موسی سوری در گفتگو با مهر درباره آخرین تصمیم گیری های انجام گرفته در سطح وزارت نفت برای توسعه و استخراج ذخایر هلیم میدان پارس جنوبی، گفت: در حال حاضر قرارداد مطالعاتی میزان حجم ذخایر هلیم پارس جنوبی توسط یک شرکت خارجی در حال انجام است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اعلام اینکه پیش بینی می شود تا اواسط سال آینده مطالعات تعیین میزان ذخایر هلیم میدان پارس جنوبی توسط این شرکت خارجی به پایان برسد، تصریح کرد: در حال حاضر بیشترین میزان حجم ذخایر هلیم جهان در میدان پارس جنوبی قرار گرفته است.

این مقام مسئول با یاداوری اینکه در شرایط فعلی ۲۸ درصد ذخایر هلیم جهان در میدان پارس جنوبی بین ایران و قطر مشترک است، اظهار داشت: پس از پارس جنوبی، بیشترین ذخایر هلیم جهان در اختیار کشورهای آمریکا و روسیه است.

وی با اعلام اینکه با تکمیل مطالعات در خصوص ساخت تاسیسات فراساحلی، ساحلی، نحوه انتقال، حجم سرمایه گذاری ذخایر هلیم پارس جنوبی تصمیم گیری می شود، بیان کرد: در حال حاضر با توجه به انجام مطالعات تکمیلی اعلام حجم دقیق ذخایر هلیم ایران در پارس جنوبی امکان پذیر نیست.

سوری با اشاره به دستورات وزیر نفت برای آغاز مراحل توسعه و استخراج از ذخایر هلیم پارس جنوبی در برنامه پنجم توسعه، یاداور شد: پیش بینی می شود تا پایان بهمن ماه فاز اول مطالعات جامع ذخایر هلیم پارس جنوبی توسط شرکت خارجی تحویل شرکت ملی نفت ایران شود.

به گزارش مهر، در سالهای گذشته همواره میدان پارس جنوبی به دلیل وجود ذخایر گاز طبیعی و میعانات گازی شناخته شده است اما مطالعات ابتدایی انجام شده از سطح این مخزن گاز حاکی از وجود ذخایر عظیم هلیم در این میدان مشترک در خلیج فارس است.

آمارهای غیر رسمی نشان می دهد در حال حاضر طرف قطری برداشت حدود ۲۰ میلیون متر مکعب گاز هلیم در پارس جنوبی را آغاز کرده است که پیش بینی می شود با راه اندازی یک واحد جدید ظرفیت تولید این محصول افزایش یابد.

میدان گازی پارس جنوبی یکی از بزرگترین منابع گازی جهان است که بر روی خط مرزی مشترک ایران و قطر در خلیج فارس قرار دارد و یکی از اصلی‌ترین منابع انرژی کشور به شمار می‌رود.

مساحت این میدان گازی حدود ۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع است که سهم متعلق به ایران سه هزار و ۷۰۰ کیلومتر مربع وسعت دارد.

بر اساس برآوردهای انجام گرفته ذخیره گاز در بخش ایرانی این میدان ۱۴ تریلیون متر مکعب گاز به همراه ۱۸ میلیارد بشکه میعانات گازی بوده که حدود هشت درصد از کل گاز دنیا و نزدیک به ۵۰ درصد از ذخایر گاز کشور را تشکیل می دهد.

مخزن مشترک گازی پارس جنوبی ۵۰ درصد از ذخایر گاز کشور و هشت درصد از ذخایر گاز طبیعی جهان را در اختیار دارد.