اگر عمر طولانی می خواهید این عادتها را ترک کنید

آیا می دانید غذاهایی که مصرف می کنید، برنامه های تلویزیونی که می بینید و حتی عادات روزمره ای که دارید، همگی بر طول عمرتان موثر است؟ اگر می خواهید بدانید که کدامیک از رفتارهای شما به سلامتی تان آسیب رسانده و از طول عمرتان می کاهد، در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

پرخوری های شبانه

اگر شما هم جزو آن دسته از افرادی هستید که دوست دارید آخر شب خودتان را با خوراکی های شور یا شیرین سرگرم کنید، بدانید که این عادت خطر ابتلا به بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد. در واقع با مصرف مواد غذایی در انتهای شب، میزان تری گلیسیرید بدن ما بالا می رود و از آنجا که این ماده جزو چربی های خون خطرناکی است که معمولا اطراف شکم جمع می شود و به سادگی نمی توان از شر آن خلاص شد، عاقلانه است که از خوردن مواد غذایی در انتهای شب بپرهیزید و حدود 11 تا 12 ساعت میان شام و صبحانه فاصله بیاندازید.

 

کار با مانیتور در شب

شاید سریالی که شما دنبال می کنید یا حتی جستجو در شبکه های اجتماعی و اینترنت آنقدر برایتان جذاب باشد که نتوانید از آن چشم بردارید اما مطالعات نشان داده افرادی که تا دیر وقت با مانیتور لپ تاپ، تبلت یا حتی تلویزیون کار می کنند، از عوارضی مانند خستگی، بی خوابی و بد خوابی رنج می برند. حتی یک شب کم خوابی هم می تواند در تمام رفتارهای روزانه ما تاثیر بگذارد. به عنوان مثال گزارشات ثابت کرده که احتمال تصادفات افرادی که خواب درستی ندارند نسبت به دیگران بیشتر است. بنابراین پیشنهاد می شود که بزرگسالان باید حداقل 7 ساعت خواب کامل داشته باشند تا سلامتی شان به خطر نیافتد.

 

مصرف زیاد نمک

اگر جزو افرادی هستید که به همه چیز نمک می زنند، پس احتمالا سلامتی تان در خطر است. طبق تحقیقات، 9.5% مرگ های جهان به دلیل مصرف مواد غذایی پر نمک است.

در صورتی که نمک به مقدار مناسب مصرف شود و کلیه ها هم سالم بوده و عملکرد خوبی داشته باشند نمک مورد نیاز بدن تامین می شود، اما در صورت تداوم مصرف زیاد نمک و مواد شور یا اختلال در کارکرد کلیه ها یا یکی از سیستم های مربوط به دفع، نمک اضافی موجب تجمع آب در بدن شده و ایجاد ورم در تمام یا قسمت هایی از بدن می شود. مصرف زیاد نمک و غذاهای شور از عوامل موثر بر افزایش فشار خون و بروز بیماری های قلبی– عروقی به ویژه در افرادی که سابقه این بیماری ها را در خود یا خانواده دارند، می شود. طبق تحقیقات مشخص شده است که دریافت زیاد نمک علاوه بر افزایش فشار خون، اثرات مضر دیگری نظیر سکته قلبی، پوکی استخوان، سرطان معده، آسم و ... نیز بر سلامت دارد.

 

نشستن دست ها

دست ها محل تجمع جرم ها هستند، بنابراین با نشستن مدام آنها در واقع بیماری های زیادی را به بدن منتقل می کنیم. اما اگر به طور مداوم دست هایمان را با آب و صابون بشوییم، جلوی بسیاری از بیماری هایی مانند اسهال که در برخی مواقع منجر به مرگ و میر نیز می شوند را گرفته ایم.

البته در شستن دست ها نیز مواردی ست که باید رعایت کنید؛ به عنوان مثال تمام نقاط دست هایتان را کاملا با صابون بمالید تا تمییز شوند، مدت زمان شستن دست ها را افزایش دهید یا این که حتما باید پس از شستن، آنها را به خوبی خشک کنید... با رعایت این نکات مطمئنا زندگی سالم تری خواهید داشت.

 

نادیده گرفتن نخ دندان

حتما می دانید که مشکلات لثه گاهی منجر به مرگ می شود. تحقیقات نشان داده افرادی که به طور مدام از نخ دندان استفاده می کنند، چندین سال نسبت به دیگران عمر بلندتری دارند. کشیدن نخ دندان موجب کاهش میزان میکروارگانیسم در دهان و به تبع التهاب و بیماری های دهانی می شود. به بیان دیگر هر چه دهان سالم تر باشد، احتمال ورود باکتری و ویروس ها به خون نیز کمتر خواهد شد.

 

جویدن ناخن ها

جویدن ناخن ها تنها یک عادت ناپسند نیست بلکه مضرات دیگری نیز دارد. به عنوان مثال شما با جویدن ناخن هایتان باکتری های زیادی را مانند استرپتوکوک یا استافیلوکوک‌ها به دهان خود منتقل می کنید. ممکن است که این باکتری ها به جریان خون رسیده و منجر به عفونت هایی مانند سپسیس شوند. بنابراین اگر می خواهید زندگی سالم تری داشته باشید، این عادت را هر چه سریع کنار بگذارید.

 

ترکاندن جوش

شاید ترکاندن جوش برای شما لذت بخش باشد اما اگر بدانید که این کار برای سلامتی تان مضر است، آیا باز هم به آن ادامه خواهید داد؟ در واقع شما با ترکاندن جوش هایتان راه را برای ورود باکتری های مضر به بدن تان باز می کنید. در واقع با ترکاندن یک جوش، قسمتی از پوست باز می شود و باکتری هایی که از دست به داخل این زخم باز منتقل می شوند می توانند باعث عفونت شوند و زخم یا بیماری شدیدی ایجاد کنند.

به گفته کارشناسان، منطقه ای در نواحی اطراف بینی وجود دارد که مثلث مرگ نامیده می شود. قاعده این مثلث در ناحیه لب ها و راس آن بین دو چشم است. عفونت در این منطقه می تواند به طور مستقیم به مغز و مرکز عصبی انسان منتقل شود و خطر مرگ را به دنبال داشته باشد.

اگر عفونتی که در حفره های سینوسی ایجاد می شود زود درمان نشود می تواند به مشکلات جدی مانند فلج، نابینایی یا حتی مرگ منجر شود.

همچنین این احتمال وجود دارد که جوش و آکنه، علائم یک عفونت پوستی به نام سلولیت باشند. این عفونت با باکتری هایی مانند استافیلوکوک اورئوس یا استرپتوکوک ایجاد شده و معمولا با علائمی مانند قرمزی، بادکردگی و دردناکی پوست شناخته می شود. سلولیت همچنین ممکن است با علائمی مانند تاول و جوش همراه باشد. تلاش برای ترکاندن این نوع جوش ها باکتری های خطرناکی را در سراسر بدن منتشر می کند و به مشکلات جدی سلامت منجر می شود.

نخوردن صبحانه

 

 

 

صبحانه مهمترین وعده غذایی است از این رو که اشتهای ما را در کل روز کنترل می کند، بنابراین نادیده گرفتن آن منجر به پرخوردی در انتهای روز می شود که یکی از عوارض آن اضافه وزن است. همانطور که می دانید اضافه وزن نیز خود احتمال بیماری هایی چون بیماری قلبی و به تبع خطر مرگ را افزایش می دهد. بنابراین از مهمترین وعده غذایی تان غافل نشوید.