بانک رسالت و زیان انباشته به اندازه 50 درصد سرمایه
بازرس قانونی بانک تاکید کرده است تسهیلات اعطایی از محل وجوه بانک به افراد معرفی شده از جانب برخی شرکت های تابعه شرکت سرمایه گذاری پویش صالحین (سهامدار 5 درصدی بانک)، کارمزد اخذ نشده است. همچنین برخی از تسهیلات بانک، خارج از روال اعطای تسهیلات بطور غیرمستقیم در اختیار برخی از شرکت های تابعه شرکت سرمایه گذاری پویش صالحین، قرار گرفته و یا توسط شرکت های مزبور تصمین شده است.
 پس از بالا گرفتن تب ایجاد صندوق های قرض الحسنه در مناطق مختلف کشور و برخی سودجویی ها و کلاهبرداری هایی که در این بخش اتفاق افتاد، مسئولان نهادهای دولتی و حاکمیتی به فکر ساماندهی این صندوق ها و تعاونی های اعتباری افتادند.

یکی از مهمترین مصادیق ساماندهی این صندوق های فاقد پشتوانه مشخص مالی و اعتباری، ادغام آنها با بانک ها و موسسات اعتباری معتبر بود و در عین حال، بانک مرکزی با موافقت مسئولان بخش های مختلف کشور، مجوز راه اندازی اولین بانک قرض الحسنه کشور را نیز صادر کرد که هم اکنون با هدف گسترش فرهنگ قرض الحسنه و ساماندهی تعدادی ازصندوق های فعال و بزرگ در این حوزه، فعالیت می کند.

بررسی آخرین صورت های مالی منتشره از این بانک که طی روزهای اخیر صورت گرفته، نشان می دهد این بانک با مشکلات و چاله های بزرگ مالی دست و پنجه نرم می کند که بازرس قانونی این بانک، نکات قابل توجهی را از این مشکلات استخراج و در اختیار سهامداران و اعضای هیات مدیره آن قرار داده است.

طبق این گزارش که مربوط به 6 ماهه اول سال 1395 است اما اخیرا منتشر شده، نسبت کفایت سرمایه بانک مذکور در پایان دوره مالی ، کمتر از یک درصد است (81 صدم درصد!) همچنین زیان انباشته بانک در پایان شهریورماه سال 1395 بالغ بر 50 درصد سرمایه ثبت شده بانک است که بر این اساس مقررر شده اقداماتی چون کاهش 50 شعبه از شعب بانک، ادغام برخی شعب و جذب منابع عام المنفعه در دستور کار هیات مدیره بانک باشد.

 

زیان انباشته بانک رسالت؛ 50 درصد سرمایه ثبتی/ وام‌های خاص برای برخی شرکت‌ها و خرید خودروهای 100 میلیونی برای برخی مدیران! +سند
زیان انباشته بانک رسالت؛ 50 درصد سرمایه ثبتی/ وام‌های خاص برای برخی شرکت‌ها و خرید خودروهای 100 میلیونی برای برخی مدیران! +سند
 
در عین حال، بازرس قانونی بانک تاکید کرده است تسهیلات اعطایی از محل وجوه بانک به افراد معرفی شده از جانب برخی شرکت های تابعه شرکت سرمایه گذاری پویش صالحین (سهامدار 5 درصدی بانک)، کارمزد اخذ نشده است. همچنین برخی از تسهیلات بانک، خارج از روال اعطای تسهیلات بطور غیرمستقیم در اختیار برخی از شرکت های تابعه شرکت سرمایه گذاری پویش صالحین، قرار گرفته و یا توسط شرکت های مزبور تصمین شده است.

علی رغم وضعیت موجود، بانک قرض الحسنه رسالت اقدام به پرداخت 400 میلیون تومان بابت خرید 4 دستگاه رنو فلوئنس جهت استفاده مدیریت شعب استانهای خود کرده است. همچنین در این گزارش ذکر شده است که مبلغ 12 میلیارد تومان بابت ودیعه مسکن 92 نفر از مدیران بانک، پرداخت شده است.

همچنین نکات جالبی درباره میزان دریافتی مدیران ارشد بانک و وام های اعطایی به برخی نزدیکان آنها وجود دارد که در اینده نزدیک به آن اشاره خواهد شد.