رهبری جدید برای اجماع اثبات کار؟ راهنمای مدل اقتصادی KAS  و داده‌های بازار

پس از ادغام و انتقال اتریوم به مکانیسم اجماع اثبات سهام(PoS) در سال گذشته، بازار به آینده کوین های اثبات کار خوش‌بین نیست. به طور کلی، عقیده بر این است که مکانیسم اثبات کار مقیاس‌پذیری در زنجیره را حتی با پروژه‌های برجسته از قبیل بیت‌کوین شدیداً محدود می‌کند. از آنجایی که پروتکل ارودینالز بیت‌کوین در اوایل سال جاری محبوبیت پیدا کرد، بسیاری از توسعه دهندگان برای توسعه قراردادهای هوشمند به اثبات کار بازگشتند. در همین حال، توجه بازار به کسپا جلب شد که سریع‌ترین و مقیاس‌پذیرترین پروژه لایه یک است که بر اساس مکانیسم اجماع اثبات کار ساخته شده است.

درباره کسپا

هدف از کسپا حل مشکل سه‌گانه بلاک‌چین از طریق ایجاد تعادل بین تمرکززدایی، مقیاس‌پذیری و عملکرد بالا است. جامعه کسپا تمرکززدایی که برای جامعه رمزنگاری و فناوری بلاک‌چین اساسی است را در اولویت قرار می‌دهد. بنابراین، جامعه نیز به ساختن خود در قالب یک سازمان مستقل غیرمتمرکز پایبند به مکانیسم اجماع اثبات کار متعهد می‌شود.

رهبری جدید برای اجماع اثبات کار؟ راهنمای مدل اقتصادی KAS  و داده‌های بازار

از نظر فنی، کسپا توسط Yonatan Sompolinsky ، یکی از توسعه‌دهندگان اولیه و شرکای اصلی اتریوم، تأسیس شد. کسپا همچنین پروتکل GhostDAG (نسخه پیشرفته پروتکل  PHANTOM) طراحی شده توسط یوناتان را اجرا می‌کند و از اجماع ناکاموتو پیروی می‌نماید. این کار کسپا را قادر می‌کند تا به تراکنش بالاتر در ثانیه (TPS) بدون به خطر انداختن امنیت دست یابد.

شبکه اصلی کسپای فعلی یک بلوک در ثانیه تولید می‌کند که هر بلوک می‌تواند بیش از 400 رکورد تراکنش را در خود جای دهد. هدف فعلی تحقق 32 بلوک در ثانیه (BPS) با هدف نهایی 100 BPS است. کسپا می‌تواند تا 18 بلوک را به صورت موازی پردازش کند. کسپا در حالی که بلوک‌های موازی را فعال می‌کند، گره‌های صادق را از طریق مرتب‌سازی بر اساس الگوریتم‌های حریصانه به هم متصل و تأیید فوری و امنیت شبکه را تضمین می‌کند.

مدل اقتصادی کسپا

به همین ترتیب، مدل اقتصادی کسپا نیز برای غیرمتمرکز بودن طراحی شده است. بنابراین، کسپا به روشی مشابه بیت‌کوین صادر می‌شود. تمام توکن‌ها تنها از طریق ماینینگ بدون هیچ‌گونه کمپین پیش از استخراج یا پیش‌فروش تحصیل می‌شوند. در نوامبر 2021، شبکه اصلی کسپا به طور رسمی‌راه اندازی شد. در کسپا میزان توزیع منصفانه توکن‌ها 100٪ است. حداکثر عرضه کسپا 28.7 میلیارد است که انتظار می‌رود ظرف 186 ماه استخراج شود. به عبارت دیگر، عرضه در گردش حدود آوریل 2037 انجام خواهد شد.

در راستای اجماع ناکاموتو، جامعه کسپا سیاست پولی کاهش تورم را اتخاذ کرده است. در طول شش ماه اول پس از راه‌اندازی شبکه اصلی، کسپا پانصد کسپا (CAS) در ثانیه تولید خواهد کرد که به 1,314,900,000 کسپا در ماه بالغ خواهد شد.

02

منبع: وب سایت رسمی‌کسپا

تا ماه هفتم، عرضه ماهانه کسپا 12 درصد کاهش می‌یابد. علاوه بر این، انتشار ماهانه در ماه‌های آتی، طبق فرمول زیر خواهد بود:

(½)^(½) ×کسپاهای صادر شده در ماه قبل

بنابراین امکان نصف شدن پایدار کل عرضه در هر سال را فراهم می‌کند.

 

01

فرمول صدور ماهانه کسپا

03

منبع: وب سایت رسمی‌کسپا

با عرضه بیش از 18 میلیارد کسپا تا 21 آوریل، 37 درصد از ظرفیت کسپا هنوز برای استخراج باقی مانده است و فضای زیادی برای استخراج کنندگان وجود دارد.

اطلاعات بازار کسپا

در حال حاضر، ارزش بازار کسپا نزدیک به 460 میلیون دلار است که رتبه دهم را در بین تمام کوین‌های اثبات کار دارد. اما از نظر ماینرها، کسپا ارزش بسیار بیشتری دارد.

04

به عنوان رمزارز محبوب برای استخراج GPU، شبکه کسپا دارای هش‌ریت بیش از 1.14PH/s است. در مقابل، ETC که از نظر ارزش بازار در رتبه پنجم قرار دارد، در حال حاضر دارای هش 115TH/s است. به عبارت دیگر، هش‌ریت شبکه کسپا نزدیک به 10 برابر ETC است. همانطور که در شکل بالا نشان داده شده است، ارزش بازار فعلی کسپا تنها 16 درصد از ETC است. از آنجایی که اکثر ماینرها ارزش آتی کسپا را تشخیص می‌دهند، بسیاری از ماینرهای GPU مایلند هش‌ریت خود را به کسپا منتقل کنند.

05

06

منبع: minerstat

طبق گزارش کوئینکس (کوینکس)، قیمت کسپا در شش ماه گذشته 554.1 درصد و در سه ماه گذشته 293.74 درصد افزایش یافت و آن را به یکی از پایدارترین سکه‌ها در شش ماه گذشته تبدیل کرد.

07

منبع: کوینکس

به طور کلی، کسپا زنجیره‌ای عمومی ‌با پایه فنی محکم است و روح بیت‌کوین را نیز به ارث برده است. کسپا علاوه بر استفاده از معماری غیرمتمرکز و ایمن بیت‌کوین، از نظر مقیاس‌پذیری، نوآوری‌های تکنولوژیکی بهتری را ایجاد می‌کند. به تازگی بازی Rusty Kaspa Alpha منتشر شده است. بازنویسی راست (Rust) نه تنها می‌تواند عملکرد کسپا را بهبود بخشد، بلکه توسعه لایه2 قراردادهای هوشمند و دیفای را نیز امکان‌پذیر می‌کند. علاوه بر این، جامعه در حال تنوع بخشیدن به سناریوهای کاربردی روزانه کسپا است.

به ثمر نشستن همه این تلاش‌ها بدین خاطر است که کسپا توانسته است شهرت بالایی از بازار و استخراج‌کنندگان متعدد کسب کند. اما آیا همانطور که اکثر ماینرها انتظار دارند، کسپا به عنوان رهبر جدید اثبات ظاهر خواهد شد؟ با این حال، باید آن را در بازار و برنامه‌های کاربردی آزمایش کرد.

کاربران می‌توانند برای  معامله توکن‌های کسپا وارد کوینکس شوند:

https://www.coinex.network/info/KAS         

 

سلب مسئولیت: این مقاله فقط برای ارجاع است و هیچ گونه توصیه مالی ارائه نمی‌دهد.