پروژه‌های وزارت نیرو ایران و وزارت برق عراق

رضا اردکانیان وزیر نیرو پیش از ظهر امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: بنده دیروز برای توسعه روابط دو کشور ایران و عراق به بغداد سفر کردم و با نخست وزیر، وزرای برق، تجارت و رئیس بانک مرکزی و بانک تجارت دیدار و گفت‌وگو کردم.

اردکانیان بیان کرد: بعد از ۶ سال از سال ۹۳ تا پایان این ماه قرار است اجلاس کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و عراق در تهران و با حضور سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی عراق و ایران برگزار شود.

وی با اشاره به پروژه‌های وزارت نیرو ایران و وزارت برق عراق افزود: دو پروژه را تقریبا نهایی کرده‌ایم و آن هم مشارکت شرکت‌های ایرانی برای کاهش تلفات شبکه‌های توزیع برق در عراق و تعمیر تجهیزات برقی آسیب دیده در عراق است که به عنوان مثال ۵ هزار ترانسفر برقی توسط شرکت‌های ایرانی مورد اصلاح خواهند گرفت.

وزیر نیرو تاکید کرد: درباره مطالبات صادرات برق و گاز به عراق جلسات فشرده‌ای برگزار شد و توافقات مکتوبی صورت گرفته است؛ بخشی از مطالباتمان چیزی حدود ۷۰۰ میلیون دلار را دریافت کرده‌ایم، به این معنا که مراحل تخصیص و واریز به حساب‌ها صورت گرفته است.

اردکانیان با اشاره به توافقات جدید میان ایران و عراق گفت: افتتاح حساب‌های یورویی از توافقات جدیدی است که برای شرکت ملی گاز ایران و توانیر صورت گرفته که مبلغ اخیر و سایر مبالغ به مرور با تبدیل شدن به یورو در حساب‌ها ذخیره می‌شود که از این مسیر با مشکلات کمتری ناشی از تحریم به‌ویژه در کالا‌های اساسی، دارو و بازپرداخت بدهی به شرکت‌های ایرانی و خصوصی مواجه خواهیم شد.

وی بیان کرد: فردا پنجشنبه در پویش «الف_ب ایران» پروژه‌های آب و برق در استان‌های اذربایجان غربی، اردبیل، مازندران و اصفهان به بهربرداری می‌رسد که با این تعداد از پروژه‌ها، از ۲۵۰ پروژه وعده امسال ما، ۱۹۰ پروژه به ثمر خواهد رسید.

وزیر نیرو گفت: افتتاح سد کانی سیب در استان آذربایجان غربی یا رقم ۵۰۰ میلیارد تومان به اتمام رسیده که فردا رسما با حضور رئیس جمهور افتتاح خواهد شد؛ این سد به منظور احیای دریاچه ارومیه سالانه ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب به این دریاچه منتقل خواهد کرد، البته انتقال آب از طریق یک تونل ۳۶ کیلومتری صورت خواهد گرفت که مراحل پایانی خود را طی میکند و امیدواریم در دولت دوازدهم افتتاح شود.

اردکانیان با اشاره به خاموشی معابر و بزرگراه‌ها در شب‌ها گفت: خاموشی اتفاق نیوفتاده، خاموشی ناشی از کمبود تولیداست؛ وقتی در اوج گرما و یا فصل سرما هستیم طرح‌های مدیریت مصرف برق جدی‌تر دنبال می‌شود، البته مدیریت صرفا برای فصل سرما و گرما نیست و ما باید به عادت خوبِ مصرف صحیح در همه ایام عمل کنیم.

وی ادامه داد: زمانی که در فصل زمستان هستیم و مصرف خانگی زیاد است تا به مصرف درست برسیم، ما دل مشغول گاز مورد نیاز برای نیروگاه‌ها برای تولید برق هستیم.

وزیر نیرو با تاکید بر اینکه خط قرمز ما این است که تحت هیچ شرایطی ناچار به خاموشی نباشیم، تصریح کرد: سعی خواهیم کرد که بخش‌هایی که امکان اصلاحات و تغییرات دارد، تصمیماتی اتخاذ شود. یکی از این تصمیمات این است که برخی معابر روشنایی را به نوعی کاهش دهیم که در امنیت و روشنایی اختلالی پیش نیاید، قطعا این طرح در روزهای اولیه است و اگر مشکلی ایجاد کند اصلاح خواهد شد.

اردکانیان افزود: طبیعی است زمانی که با محدودیت گاز مواجه می‌شویم، بالعجبار با رعایت‌های لازم به سمت استفاده از گاز مایع می‌رویم، البته ترجیح ما این است که مجموع این راه حل‌ها را با ملاحظات زیست محیطی، سلامت، امنیت مردم و کاهش مصرف در سازمان‌های دولتی جدی‌تر با قضیه مصرف برخورد کنند تا اماکن حساس با اختلال مواجه نشوند.