دیزل ژنراتور چیست؟ و کاربردش در دنیای امروزی

دیزل ژنراتور واژه ای است که این روزها احتمالا زیاد شنیده اید ولی کاربرد آن و اینکه دیزل ژنراتور چیست را نمیدانید. در این چند خط قصد داریم به طور خلاصه برای شما این موضوع رو روشن کنیم .

دیزل ژنراتورها دستگاهای هستند که تامین برق را در مواقع اضطراری انجام میدهند. دنیای امروزی وابسته به صنعت برق است به همین منظور نبود برق حتی برای چند دقیقه میتواند خسارات جبران ناپذیری به بار آورد.

اجازه بدهید با ذکر یک مثال این موضوع رو توضیح بدهیم. شما یک مرغ داری یا پرورش ماهی رو در نظر بگیرید که در قطعی های برق تابستان دچار نبود برق در چند ساعت شده اند. نبود برق در همچین مکانی حتی به مدت یک دقیقه مصادف است با مرگ، بله در نبود برق خسارت مالی و جانی جبران ناپذیری به یک مرغ داری خواهد خورد.

حالا یه کارخانه تولیدی در نظر بگیرید که در 8 ساعت کاری با استفاده از دستگاهاشون دارند روزانه 2 تن به طور مثال مواد غذایی تولید میکند حالا در نبود برق حتی نیم ساعته چقدر از کارشون عقب خواهند افتاد.

حالا که به این اتفاق های ناگوار فک کردید پس دنبال چاره آن خواهید گشت. چاره آن چیزی نیست جز خرید موتور برق و خرید دیزل ژنراتور برای تامین و یا جایگزین برق شهری.

انواع دیزل ژنراتور:

دیزل ژنراتور دارای انواع مختلف هستند که در قسمت زیر به آن اشاره میکنیم:

 

دیزل ژنراتور اضطراری

این نوع ژنراتور اضطراری ممکن است برای مدت طولانی در حالت آماده به کار باشد. بیشترین کاربرد این ژنراتورها در مراکز بهداشتی درمانی مانند بیمارستان ها، کارخانه ها، مراکز اداری و… می‌باشد. 

دیزل ژنراتور دائمی

این ژنراتورها برای مشاغل و مکان‌هایی که از برق شهری دور هستند و نمی‌توانند از برق شهری استفاده کنند، استفاده می‌شود. 

دیزل ژنراتور پایه یا به اصطلاح دائم کار

این ژنراتورها قادر به تولید بارهای مختلف در مدت زمان طولانی هستند و تفاوت این ژنراتورها با ژنراتورهای دائمی در این است که دائما کار نمی کنند اما برای مدت طولانی تری نسبت به انواع پیزل ژنراتور اضطراری، برق مورد نیاز را تامین میکنند. 

انواع دیزل ژنراتوراز نظر سوخت مصرفی:

دیزل ژنراتورها در سوخت مصرفی دچار انواع مختلفی هستند که در قسمت ذیل به آنها اشاره میکنیم:

دیزل ژنراتور گازوئیلی: اولین و پرمصرف ترین و معروف ترین سوخت ، گازوئیل یا همان دیزلی است که 99.9% دیزل ژنراتور های موجود در بازار بالای 10 کیلووات دارای سوخت مصرفی گازوئیل هستند.

دیزل ژنراتور بنزینی: استفاده از بنزین به عنوان منبع سوخت ژنراتور، احتمالاً آسان ترین راه ممکن و در دست ترین سوخت است. ولی سوخت بنزین فقط در دیزل ژنراتورها با توان زیر 10 کیلوووات هستند.

دیزل ژنراتور گازی: دیزل ژنراتور گازی ، نادر ترین دیزل ژنراتور موجود در بازار است که به دلیل سوخت ارزان ولی در عین حال مشکلات خرابی زیادی که دارد به هیچ عنوان پرطرفدار نبوده و فروش ندارد.

برای دیزل ژنراتور های دیزلی سهمیه سوخت دیزل تعلق میگیره که میتوانند از آن سهمیه برای سوخت دستگاهشان استفاده کنند و اصلا نگران سوخت نباشند.

موارد کاربرد دیزل ژنراتور

همانطور که گفته شد، دیزل ژنراتور کاربرد های فراوانی دارد. هرجا که به برق و انرژی اکتریسیته احتیاج داشته باشیم، ولی شبکه برق سراسری در دسترس نباشد، مجبور به استفاده از دیزل ژنراتور هستیم. ممکن است مجموعه صنعتی یا هر مرکز خدماتی دیگر به شبکه سراسر دسترسی داشته باشد، ولی برق موجود توان مورد نظر آن مجموعه را تامین نکند. در این صورت، باز هم به دیزل ژنراتور احتیاج داریم. گاهی هم تامین برق مورد نیاز از شبکه سراسری گران تمام میشود و بهتر است از دیزل ژنراتور برای تولید برق مورد نیاز استفاده کرد. مثلا مورد آخر جدیدا در زمینه استخراج ارز های دیجیتال کاربرد بسیاری پیدا کرده است.

با توجه به مطالبی که ذکر شد. به راحتی میتوان در پادگان های مرزی، بیمارستان ها، کمپ های امدادی، نمایشگاه های صحرایی، مراکز ساخت و ساز ساختمان ها، کارخانجات تولیدی و … یک یا چند دیزل ژنراتور، پیدا کرد.