نگاهی به گران‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران

وقتی حرف از خودروی لوکس به میان می‌آید اغلب محصولات کره‌ای خودنمایی می‌کنند. در حالی که واقعیت کف بازار از داستان دیگری حکایت دارد. اگر فرض کنیم در یک دنیای فانتزی بحث محدودیت مالی مطرح نیست، آن وقت شما برای خرید گران‌ترین شاسی‌بلندهای بازار ایران با گزینه‌های زیر روبرو هستید.

خودروهای شاسی‌بلند اساساً از نظر قیمتی یک سر و گردن نسبت به مدل‌های هاچ‌بک و سدان گران‌تر هستند. فارغ از هزینه‌های بیشتر طراحی و ساخت، جذابیت‌های سواری با این محصولات تقاضا برای خرید آن‎ها را هم دوچندان کرده است. اما با تمام این تفاسیر در بازاری مانند بازار ایران، معیارها و فاکتورهای استاندارد جهانی به کلی دستخوش تغییر می‌شود.

کاهش ارزش پول ملی در مقابل ارزهای جهانی از یک سو و ممنوعیت واردات خودرو از سوی دیگر کاری کرده است که خودروهای خارجی موجود در کشور حکم طلا را پیدا کنند. فاصله گرفتن هرچه بیشتر محصولات داخلی به دلیل افزایش قیمت روز خودرو کارخانه https://bama.ir/price هم کاری کرد که عملاً محصولات مونتاژی از فاز رقابت خارج شوند. به همین خاطر است که هیچ ضابطه و قانونی برای قیمت‌گذاری مدل‌های وارداتی وجود ندارد. روزگاری مازراتی اولین خودروی کشور بود که به قیمت یک میلیارد تومان رسیده بود. اما اکنون شاهد آن هستیم که رسیدن به کانال 10 میلیارد تومانی نیز چندان عجیب نیست.

در ادامه با لیست عجیب گران‌ترین شاسی‌بلندهای موجود در بازار آشنا می‌شوید. مدل‌هایی که به طرزی باورنکردنی گاهی عمرشان به 8 سال هم می‌رسد.

لکسوس LX570 مدل 2013

  • قیمت: 9 میلیارد تومان

همانطور که سدان LS پرچم‌دار خودروهای سواری لکسوس است، شاسی‌بلند LX نیز یکه‌تاز سبد شاسی‌بلندهای این ژاپنی به حساب می‌آید. خودرویی که تنها 2 سال (از 2012 تا 2013) در بازار ایران حضور پیدا کرد ولی در همین مدت کم هم توانست نظر مشتریان خاص را جلب کند. مشتریانی که به دنبال لندکروزی قوی‌تر و پرآپشن‌تر و البته لوکس‌تر بودند. چراکه لکسوس LX570 درحقیقت تعبیر مجلل همان شاسی‌بلند محبوب تویوتا است.

همانطور که از نام این خودرو هم برمی‌آید، پیشرانه در نظر گرفته‌شده برای آن با حجم باورنکردنی 5.7 لیتر و آرایش هشت سیلندر Vشکل است. اگرچه بیرون کشیدن 383 اسب‌بخار کمی خساست لکسوس را نشان می‌دهد ولی باید در نظر گرفت که این خودرو با فناوری قدیمی و بدون سیستم‌های تقویتی تولید شده بود. با این حال علیرغم وزن حدود 2700 کیلوگرمی، شتاب صفر تا صد این خودرو زیر 8 ثانیه ثبت شده است. خبر بد درباره LX570 مصرف سوخت میانگین آن است که عدد 17 لیتر در هر 100 کیلومتر را نشان می‌دهد. ولی خبر خوب باک 140 لیتری‌اش است. شاید جالب باشید بدانید در نسخه‌های سفارشی این خودرو می‌توان از سیستم صوتی برند مارک لوینسون با 19 اسپیکر بهره برد. لکسوس فوق به صورت استاندارد 12 ایربگ برای همه سرنشینان خود دارد.

تویوتا لندکروزر GXR مدل 2013

  • قیمت: 8 میلیارد و 200 میلیون تومان

یکی از موفق‌ترین شاسی‌بلندهای خانواده تویوتا در ایران همین مدل محبوب لندکروزر است. شاسی‌بلند تنومند و غول‌آسا که سابقه حضورش در ایران به سال‌های پیش از انقلاب و حتی جنگ تحمیلی هم برمی‌گردد. دوران مدرن فعالیت تویوتا لندکروزر در بازار ایران به سال 2007 برمی‌گردد. زمانی که واردکنندگان دو نسخه 6 و 8 سیلندر موسوم به GXR و VXR را عرضه می‌کردند. اما پایان حضور این خودرو در کشور تنها با مدل 6 سیلندر رقم خورد. خودرویی که حالا با قیمتی کهکشانی دست به دست می‌شود. جالب آنکه در نسخه‌های جدید 6 سیلندر قدرت پیشرانه با توان خروجی پیشرانه‌های قدیمی 8 سیلندر برابری می‌کرد.

تویوتا لندکروزر GXR مدل 2013 مجهز به یک قلب 4 لیتری با 271 اسب‌بخار قدرت  و 385 نیوتن‌متر گشتاور است. برای خودرویی با وزن خالص 2.5 تن رسیدن به شتاب صفر تا صد 11 ثانیه‌‌ای یک رکورد خیره‌کننده به حساب می‌آید.

برخلاف تصور، این شاسی‌بلند پهن‌پیکر به صورت استاندارد آپشن‌های چندانی نداشت. در حقیقت لندکروزرهای گران‌قیمت بازار اغلب به دلیل نصب تجهیزات اضافی‌شان هستند که با ارزش‌تر می‌شوند. حتی جالب است بدانید صندلی سرنشین جلو در مدل‌های اصلی وارداتی به صورت دستی تنظیم می‌شد. نکته مهم درباره لندکروزر این است که طی چند سال اخیر بسیاری از شرکت‌های داخلی با نصب کیت بدنه مدل 2018 چهره آن‌ها را به صورت نمایشی تغییر داده‌اند.

لکسوس RX200 مدل 2018

  • قیمت: 7 میلیارد و 900 میلیون تومان

با نگاهی به آرشیو اخبار روز خودرو می‌توان به سادگی فهمید که سابقه حضور لکسوس در بازار ایران چندان طولانی نیست. این را باید بگذارید به حساب قیمت بالای این خودرو در قیاس با سایر مدل‌های ژاپنی و البته کره‌ای بازار. اما در میان سبد فروش لکسوس شاسی‌بلند RX حکایت دیگری دارد. این خودرو از اولین موج حضور این زیرمجموعه لوکس تویوتا در ایران حضور پیدا کرده است. اولین‌باری که ایرانی‌ها با RX آشنا شدند سال 2009 بود. این شانس با مشتریان همراه بوده که سه نسل از شاسی‌بلند جذاب لکسوس را شاهد باشند.

جدیدترین نسخه این خودرو سال 2017 وارد میدان شد و خیلی زود در سال 2018 نیز از بازی بیرون رفت. در حال حاضر دو تیپ از مدل فوق با نام‌های توربو و F-Sport موجود است. مدلی که برخلاف نسخه‌های قبلی دیگر در آن خبری از پیشرانه 6 سیلندر نیست و فقط یک قوای محرکه 2 لیتری چهار سیلندر توربوشارژ دیده می‌شود. اما خبر خوب این است که قدرت RX جدید چیزی حدود 240 اسب‌بخار است که برای پیمودن شتاب صفر تا صد زیر 10 ثانیه کافی به نظر می‌رسد. این شاسی‌بلند احتمالاً یکی از فول‌آپشن‌ترین خودروهای موجود در بازار ایران است. خودرویی که روی آن کروز کنترل هوشمند با رادار، سیستم تابلوخوان، چراغ جلو چرخشی، سیستم صوتی پایونیر با 12 اسپیکر، نمایشگر 12.3 اینچی، صفحه کیلومتر دیجیتالی و سیستم تعلیق هوشمند به صورت استاندارد دیده می‌شود.

پورشه ماکان مدل 2018

  • قیمت: 7 میلیارد و 500 میلیون تومان

دومین شاسی‌بلند تاریخ پورشه بعد از کاین، نسخه کوچک‌تر ماکان بود که البته هرگز نتوانست در سطح جهانی افتخار برادر بزرگ‌تر خود را تجربه کند. این در حالی است که با توجه به شرایط خاص بازار ایران، ماکان به لطف اختلاف طبقاتی خیلی زود تبدیل به گزینه اول خرید خودرو برای  قشر متمول شد.

عرضه ماکان فرصتی دوباره برای علاقمندان به پورشه بود، چرا که حضور این برند آلمانی در ایران بعد از ممنوعیت واردات مدل‌های 2500 سی‌سی به خطر افتاده بود. ماکان مجهز به یک پیشرانه 2 لیتری توربوشارژ با 252 اسب‌بخار قدرت است که باعث می‌شود شتاب صفر تا صد آن فقط 6.7 ثانیه شود، که یک رکورد عالی برای شاسی‌بلندی 1700 کیلوگرمی به حساب می‌آید. بد نیست بدانید در برخی از ماکان‌های وارداتی رینگ‌هایی با سایز 21 اینچی هم دیده می‌شود. هم‌چنین نسخه‌های محدودی از ماکان وجود دارند که شامل سیستم صوتی 1000 واتی از برند برمستر با 16 اسپیکر می‌شوند.