قیمت خودرو امروز ۲۰ تیر ۱۴۰۲/ شیب کاهش قیمت‌ها تندتر می‌شود؟

 قیمت خودروها امروز 20 تیر ماه با گذشت یک روز پس از انتشار مصوبه تغییر قیمت شورای رقابت ، روند نزولی را در اغلب محصولات طی کرد. اما در این میان، خودروهایی به چشم می‌خورد که افزایش و یا ثبات قیمتی داشتند.

اکثر خریداران خودرو از سامانه یکپارچه، چشم به راه تکمیل وجه با قیمت‌های قبلی بودند. اما با افزایش قیمت درب کارخانه خودروها، آن دسته از افرادی نیز که پس از کاهش قیمت‌ها در بازار آزاد انصراف نداده بودند، به فکر انصراف افتاده‌اند.

با این حال اگر تغییری در نرخ ارز صورت نگیرد و رکود بازار خودرو ادامه دار باشد، احتمال دارد که تولید کننده با مشکل جدی نبود متقاضی روبه رو شود.

با توجه به قیمت‌های اعلامی وب‌سایت کارنامه، قیمت خودرو امروز نیز با تغییراتی همراه بود.

قیمت خودروهای داخلی

قیمت خودرو در تعداد زیادی از محصولات کاهشی و در تعدادی دیگر ثابت است. اما در این میان محصولاتی به چشم می‌خورد که افزایش اندکی تجربه کردند.

پراید 111 به عنوان ارزان‌ترین هاچ‌بک داخلی که روز گذشته پس از مدت‌ها ثبات قیمتی، کاهش 10 میلیونی را تجربه کرده بود؛ امروز بدون هیچ تغییری در نرخ 330 میلیون تومانی معامله شد.

کوئیک دنده‌ای S نیز، روز گذشته یک میلیون تومان کاهش داشت و امروز دقیقاً یک میلیون تومان دیگر کاهش یافته و به نرخ 355 میلیون تومان رسید. این هاچ‌بک سایپا با شیب بسیار کمی درحال کاهش قیمت است.

پژو 206 تیپ 3 پاناروما رکورد دار کاهش قیمت میان تولیدات داخلی است. این هاچ‌بک ایران خودرو که روز گذشته دو میلیون تومان کاهش قیمت داشت، امروز با 6 میلیون تومان دیگر کاهش به کانال 549 میلیون تومان سقوط کرد.

اما تارا دنده اتوماتیک، تنها محصول داخلی بود که با افزایش قیمت اندکی همراه بود. این سدان لوکس ایران خودرو با 4 میلیون تومان افزایش، به قیمت 816 میلیون تومان رسید.

ezgif.com gif maker 9 scaled

 
 

قیمت خودروهای مونتاژی

در محصولات مونتاژی، هیچ افزایش قیمتی به چشم نمی‌خورد. قیمت خودرو در اغلب موارد کاهشی بوده و در برخی دیگر ثابت است.

ام‌وی‌ام X22 PRO پس از روزها مقاومت بالای کانال یک میلیارد تومان، سرانجام این کانال را از دست داد و به نرخ 990 میلیون تومان سقوط کرد.

جک J4 کرمان موتور نیز که روز گذشته کاهش 20 میلیونی داشت، امروز با 10 میلیون تومان دیگر کاهش، به نرخ 770 میلیون تومان رسید.

اما رکورد دار کاهش قیمت مربوط به تیگو 5 مدیران خودرو بود. این کراس‌اوور توانست با 50 میلیون تومان کاهش، به قیمت یک میلیارد و 350 میلیون تومان معامله شود.

لاماری ایما، کراس‌اوور مونتاژی دیگر بازار ایران، پس از اینکه کانال دو میلیارد تومان را از دست داد، با کاهش‌های اندکی همراه است. این خودرو با 10 میلیون تومان کاهش قیمت، به نرخ یک میلیارد و 980 میلیون تومان رسید.

ezgif.com gif maker 1 7 scaled

پیش‌بینی قیمت خودرو در روزهای آینده

هفته‌هایی که گذشت، برخی از شرکت‌های خودروسازی در سکوت شورای رقابت، اقدام به افزایش قیمت خودروهای تولیدی خود کردند. به طوری که برخی از شرکت‌ها پا را فراتر گذاشتند و قیمت محصولاتشان را تا نرخ بازار آزاد افزایش دادند.

بنابراین با کاهش قیمت خودرو در بازار آزاد، برخی از محصولات در کارخانه گران‌تر از بازار فروخته می‌شد. در این وضعیت، بازار خودرو توان کاهش قیمت را نداشت و در رکود کامل به سر می‌برد.

اما با تصویب نرخ شورای رقابت، در وضعیتی که نرخ خودروها  نسبت به مصوبه قبلی شورا افزایش داشته بود، اما بسیار پایین‌تر از قیمت‌های مورد نظر تولید کنندگان بود. بنابراین اختلاف قیمت کارخانه و بازار خودروها دوباره افزایش یافت و درنتیجه، راه را برای ادامه روند کاهش قیمت باز کرد.

در روزهای آتی پیش‌بینی می‌شود درصورتی که تغییری در نرخ دلار صورت نگیرد، روند کاهشی با شیب ملایمی ادامه‌دار باشد.