به گزارش ايسنا، با وجود ۳۲۰۰ عنوان نشريه در حال انتشار، مسوولان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي معتقدند كه كشور ما از جهت تنوع و تكثر مطبوعات در وضعيت خوبي به سر ميبرند اما شايد يكي از دلايل محقق نشدن توسعه كيفي مطبوعات در كشور، سايهي سنگين سياستزدگي بر مطبوعات است.

در عین حال درصد بسیار کمی از این نشریات دولتی و مابقی متعلق به اشخاص و افرادی با سلیقه‌های گوناگون و از حوزه‌های مختلف هستند.

مدیر کل مطبوعات داخلی معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی در سال ۸۸ مجموع تیراژ روزنامه‌های کل کشور را روزانه بین ۳ تا ۴ میلیون نسخه عنوان کرد.

این آمار زمانی مطرح شد که در مجموع ۶۵ روزنامه مجوز‌دار ملی، سراسری، محلی و استانی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، هنری و ورزشی منتشر می‌شدند که این روند در دو سال اخیر نوساناتی داشته است.

در همان زمان وضعیت تیراژ روزنامه‌ها در کشور در سطح عمومی، روزنامه‌های سراسری تیراژی حدود ۳۰۰ تا ۳۳۰ هزار نسخه در روز بود.

تعداد روزنامه‌هایی که تیراژی بالای ۱۰۰ هزار نسخه داشتند و با ارزش اقتصادی منتشر شده و به خودکفایی کامل‌تری رسیده‌اند هم حدود چهار تا پنج روزنامه‌ی سراسری اعلام شد.

آماری رسمی درباره وضعیت تیراژ مطبوعات در کشور در سال جاری از سوی مراجع ذیصلاح اعلام نشده است، اما معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اخیرا درباره وضعیت تیراژ روزنامه‌ها گفت: در حال حاضر تیراژ برخی روزنامه‌های کشور به ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار نسخه می‌رسد که گاهی این تیراژ به واسطه‌ی برخی ویژه‌نامه‌ها بالاتر نیز می‌رود. علاوه بر این ظرف یک سال گذشته ۸۰۰ عنوان مجوز جدید نیز داده شده است که ۴۰۰ عنوان آن مربوط به نشریات تخصصی بوده است.

این نشریات از زمان صدور مجوز شش ماه برای انتشار فرصت دارند و درصورت عدم انتشار در موعد مقرر، طی یک تذکر کتبی به آنان مهلت ۱۵ روزه‌ای داده خواهد شد.

به گفته محمدجعفر محمدزاده پس از پایان این مهلت اگر نشریه منتشر نشده باشد، طبق ماده‌ی ۱۶ قانون مطبوعات امتیاز آن نشریه لغو خواهد شد. البته در نمایشگاه امسال و برای اولین‌بار طی ج شنی با عنوان نوزادگان که شامل متولدین ۸۹ و ۹۰ بود، از بسیاری از این نشریات رونمایی شد.

مسوولان وزارت ارشاد معتقدند که خوشبختانه توقیف نشریات در کشور ما آمار بالایی ندارد، به‌طوری که طی سال گذشته، تعداد نشریات توقیف شده به تعداد انگشتان دست هم نرسیده است، اما این‌که خود نشریات به انتشار اقدام نکنند، بحثدیگری است و ممکن است به موازات صدور مجوز ۸۰۰ عنوان نشریه تعدادی از آن‌ها منتشر نشده باشند.

افزایش درخواست انتشار نشریات در آستانه‌ی انتخابات هم موضوع دیگری است که به صورت طبیعی، با بالا ‌گرفتن تب انتخابات در جامعه، درخواست مجوز نشریات جدید نیز افزایش می‌یابد که البته یکی از آسیب‌های فضای مطبوعاتی کشور است.

اما به واسطه‌ی گسترش فضای سایبری و رسانه‌های الکترونیکی استناد به تیراژ کاغذی مانند گذشته گویا نیست و برخلاف گذشته که صرفا تیراژ کاغذی ملاک بود، امروزه اکثر روزنامه‌ها و رسانه‌های مکتوب از نسخه‌ی اینترنتی نیز بهره می‌برند و ضروری است که تعداد بازدید از سایت یک روزنامه نیز در تیراژ آن لحاظ شود.

در هر حال در یک کار تحقیقی صورت گرفته با بررسی ۲۰ روزنامه از طیف‌ها و گرایش مختلف مشخص شد که در طی دو سال، این روزنامه‌ها ۲۸ هزار تیتر منفی داشته‌اند. نکته‌ی جالب این بود که مطبوعاتی‌ها، فقط در تولید ۲۲ درصد این تعداد تیتر نقش داشتند و مابقی متعلق به گویندگان مختلف بوده که در فضای سیاسی به مطبوعات کشور تحمیل شده بود.