چرا آب مصرفی خانه، دائما سرد و گرم می شود؟

سرد یا گرم شدن ناگهانی آب مصرفی در منزل از جمله مشکلاتی است که به ویژه در فصول سرد سال باید هرچه سریع‌تر رفع شود. حتی تصور این که هنگام شستشوی ظرف ها یا استحمام روزانه نوسانات گرمایی آب باعث اختلال در امورتان شود آزاردهنده  است. معمولا در این موارد آب یا به شدت گرم می‌شود و یا به شدت سرد و تنظیم کردن دمای تعادل آب در این زمان غیرممکن به نظر می‌رسد. این مشکلات معمولا به دلیل نقص فنی در پکیج یا آبگرمکن رخ می دهد که نیاز به بررسی‌های کارشناسانه دارد. گاهی ممکن است با یک سرویس کوتاه مشکل برطرف شود و گاهی نیز مجبور به دریافت خدمات تعمیر و سرویس از جمله تعویض قطعات پکیج یا آبگرمکن خواهیم بود. استفاده از خدمات آنلاین در این زمینه می‌تواند کار شما را بسیار آسانتر کرده و در هزینه‌ها به شکل قابل ملاحظه‌ای صرفه‌جویی کند. برای استفاده از خدمات آنلاین تاسیسات آچارباز می توانید به لینک https://a4baz.com/hvac مراجعه نمایید.

بررسی دلایل سرد و گرم شدن آب مصرفی در منزل

برای این که بدانیم دلیل اصلی رخ دادن این اتفاق چه مشکلی است باید شرایط زیادی را مورد بررسی قرار دهیم، معمولا  سرد و گرم شدن آب به دلیل یکی از مواردی که در این بخش به آنها اشاره می‌کنیم رخ می‌دهد.

افت فشار یکی از دلایل گرم و سرد آب مصرفی است

همه می‌دانیم که کیفیت عملکرد آبگرمکن و پکیج به شدت فشار آب بستگی مستقیم دارد، بنابراین افت فشار آب می‌تواند باعث اختلال در عملکرد این وسایل باشد و سبب گرم و سرد شدن آب مصرفی شود. اگر دلیل اختلال کارکرد آبگرمکن و پکیج افت فشار آب است، بهتر است به فکر رفع این مشکل و افزایش فشار آب باشید. در این موارد معمولا تغییر لوله های آب یا خرید پمپ آب می‌تواند مشکل را برطرف کند. البته پیشنهاد ما قبل از انجام هرکاری و هزینه کردن برای تعمیر یا تعویض لوله‌ها و یا خرید پمپ این است که با یک کارشناس ماهر در این زمینه مشاوره کرده و مطمئن شوید که مشکل پکیج یا آبگرمکن شما به افت فشار آب مربوط است.

گاهی اوقات نیز نصب آبگرمکن یا پکیج در محل نامناسب و فاصله زیاد میان این وسایل تا حمام یا روشویی و آشپزخانه باعث این رخداد است. در این صورت بهتر است در صورت امکان مکان مناسب‌تری برای نصب این وسایل در نظر گرفته شود و فاصله‌ها تا حد ممکن کوتاه‌تر شود.

جمع شدن رسوب و سرد شدن آب آبگرمکن

رسوب آب در قطعات دلیل عمده نوسانات دمایی آب مصرفی است

گاهی اوقات رسوب کردن آب در قطعات پکیج یا آبگرمکن دیواری از عمده دلایل سرد و گرم شدن ناگهانی آب مصرفی است. معمولا تعمیرکاران این رخداد را به جرم گرفتن مبدل ربط می‌دهند، معمولا برخی مدل‌های پکیج یا آبگرمکن دارای یک مبدل و انواع دیگر شامل دو مبدل هستند که در پکیج‌های دو مبدل در صورت رسوب جرم در یک مبدل این نوسانات دمایی اتفاق می افتد و تنها راه رفع این مشکل شستشوی مبدل است. تعمیرکاران برای انجام این کار مبدل آبگرمکن دیواری یا پکیج را با اسید شستشو می‌دهند.

این مشکل معمولا در مناطقی که میزان سختی  آب بالا است رخ می‌دهد، به همین دلیل توصیه می‌کنیم به صورت متناوب از خدمات سرویس پکیج و آبگرمکن استفاده نمایید. سرویس این وسایل در مناطقی که سختی آب در آنها نرمال است به صورت سالانه کافی است و از بروز خرابی‌های جدی در آبگرمکن و پکیج جلوگیری کرده و به این ترتیب در هزینه‌ها نیز صرفه‌جویی می‌شود. شما می توانید برای سرویس و تعمیر آبگرمکن خود به لینک https://a4baz.com/hvac/water-heater مراجعه کنید تا تعمیرکار آبگرمکن در منزل شما به تعمیر دستگاه بپردازد.

خرابی فلومتر مورد دیگری است که ممکن است باعث ایجاد نواسانات دمای آب شود.

دبی سنج یا فلومتر از جمله قطعات دیگری است که برای اندازه‌گیری فشار آب گرم در خروجی آبگرمکن و پکیج استفاده می‌شود، در صورت فرسوده یا معیوب شدن این قطعه نیز ممکن است که نواسانات دمایی آب مصرفی را تجربه کنید. در صورتی که سرویسکار پکیج در عیب‌یابی دستگاه متوجه معیوب بودن این قطعه شود ناگزیر هستید که آن را تعویض کنید.

نقص فنی در سنسور حرارتی می‌تواند باعث ایجاد سرد و گرم شدن ناگهانی آب شود.

پکیج و آبگرمکن یک قطعه حساس به نام NTC یا سنسور حرارتی دارند که با استفاده از آن می‌توان دمای آب آبگرمکن یا پکیج را در یک دمای مناسب ثابت نگه داشت. هرگونه ایراد و مشکل در این قطعه مثل ترک خوردن یا جمع شدن گردوغبار می‌تواند باعث اختلال عملکرد سنسور حراتی شود. برای رفع این مشکل نیز نیاز به استفاده از خدمات تعمیر و سرویس آبگرمن و پکیج خواهید داشت.

نقص فنی سنسور حراتی پکیج

نقص فنی پمپ سیرکولاتور از عمده دلایل سرد و گرم شدن آب مصرفی است.

در پکیج‌ها قطعه‌ای به نام پمپ سیرکولاتور وجود دارد که معیوب شدن آن یا سوختن این پمپ می‌تواند از دلایل نوسانات دمایی در آب مصرفی باشد. همچنین عامل دیگری مثل عدم وجود فیلتر یا صافی در لوله‌های برگشتی از رادیاتور نیز می‌تواند باعث بروز مشکل عملکردی در سیرکولاتور شود.

هزینه سرویس پکیج و آبگرمکن چقدر است؟

معمولا هزینه سرویس آبگرمکن و پکیج یا هزینه تعمیر پکیج و آبگرمکن بسته به میزان خدماتی که دریافت می‌کنید مشخص می‌شود. به طور مثال هزینه‌ای که برای انجام سرویس معمولی و چکاپ وسایل توسط سرویسکار دریافت می‌شود با زمانی که تعمیر آبگرمکن یا پکیج از جمله خدماتی است که دریافت کرده‌اید و همچنین تعویض قطعات پکیج و آبگرمکن با هم تفاوت خواهند داشت. شما می توانید با ثبت درخواست سرویس و تعمیر پکیج در لینک https://a4baz.com/hvac/heating-package درخواست تعمیرکار پکیج را به صورت آنلاین انجام دهید و قبل از اعزام پکیج کار با کارشناسان هزینه های خود را برآورد کرده و آن را مدیریت کنید.

آیا خودم می‌توانم عیب یابی پکیج یا آبگرمکن را انجام دهم؟

این وسایل دارای قطعات بسیار زیاد با عملکردهای فنی متفاوتی است که بسیار گران هستند، بنابراین در صورتی که تجربه و مهارت لازم در عیب یابی قطعات و شناخت دقیق کارایی آنها نداشته باشید ممکن است باعث بروز مشکل در قطعات دیگر شده و هزینه‌های خود را چندین برابر کنید. پیشنهاد ما این است که به سرویس پکیج و آبگرمکن منزل به صورت مداوم و استفاده از خدمات فنی برای عیب‌یابی از بروز این مشکل جلوگیری کنید.

منبع: سایت آچارباز

https://a4baz.com