افزایش قیمت نان به معنای رعایت وزن چانه است

محمدجواد کرمی رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم صنعتی ، با انتقاد از ثبات قیمت نان تا پایان سال، اظهار کرد: نانوایان سنتی و صنعتی با مشکلات متعددی روبه‌رو هستند که راهکارهای رئیس اتاق اصناف مبنی بر افزایش نیافتن قیمت حامل‌های انرژی و بخشودگی بیمه سهم کارفرما برای واحدهای دارای 5 کارگر به بالا جوابگو نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه راهکار جلوگیری از افزایش قیمت حامل‌های انرژی مقطعی است، افزود: با توجه به ثبات قیمت نان و افزایش هزینه‌های تولید در سه سال اخیر، یکسان سازی نرخ آرد و گندم تنها راهکار رفع مشکلات خبازان است.

به گفته کرمی؛ آزادسازی قیمت آرد و نان عاملی مهم در رقابت میان نانوایان و افزایش کیفیت نان به شمار می‌رود.

رئیس اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه‌حجیم با اشاره به ضرورت توزیع گندم به نرخ جهانی میان نانوایان، بیان کرد: دولت برای کاهش دغدغه کشاورزان باید به بخش کشاورزی یارانه پرداخت کند؛ اما برای ایجاد رقابت میان نانوایان باید گندم را به قیمت جهانی عرضه کند، چرا که نانوایان با مشکلاتی دیگری نظیر افزایش هزینه‌های کارگری نیز مواجه هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون نانوایان به ثبات قیمت نان و افزایش نیافتن نرخ تا پایان سال معترض هستند که هر چه سریع‌تر دولت باید راهکارهای مناسبی جهت حل مشکلات خبازان به کار گیرد.

*کاهش وزن چانه عاملی در افزایش ضایعات نان

کرمی با بیان اینکه ثبات قیمت نان تبعات منفی به همراه دارد، گفت: با توجه به ثبات قیمت نان در سال‌های اخیر، نانوا برای جبران هزینه‎های خود چاره‎ای جز کاهش وزن چانه ندارد که در نهایت این امر افزایش ضایعات را در بردارد در حالیکه با آزادسازی قیمت نان و رعایت وزن استاندارد چانه مشکل بی‌کیفیتی نان حل می‎شود.

رئیس اتحادیه نان‎های حجیم و نیمه‎حجیم صنعتی با اشاره به اینکه مردم نسبت به کیفیت کنونی نان معترضند، تصریح کرد: رعایت وزن استاندارد چانه به حالت قبلی خود به معنای افزایش قیمت نان نیست، بلکه کیفیت و کاهش ضایعات نان را به همراه دارد، چرا که با وجود افزایش کیفیت نان در واحدهای آزاد پز، جلوگیری از افزایش قیمت نان امری نادرست است.