتشار و تعداد مبتلایان این بیماری که قابلیت همه گیری دارد، مهم است و در گروه های پرخطر ایجاد عارضه و مرگ و میر را بیشتر می کند.

مدیر پیشگیری و مبارزه با بیماری ها حوزه معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به انواع ویروس آنفولانزا اشاره و بیان کرد: در مجموع سه نوع آنفولانزای فصلی، پاندمیک (همه گیری) و پرندگان وجود دارد.

صادقی اذعان کرد: آنفولانزای فصلی از انسان به انسان منتقل می شود که هم واکسن دارد و هم بهبودی ایجاد می شود، آنفولانزای پاندمیک واکسن ندارد و هنوز واکسن آن ساخته نشده و وقتی این نوع بیماری ایجاد می شود شیوع آن در جامعه بسیار زیاد است.

وی با اشاره بر آنفولانزای پرندگان مبنی بر اینکه آنفولانزای پرندگان، در پرندگان ایجاد می شود و ویروس آن از پرندگان به انسان نیز منتقل می شود، اظهار داشت: ابتلای انسان به این ویروس خطرناک است و واکسن هم ندارد.

وی با اشاره به اینکه به طور عمده آنفولانزا سه علامت بالینی از جمله تب، گلودرد و سرفه دارد، بیان کرد: ویروس آنفولانزا باعث ایجاد علائمی چون تب بیش از ۳۸ درجه، درد استخوان، احساس کوفتگی و سردرد نیز می شود.

دکتر صادقی اظهار داشت: تفاوتی که بین آنفولانزا و سرماخوردگی وجود دارد این است که در سرماخوردگی نحوه شروع علائم تدریجی و در آنفولانزا به طور ناگهانی، تب در آنفولانزا شدید و ولی در سرماخوردگی خفیف، گلو درد و سرفه در آنفولانزا شایع و در سرماخوردگی کمتر و آبریزش بینی در آنفولانزا کمتر و در سرماخوردگی بیشتر است.

وی با اشاره به این که بیشترین سن شیوع این بیماری عمدتا افراد بین ۱۵ تا ۳۵ سال است، تصریح کرد: زیرا این افراد بیشتر در اجتماع حضور دارند هم چنین افراد پرخطر هم مانند افراد بالای ۶۵ سال، کودکان زیر پنج سال، زنان باردار و افرادی که سیستم ایمنی ضعیف دارند نیز سریع تر به این ویروس مبتلا می شوند.

دکتر صادقی توصیه کرد: برای پیشگیری از ابتلا به ویروس آنفولانزا بهتر است در طول شبانه روز چندین بار دستها با آب و صابون به ویژه قبل و بعد از خوردن غذا شسته شود در زمان فصل شیوع بیماری در مکان های پرجمعیت با ماسک یا دستمال جلوی بینی و دهان خود را بپوشانیم همچنین این کار هنگام سرفه و عطسه هم باید رعایت شود.

وی افزود: با افراد بیمار روبوسی نشود، دستها را به چشم و دهان نزنیم و دستمال کاغذی های استفاده شده درون سطل آشغال انداخته شود و مصرف داروهای تجویزی پزشک، استراحت کافی در منزل و نوشیدن مایعات فراوان الزامی است.

صادقی با بیان اینکه بهتر است واکسن آنفولانزا اوایل یا اواخر پاییز تزریق شود، خاطرنشان کرد: واکسن آنفولانزا از ویروس زنده ضعیف شده تهیه می شود بهتر است در هر سال واکسن آنفولانزای یک سال گذشته تزریق شود این واکسن که پس از دو هفته ایمنی را در بدن ایجاد می کند به مدت شش تا هفت ماه ایمنی را در برابر ویروس آنفولانزا در بدن مقاوم می کند.