کدام درد های قلب نشان دهنده سکته قلبی هستند؟

قلب، از جمله حیاتی‌ترین اعضای بدن انسان است که در میان قفسه سینه و کمی متمایل به چپ قرار دارد. این عضو با سرعت و بدون لحظه‌ای استراحت، خون را در شبکه عروقی بدن پمپاژ می‎کند. خونی که از قلب خارج می‌شود اکسیژن و مواد مغذی را به نقاط مختلف بدن می‌رساند و از طرف دیگر، دی‌اکسید کربن و مواد زائد را برمی‌گرداند. این کار به صورت کاملا منظم و توسط دو نیمه قلب انجام می‌شود. خون کم‌اکسیژن وارد نیمه راست قلب شده و پس از دریافت اکسیژن تازه و مواد مغذی، به سمت نیمه چپ قلب هدایت می‌شود تا آماده پمپاژ گردد. انجام این مراحل به فعالیت درست و دقیق قلب بستگی دارد و زمانی این اتفاق رخ می‌دهد که قلب سلامت باشد. بنابراین، هر مشکل و ناراحتی که برای قلب ایجاد شود، عملکرد آن را دچار اختلال کرده و سلامتی انسان را به خطر می‌اندازد تا جایی که ممکن است حتی باعث مرگ ناگهانی او شود.

سکته قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به قلب است که در اثر انسداد رگ‌های خونی اتفاق می‌افتد. این انسداد باعث عدم خون‌رسانی و قطع جریان خون شده و بخشی از عضلات قلب را  دچار آسیب می‌کند و در نهایت باعث سکته قلبی می‌شود. در ادامه در مورد این اختلال صحبت کرده و اطلاعاتی در مورد فوق تخصص قلب و عروق در اختیارتان قرار می‌دهیم.

سکته قلبی

سکته قلبی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های قلبی است که سالانه افراد بسیاری را در نقاط مختلف دنیا درگیر می‌کند و منجر به مرگ آن‌ها می‌شود. این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که اکسیژن کافی به قلب نرسد. قلب انسان برای زنده ماندن نیاز به اکسیژن دارد و این اکسیژن از طریق جریان خون تامین می‌شود. اگر این جریان کاهش یابد یا قطع شود، ماهیچه‌های قلب دچار کمبود اکسیژن می‌شوند. کمبود اکسیژن باعث آسیب به ماهیچه‌ها شده و آن‌ها را از کار می‌اندازد و نهایت سکته قلبی اتفاق می‌افتد.

مهم‌ترین علت سکته‌ قلبی تشکیل رسوب در رگ‌های خونی است.  رسوبات تشکیل شده به مرور زمان از بدنه رگ‌ها جدا می‌شوند و لخته‌های خون را در اطراف خود تشکیل می‌دهند. این لخته‌ها باعث انسداد رگ‌های خونی شده و از ورود خون کافی به قلب جلوگیری می‎کنند. از مهم‌ترین عوامل گرفتگی عروق می‌توان به سن، عوامل ژنتیکی، استرس، اضافه وزن، عدم فعالیت بدنی، فشار خون بالا، قند بالا و مصرف دخانیات اشاره کرد.

در اغلب موارد گرفتگی عروق هیچ علامتی ندارد و سکته به طور ناگهانی رخ می‌دهد، اما اگر علائمی  چون درد قفسه سینه به همراه تنگی نفس، تعریق شبانه و تپش قلب را مشاهده کردید، در اولین فرصت ممکن به پزشک مراجعه نموده و وضعیت قلب و عروق خود را چک کنید.

خطرناک‌ترین درد قلب

برای آشنایی یا خطرناک ترین درد قلب باید بدانید که درد قلب دلایل مختلفی دارد. گاهی اوقات این درد در حین فعالیت فیزیکی یا تحت استرس‌های روحی ایجاد می‌شود و در اغلب موارد با استراحت برطرف می‌گردد، اما برخی مواقع نیز بسیار خطرناک بوده و یک وضعیت اورژانسی محسوب می‌شود. درد قلب زمانی خطرناک می‌شود که خون و اکسیژن کافی به قلب نرسد و در عملکرد آن اختلال ایجاد ‌کند. در این حالت فرد دچار گرفتگی عروق و حمله قلبی می‌گردد.

درد قلب همیشه مربوط به سکته قلبی نیست. این درد ممکن است به بخش‌های دیگر بدن مانند ریه یا معده  مربوط باشد، اما به هر دلیلی که اتفاق بیفتد، یک موقعیت اورژانسی بوده و باید حتما پیگیری شود. خصوصا زمانی که درد به صورت ناگهانی و بسیار شدید باشد و فرد را دچار تنگی نفس یا سرگیجه کند.  نکته‌ای که باید به آن توجه داشته باشید این است که درد ناشی از حملات قلبی تنها ناحیه قلب را درگیر نمی‌کند، بلکه در ناحیه فک تحتانی تا بالای شکم نیز احساس می‌شود. این درد به دلیل انقباض رگ یا انسداد آن اتفاق می‌افتد و در نهایت باعث کاهش خون‌رسانی به ماهیچه‌های قلب می‎شود.

31

فوق تخصص قلب و عروق

تشخیص بیماری‌های قلبی و درمان آن در حیطه وظایف فوق تخصص قلب و عروق می‌باشد. افرادی که به بیماری‌های قلبی دچار هستند یا در ناحیه قلب احساس درد دارند، باید به متخصصین قلب و عروق مراجعه نمایند و علت بیماری خود را جویا شوند. فوق تخصص قلب در مرحله اول بیمار را معاینه کرده و پس از بررسی پرونده پزشکی او،  آزمایشاتی را تجویز می‌کند تا علت درد را تشخیص دهد. در این موارد معمولا از دارودرمانی برای بهبود وضعیت بیمار استفاده می‌شود.  آنژیوپلاستی مرحله بعدی درمان است که برای رفع گرفتگی عروق تجویز می‌شود. فوق تخصص قلب و عروق  تا جایی که امکان دارد از روش‌های غیرجراحی برای برطرف کردن مشکلات ایجادشده استفاده می‌کند، اما اگر از این درمان‌ها نتیجه‌ای دریافت نکند، در نهایت عمل جراحی را پیشنهاد می‌دهد. انتخاب روش مناسب برای درمان یکی از مهم‌ترین تصمیمات متخصص قلب و عروق است که با توجه به شرایط بیمار انجام می‌شود. بنابراین می‌توان گفت، انتخاب یک متخصص خوب تاثیر بسیار بالایی در نتیجه درمان داشته  و باعث کاهش نگرانی‌های بیمار و اطرافیان او می‌شود.     

در این مقاله در مورد سکته قلبی صحبت کردیم و اطلاعاتی در مورد این بیماری در اختیارتان قرار دادیم. همان‌طور که گفتیم، حمله قلبی یکی از مهم‌ترین علل مرگ و میر در دنیا می‌باشد. این اختلال در اثر عدم خون‌رسانی کافی به قلب اتفاق می‌افتد و معمولا هیچ نشانه‌ای ندارد. بنابراین به افراد بالای 40 سال و آن‌هایی که دچار مشکلاتی چون چاقی، فشار خون بالا، کلسترول و بیماری‌های التهابی هستند یا در خانواده خود سابقه بیماری‌های قلبی را دارند، توصیه می‎شود تا به صورت دوره‌ای آزمایشات مربوط به قلب را انجام داده و وضعیت سلامتی خود را موردبررسی قرار دهند.