کاهش ۲۱ درصدی ذخایر آب سد‌های تهران

فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب در نشست خبری گفت: بارش کشور به ۳۷ میلی متر رسیده که در مقایسه با شرایط بلند مدت ۲۴ درصد کاهش داشته است. نسبت به سال گذشته که تا به امروز ۳۳ میلی متر بارندگی داشتیم، امسال ۱۰ درصد وضعیت بهتری از این نظر داریم. از نظر استانی در استان‌های سیستان و بلوچستان، همدان، قزوین، کرمانشاه، قم سمنان، البرز، آذربایجان شرقی و تهران بالای ۵۰ درصد کاهش داشتیم.

به گفته قاسم زاده، تاکنون در تهران ۳۱ میلی متر بارش دریافت کرده که متاسفانه ۵۰ درصد نسبت به شرایط بلند مدت عقب است. این آمار نسبت به سال گذشته هم کاهش ۲۰ درصدی را نشان می‌دهد. این در حالی است که مصرف آب شرب تهران ۴۰ هزار لیتر بر ثانیه است که عدد قابل توجهی است و نیاز است سیاست‌های کنترل مصرف را دنبال کنیم.

او اضافه کرد: استان‌های بوشهر، کهگیلویه و بویراحمد و فارس رشد ده درصدی بارش داشته اند و تدوام سامانه بارشی باعث شد که در خراسان شمالی بارش‌های خوبی را دریافت کنیم.

سخنگوی صنعت آب ادامه داد: ورودی سد‌ها هم ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون متر مکعب بوده که نسبت به سال گذشته ۱۴ درصد رشد و در دراز مدت ۳۰ درصد کاهش داشته است. تاکنون هم ۴.۵ میلیارد متر مکعب خروجی داشتیم که نسبت به سال قبل ۴ درصد کاهش داشته است. مخازن ۳۷ درصد پرشدگی دارند که معادل ۱۸ میلیارد متر مکعب آب است. این حجم از آب هم نسبت به سال گذشته ۳ درصد وضعیت بهتری دارد. مخازن تهران هم ۱۵ درصد پرشدگی دارند که کاهشی ۲۱ درصدی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد.

قاسم زاده گفت: امسال برف مناسبی دریافت نکردیم و تاکنون ۷ درصد پوشش برفی صورت گرفته که معادل سال گذشته است. در ابریز سد لتیان ۳۲ سانتی متر و در سایر سد‌ها بارش بیش از ۲۰ سانتی متری برف داشتیم.

این مقام مسئول درباره احداث حوضچه برای حل مشکل تأمین آب گفت: در شمال کشور با احداث حوضچه و جمع آوری آب‌های بهنگام نسبت به تأمین آب کشاورزی اقدام می‌شود و آب پشت سد سفیدرود نیز به مصرف کشاورزی در ارتفاعات و شرب می‌رسد. برای جنوب کشور نیز سد‌های ساحلی پیش بینی شده تا قبل از ورود آب به دریا ذخیره سازی شود و به این ترتیب هزینه‌های شیرین کردن آب دریا را نیز به حداقل می‌رسد.

به گفته او، موضوع جدی که از برنامه سوم و شاید قبل‌تر مطرح است اصلاح الگوی کشت است که می‌توان مصرف آبی را ۵۰ درصد کاهش داد، به عبارت دیگر در صورت کاهش مصرف، ذخیره سازی ۱۵ میلیارد متر مکعب تا سال ۱۴۰۵ را پیش بینی می‌کنیم.

کاهش ۲۱ درصدی ذخایر آب سد‌های تهران

قاسم زاده مسئله کاهش تلفات را از موضوعات در دستور کار برای عبور از بحران آب دانست و گفت: اکنون ۳۰ درصد آب بدون درآمد داریم که حدود ۷ الی ۸ درصد آن فیزیکی و قابل احیا است اسناد در این بخش آماده است تا بتوانیم دستاورد‌هایی داشته باشیم.