به گزارش افکار نیوز به نقل از روزنامه دنیای اقتصاد، این اواخر (از حدود دو هفته پیش) در بازار شاهد بروز تغییر و تحولاتی هستیم که بروز چنین تحولاتی در بازار از جانب کارشناسان و فعالان بازار غیرقابل پیشبینی بود. ورود کالاهای جدید به بازار، عرضه مجدد مدلهای پرمخاطب به بازار و از همه مهمتر کاهش قیمتها از اتفاقاتی است که این روزها خریداران کالاهای کامپیوتری را که مدتها بود در انتظار بروز چنین اتفاقاتی بودند، ذوق زده کرده است.

در این گزارش ما به بررسی وضعیت بازار و تغییر و تحولات بازار کامپیوتر طی هفته‌های گذشته می‌پردازیم:

کاهش قیمت‌ها در بازار کامپیوتر

طی دو هفته اخیر قیمت انواع کالاهای بازار کامپیوتر و به ویژه لپ‌تاپ تا حدودی کاهش یافته است که البته دلایل مختلفی برای این کاهش قیمت عنوان شده است.

به گفته فعالان بازار، کاهش قیمت‌ها در حوزه لپ‌تاپ در حدود ۳۰ هزار تا یکصد هزار تومان و در حوزه سایر کالاها در حدود ۲ تا ۵ درصد بوده است که البته این رقم در مقایسه با نرخ رشد کالاها طی ماه‌های گذشته چندان در خور توجه نیست.

شرکت‌های عرضه کننده با اعلام خبر کاهش قیمت‌ها در بازار کامپیوتر اعلام کرده‌اند که به نظر می‌رسد بازار در حال ورود به مرحله‌ای جدید است. ایران رهجو، ایران اچ پی، ستاره درخشان و… با تایید خبر کاهش قیمت‌ها در بازار اعلام کرده‌اند که میزان تقاضا هم افزایش یافته است. اما گروهی از کسبه بازار اعلام کرده‌اند ممکن است این کاهش قیمت‌ها موقتی باشد و از اواسط خرداد ماه دوباره روند قیمت‌ها به حالت سابق بازگردد.

اما گروهی این پیش‌بینی را تایید نکرده و اعلام کرده‌اند که روند قیمت‌ها همگام با نوسانات نرخ ارز تعیین می‌شود. به هر حال با کاهش قیمت‌ها در حال حاضر بازار حالت پویاتری نسبت به قبل به خود گرفته است و چهره بازار دستخوش تغییر و تحولاتی شده است.

اما و اگرهای کاهش قیمت‌ها در بازار کامپیوتر

کاهش قیمت‌ها در بازار کامپیوتر و به ویژه لپ‌تاپ، اگر چه به بهانه کاهش نرخ دلار به رقمی‌حدود یک هزار و ۶۵۰ تومان و ثبات یکی دو هفته‌ای نرخ دلار روی این قیمت بوده است، اما از گوشه و کنار اخباری مبنی بر اینکه این کاهش قیمت‌ها دلایل دیگری دارد به گوش می‌رسد.


یکی از دلایل اینکه کسبه بازار به کاهش قیمت‌ها رضایت داده و در ضمن موجودی کالاهای خود را هم به بازار تزریق کرده‌اند این است که چندی پیش در راستای اجرای طرح شبنم در بازار کامپیوتر، اتحادیه فناوران رایانه استان تهران اعلام کرد که از فعالیت فروشگاه‌های فاقد پروانه کسب جلوگیری می‌شود و در ضمن محصولاتی که فاقد برگ گمرکی و فاکتور ترخیص از گمرک هستند، به هولوگرام شبنم مزین نمی‌شوند و از فروش آنها در بازار جلوگیری می‌شود.


با انتشار این خبر، گروه بزرگی از کسبه بازار که فاقد مجوزهای لازم بودند برای فروش کالاهایشان در بازار اقدام کرده‌اند که در نتیجه این امر گروه دیگری که مجوزهای لازم را داشتند نیز به ناچار قیمت‌ها را کاهش دادند تا مشتریان خود را از دست ندهند.

به این ترتیب قیمت‌ها در بازار کامپیوتر کاهش یافت. سهیلی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر، ضمن تایید این مطالب گفت، به غیر از این موضوعات، عرضه کالاهای جدید به بازار هم باعثشده است تا قیمت کالاهای قبلی در بازار کاهش یابد؛ چرا‌که عدم کاهش قیمت‌ها باعثمی‌شود که کالاها روی دست فروشندگان بماند و جایی برای نمونه‌های جدید در بازار نباشد. به همین دلیل ما ترجیح دادیم قیمت‌ها را کاهش دهیم ولو اینکه ضرر کنیم.

گروهی از کسبه بازار هم اعلام کرده‌اند با وجودی که کالاهایی که در بازار موجودند با دلار گران وارد شده‌اند، اما ما ناچاریم برای اینکه بازار را از رکود خارج کنیم قیمت‌ها را در بازار کاهش دهیم.

کاهش جزئی در مقابل رشد ناگهانی قیمت‌ها

کاهش قیمت‌ها در بازار کامپیوتر خالی از اما و اگر نیست و اینطور نیست که تصور کنید اوضاع بازار کامپیوتر یک شبه بهبود یافته است.

حقیقت این است که این کاهش ۳۰ تا نهایتا یکصد هزار تومانی قیمت‌ها در حوزه لپ‌تاپ، در مقایسه با افزایش ۳۰ تا ۹۰ درصدی قیمت‌ها که طی هفت هشت ماه گذشته شاهد آن بودیم رقم قابل ملاحظه ای نیست و به عبارتی این کاهش قیمت نمی‌تواند به این معنی باشد که بوی بهبود از بازار کامپیوتر به مشام می‌رسد.

می‌توان گفت، وضعیت کنونی بازار کامپیوتر به نوعی مصداق این ضرب المثل قدیمی‌است که؛ «به مرگ می‌گیرند تا به تب راضی شود». چرا که از اواخر مهر ماه سال ۹۰ تا همین دو هفته قبل، فعالان بازار همگام با نوسانات نرخ دلار و به بهانه‌های مختلفی از جمله محدودیت ثبت سفارش و… هر طور که می‌خواستند در بازار می‌تازاندند و حتی با کاهش گاه و بی‌گاه نرخ دلار، قیمت‌ها را کاهش نمی‌دادند.


اما اینک به یک باره تغییر موضع داده و با کاهش ۳۰ تا نهایتا یکصد هزار تومانی قیمت‌ها، خریداران را به ذوق آورده‌اند یا به عبارتی خریدارانی که مدت‌ها بود توان خرید در بازار را نداشتند اینک حاضر شده‌اند کالاهای گران را با قیمت کمتری خریداری کنند و بابت این خرید خوب هم شاکر باشند و این مصداق همان ضرب المثل قدیمی‌ در مورد مرگ و تب و… است!

از طرفی کاهش قیمت‌ها در بازار کامپیوتر، از جانب تمام کسبه بازار روی قیمت‌ها اعمال نشده است و هنوز هستند افرادی که خیال خطر کردن در این بازار را نداشته و معتقدند تا زمانی که نرخ دلار به طور قطعی ثبات نیافته است کاهش قیمت‌ها در بازار اقدامی ‌خطرناک و غیرعاقلانه است، اما به هر حال گروه بزرگی از فعالان و کسبه بازار در یک حرکت گروهی، قیمت‌ها را کاهش داده‌اند و اینطور که به نظر می‌رسد این کاهش قیمت‌ها نتایج مطلوبی در بر داشته است، چرا که بنا‌بر اعلام کسبه بازار میزان تقاضا و خرید در بازار طی دو هفته گذشته افزایش یافته است و بازار کامپیوتر آرام آرام به حالت سابق بازمی‌گردد.