واردات برنج به یک میلیون تن می‌رسد

مسیح کشاورز دبیر انجمن تولیدکنندگان برنج گفت: در شرایط کنونی که برنج ایرانی بدون واسطه از کشاورزان خریداری و مستقیم به فروشگاه‌ها عرضه می شود، برخی واسطه گران و دلالان بازار برنج ایرانی که احساس نگرانی کردند با برخی جوسازی ها بدنبال برهم زدن نظم بازار هستند.

به گفته او، واسطه گران و دلالان بازار برنج ایرانی با بیان اظهاراتی مبنی بر واردات بی رویه برنج خارجی و افزایش تولید داخل بدنبال آن هستند که دولت را تحت فشار قرار دهند تا جلوی واردات برنج خارجی را بگیرند تا قیمت برنج ایرانی افزایش دهند.

کشاورز ادامه داد: با توجه به تسلط کامل معاونت توسعه بازرگانی بر موضوع اجازه نمی دهد افراد سود بخواهند نظم بازار را برهم بزنند چراکه آمار گمرک و وزارت جهاد معیار و ملاک است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و تامین کنندگان برنج تولید ۳ میلیون تنی برنج داخلی را تکذیب کرد و گفت: بنابر آمار وزارت جهاد امسال ۲.۵ میلیون تن برنج تولید شده است، همچنین طبق آمار گمرک از ابتدای سال ۷۰۰ هزارتن برنج توسط بخش خصوصی وارد و تمام آن در بازار توزیع شده است.

به گفته او، بنابر آمار قیمت جهانی برنج ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش قیمت داشته ایم و همین امر در سطح عمده فروشی و خرده فروشی اثر خود را گذاشته است.

کشاورز  از کاهش ۸۰۰ تا ۹۰۰ هزارتنی واردات برنج نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و گفت: با احتساب تولید و سرانه مصرف، امسال قرار است که یک میلیون تن برنج وارد شود. از این رو امیدواریم که مشکلات تعهدات ارزی رفع شود تا بازار دچار کمبود و گرانی در ایام عید و ماه رمضان نشود.

 

واردات برنج به یک میلیون تن می‌رسد