ایران به آسیای میانه متصل می‌شود

به گزارش افکارنیوز، حسین ناززاده بعدازظهر امروز در بازدید از راه‌آهن قزوین - رشت که با حضور سفرای کشورهای عضو اکو صورت گرفت، اظهار داشت: پروژه راه‌آهن قزوین - رشت جزو طرح‌های ملی است که با بهره‌برداری از آن علاوه بر متصل شدن جمهوری اسلامی ایران به آسیای میانه حمل و نقل بار مسافر نیز در این مسیر تسهیل می‌یابد.

معاون ساخت و توسعه شبکه راه‌آهن کشور بیان داشت: این طرح به دست شرکت حرفه‌ای و قوی تراورس انجام شده است که تاکنون نیز پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

وی عنوان کرد: این پروژه به حدی اهمیت دارد که همه توان داخلی خود را برای اجرای آن به کار بسته‌ایم و اعتبارات مناسبی نیز برای آن در نظر گرفته شده است.

ناززاده خاطرنشان کرد: گروه بازدیدکننده از کشورهای عضو اکو علاوه بر بازدید نحوه ساخت این راه‌آهن با سرمایه‌گذاری در آن و همچنین نحوه مشارکت در این پروژه بزرگ آشنا شدند.

این مسئول در ادامه یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران با توجه به اهمیت اتصال این خط راه‌آهن به مسیر بمبئی تا قفقاز امیدوار است که کشورهای عضو اکو نیز این مهم را دریافته باشند.

معاون ساخت و توسعه شبکه راه‌آهن کشور ادامه داد: بی‌تردید استفاده از مشارکت کشورهایی همچون جمهوری آذربایجان و روسیه می‌تواند در بهره‌برداری فوری از این پروژه مؤثر باشد.

ناززاده با بیان اینکه در آینده قطارهایی با سرعت ۱۶۰ کیلومتر می‌توانند در این مسیر تردد داشته باشند، خاطرنشان کرد: این راه‌آهن به نحوی طراحی شده که می‌توان برای عبور قطارهای برقی نیز از آن استفاده کرد.

این مسئول با اشاره به همکاری مطلوب بین ایران و کشورهای حوزه قفقاز و شمال اروپا یادآور شد: بی‌تردید بهره‌برداری از این خط آهن اتصال ریلی، آسیای میانه به این کشورها را میسر می‌کند.

این مسئول تصریح کرد: هم‌اکنون راه‌آهن قزوین - رشت به طول ۱۶۴ کیلومتر در دست ساخت است که ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

یادآور میشود سفر و مقامات کشورهای عضو اکو مانند پاکستان، ازبکستان، روسیه، افغانستان و جمهوری آذربایجان از این پروژه بازدید کردند.