سرویس کولر گازی و دردسر های آن

در متن زیر راهنمایی کاملی از سرویس کولر گازی و دردسر های سرویس نکردن کولر گازی آمده است که میتواند راهنمایی خوب و کاملی در شروع فصل گرما برای شما باشد.

این مطلب بر گرفته از سایت سرویسکاران است که می تواند در زمینه سرویس کولر گازی در تهران به شما خدمات دهی کند.

در طول تابستان، هوا بسیار گرم می شود و ما به شدت به کولر گازی های خود وابسته هستیم. ما به واحدهای اسپلیت در هنگام خواب، کار، خرید و بسیاری موارد دیگر نیاز داریم. یک واحد خنک کننده و کارآمد برای راحت نگه داشتن ما و خانواده ما در تمام ساعات شبانه روز ضروری است. خدمات سرویس کولر گازی در تهران اغلب توسط اکثر خانواده ها نادیده گرفته می شود، که برای حفظ وضعیت خوب کولر گازی یا اسپلیت ضروری است. با نادیده گرفتن سرویس کولر اسپلیت یا نگهداری ضعیف از کولرگازی ها ممکن است منجر به مشکلات جدی می شود که نیاز به تعمیرات اساسی دارد. تهران مشابه به شمال است، جایی که خدمات سرویس کولر گازی در تهران به همان اندازه اهمیت دارد. سیستم اسپلیت مانند همه دستگاه هایی است که در آنها فرسودگی را تجربه می کند، از این رو سرویس و نگهداری منظم برای حفظ بهترین عملکرد آنها مهم است. با ا سرویسکار کولر گازی حرفه ای، می توانید یونیت های خود را به خوبی نگهداری کنید و در دراز مدت در هزینه خود صرفه جویی کنید.

 

سوال مهم: سرویس کولر گازی شامل چیست؟

اساسا سرویس کولر های گازی به چند بخش تقسیم میشود که ما در این مقاله سعی داریم به صورت کامل انرا برای شما تشریح کنیم.

نظافت و شستشوی دستگاه:

کولرهای گازی در تماس مستقیم با گرد و غبار و آلودگی هستند و به دلیل رعایت اصول بهداشتی،بالا بردن عمر مفید دستگاه،کاهش میزان مصرف برق،بهره وری بیشتر نیاز به سرویس شستشو دارند که سرویسکاران با قیمت ارزان، این کار رابرای شما با هزینه ی مناسب انجام می دهد.

1.رعایت اصول بهداشتی

همه میدانیم که ویروس ها و آلودگی های بسیاری در هوا پراکنده اند و چون کولر های گازی هوای محیط را به داخل خود مکیده و بعد از کاهش دادن دما، آن را دوباره به بیرون پرتاب می کنند پس به دلیل پیشگیری و جلو گیری از انتقال الودگی ضروری است که به صورت دوره ای دستگاه های کولر گازی خود را سرویس و نظافت کنیم. شما می توانید با انجام به موقع سرویس کولر گازی در سلامت خانواده خود مهمترین کار را کرده باشید.

2.بالا بردن عمر مفید دستگاه

(با سرویس کردن کولرگازی میتوانید عمر مفید دستگاه خود را بالا ببرید)

همانطور که در بالا توضیح دادیم کولرهای گازی به دلیل تماس مستقیم با گرد وغبار میزان قابل توجهی از انرا جذب خود میکنند و این امر باعث میشود که منافذ ورودی دستگاه از حالت عادی خود خارج شده و دچار گرفتگی منافذ از گرد و غبار گردد پس موتور باید با توان بیشتری کار کند تا بتواند همرفت هوا را ایجاد کند که این امر باعث فشار مضاعف به موتور های کولر گازی میگردد وعمر مفید دستگاه شما را کاهش میدهند و حتی میتوانند منجر به سوختن کمپرسور یا بلور پنل داخلی شما شوند.

3.کاهش میزان مصرف برق

با توجه به این که ما هرچه بیشتر به سرویس کولر گازی خود و شستشو و نظافت ان اهمیت دهیم فشار کمتری به دستگاه امده و در نتیجه میزان مصرف برق دستگاه کاهش پیدا میکند. (میتوان با سرویس کولرگازی خود و شستشو و نظافت دوره ایی و منظم فشار کمتری به دستگاه اورد و در نتیجه میزان مصرف برق دستگاه را کاهش داد)

4.بهره وری بیشتر

در صورتی که سرویس کولرگازی خود را به صورت مداوم انجام دهید دستگاه شما همیشه تمیز بوده و خللی در کار دستگاه نیست و در نتیجه همیشه با بیشترین راندمان(پرتاب باد میزان سرمایش/گرمایش) به کار خود ادامه میدهد. در بالا توضیحاتی در باره دلایل سرویس و شستشوی کولر های گازی به شما دادیم در ادامه توضیحاتی درباره چگونگی انجام این کار خدمت شما شرح میدهیم.به طور کلی کولر های گاز از دو بخش داخلی و خارجی تشکیل شده اند.

 

نگهداری و سرویس های دوره ای کولر گازی می تواند مشکلات آزاردهنده اسپلیت شما را از بین ببرد.

سرویسکاران تکنسین های خدمات کولر گازی در تهران دارای مجوز حرفه ای هستند. تکنسین های سرویسکاران در سرویس و نگهداری کولر گازی و اسپلیت منازل مسلط هستند. به منظور اطمینان از عملکرد کارآمد، توصیه می کنیم که صاحبان خانه حداقل یک بار در سال، سرویس دوره ای کولر گازی، را انجام دهند. تمیز کردن منظم کولر گازی و تمیز کردن پمپ حرارتی راندمان عملکرد را افزایش می دهد و خطر تماس سرویس کولر گازی یا تماس پرهزینه تر را کاهش می دهد. سرویس و نگهداری کولر گازی اسپلیت باید در روزی برنامه ریزی شود که دمای خارج از منزل طوری باشد که به تکنسین ها امکان می دهد فشار مبرد دقیق را ارزیابی کنند.

 

چک لیست سرویس دوره ای کولر گازی

آخرین باری که کولرگازی خود را سرویس کردید کی بود؟ افراد اهمیت سرویس دوره ای و منظم کولر گازی را درک نمی کنند. در صورتیکه سرویس کولر گازی می تواند به شما کمک کند از حداکثر عملکرد اسپلیت لذت ببرید و در دراز مدت در هزینه خود صرفه جویی کند. در اینجا برای شما چک لیست سرویس دوره ای کولر گازی را درج کردیم تا از روند کار به خوبی با خبر باشید.

سیستم‌های کولرگازی طی سال‌ها تکامل یافته‌اند و اکنون جزء حیاتی هر خانه یا دفتری است. یک سیستم تهویه مطبوع خوب می تواند شرایط نامطلوب منطقه شما را از بین ببرد و به شما و خانواده تان فضایی تمیز و راحت برای زندگی بدهد. یک سیستم اسپلیت دارای اجزای متعددی است که به صورت پشت سر هم کار می کنند و مانند اکثر تجهیزات، نیاز به سرویس و نگهداری دوره ای دارد. و اگر به موقع اقدام نکنید، می تواند منجر به مشکلات بزرگتر و گرانتر شود.

اما برای نگهداری منظم از کولر گازی خود چه کاری باید انجام دهید و هر چند وقت یکبار باید این کار را انجام دهید؟ چک لیست سرویس و نگهداری کولرگازی شما باید بر تعداد معدودی از اقداماتی باشد که می توانید برای نگهداری سیستم خود به تنهایی و یا به کمک یک سرویس کار کولر گازی ماهر انجام دهید، به علاوه بازدیدهای سالانه از یک شرکت معتبر که می تواند به عملکرد بهینه و کارآمد سیستم گرمایش و سرمایش شما کمک کند.

بررسی سریع سرویس دوره ای اسپلیت

  • تهیه یک برنامه نگهداری
  • نگهداری و سرویس کولر گازی در منزل توسط خودتان
  • انجام سرویس توسط سرویس کار کولرگازی
  • ضرورت نگهداری سالانه کولر گازی
  • سوالات متداول
  • مرور چک لیست سرویس و نگهداری کولر گازی

تهیه یک برنامه نگهداری

هنگام تنظیم کولرگازی خود باید روی چند نکته تمرکز کنید:

  • دوره های نگهداری بهینه اجزای مختلف دستگاه
  • سیستم شما چقدر پیشرفته است
  • میانگین زمان استفاده از کولرگازی در یک روز
فاز 1 – دوره های نگهداری بهینه

زمانی که نوبت به شناسایی یک برنامه پیشگیرانه مناسب برای کولر گازی شما می‌رسد، این برنامه باید مبنای شما باشد. اولین قدم شما باید این باشد که کتابچه های راهنمای ارائه شده توسط سازنده را بررسی کنید و سرویس های دوره ای نگهداری همه واحدها را یادداشت کنید. کتابچه راهنمای عملکرد چیلرها، بویلرها، هواگیرها، موتورها و هر چیز دیگری که بخشی از سیستم شما است را مطالعه کنید. اگر دفترچه راهنما را ندارید، بهترین کار این است که برای دریافت اطلاعات بیشتر با دفتر سازنده در منطقه خود تماس بگیرید.

این راهنماها چارچوبی برای برنامه های سرویس و نگهداری شما فراهم می کند. این برنامه مهم است زیرا سرویس های دوره ای کولر گازی و نگهداری سازنده پس از آزمایش و تجزیه و تحلیل قابل توجه ثابت می شود و آن را نقطه پرش خوبی برای برنامه های سرویس و نگهداری کولرگازی شما می کند.

1

نگهداری و سرویس کولر گازی در منزل توسط خودتان

فاز 2 – سطوح پیچیدگی

در حالی که ممکن است برای همه امکان سنجش پیچیده بودن سیستم‌هایشان وجود نداشته باشد، یک شرکت دارای مجوز می‌تواند تصویر دقیقی را به شما ارائه دهد. آنها آموزش دیده اند تا بتوانند انواع مختلفی از برندها و مدل ها را ارائه دهند.

فاز 3 – میانگین زمان اجرا

یکی دیگر از جنبه های مهم که باید در نظر گرفت این است که کولر گازی چه مدت در یک روز معمولی کار می کند. این ممکن است بسته به محل نصب آن متفاوت باشد. برای مثال، کولرگازی هایی که در محل کار می‌توانند زمان اجرای قابل توجه بالاتری نسبت به سیستم‌های خانگی داشته باشند. زمان اجرا می تواند به شما در تعیین چگونگی تغییر چرخه سرویس و نگهداری کمک کند.

نگهداری و سرویس کولر گازی در منزل توسط خودتان

وقتی صحبت از حفظ و نگهداری کولر گازی و عملکرد خوب به میان می‌آید، افرادی که مایلند خودشان این کار را انجام دهند، می‌توانند در اینجا در مورد اینکه چگونه می‌توانند بدون تماس بی مورد با کارشناسان، بیشترین بهره را از سیستم‌های خود ببرند، مطالعه کنند. در اینجا چند نکته برای نگهداری کولر گازی وجود دارد که می توانید از آنها استفاده کنید.

تمیز کردن واحد خارجی (کندانسور و کمپرسور)

کندانسور یکی از حیاتی ترین قسمت های کولرگازی است و شما باید مراقب ایرادات و حوادث ناگوار آن باشید. کندانسور معمولاً در بیرون یافت می شود، اما بسته به نوع آن می تواند در بالکن یا جاهای دیگر نیز قرار گیرد. معمولاً دارای لوله های مسی است که گاهی اوقات با یک لایه فوم پوشانده می شود و از آن به سمت خانه شما می رود. با فرآیند انتقال حرارت، خنک کردن هوای دمیده شده در داخل و بیرون کشیدن هوای گرم از داخل خانه کار می کند. شما باید یک برنامه منظم خدمات سرویس کولر گازی را اجرا کنید تا آن را در بهترین شرایط نگه دارید.

فاز 1 – کولرگازی را خاموش کنید

هنگامی که می خواهید دستگاه را تمیز کنید، باید مطمئن شوید که برق از دستگاه عبور نمی کند. می توانید این کار را با برداشتن بریکر/بلوک یا با حرکت سوئیچ به حالت خاموش انجام دهید. اگر فکر می کنید انجام این کار سخت است، می توانید برق کندانسور کولر گازی را در تابلوی برق اصلی نیز قطع کنید.

فاز 2 – زباله ها و مناطق اطراف اسپلیت را تمیز کنید

پره های کندانسور جایی هستند که بیشتر زباله ها در آن گیر می کنند و باید آن را با دقت تمیز کنید. در حالت ایده‌آل، می‌توانید از یک برس رنگ خشن برای پاک کردن زباله‌هایی استفاده کنید که به راحتی جدا می‌شوند. پس از این کار، می‌توانید با جاروبرقی و ضمیمه برس، زباله‌های ریزتر را تمیز کنید. همچنین باید ناحیه اطراف کندانسور را از رشد گیاهان یا اشیاء دیگر در شعاع حداقل 2 فوت در اطراف دستگاه دور نگه دارید.

فاز 3 – پره های کولر گازی را تمیز کنید

گاهی اوقات باله ها و پره ها زباله و کثیفی زیادی جمع می کنند که به راحتی با برس پاک نمی شوند. درعوض، سعی کنید از یک چاقوی شام قدیمی استفاده کنید تا به طور موثر هر باله ای را که بین باله ها گیر کرده است بتراشید و باله های خم شده را تغییر شکل دهید.

فاز 4 – فن کندانسور را تمیز کنید

این همچنین منطقه ای است که گرد و غبار و زباله زیادی در آن به مرور زمان جمع می شود و باید در فواصل زمانی منظم تمیز شود. این احتمال وجود دارد که برگها نیز در اینجا گیر کنند. ساده ترین راه برای تمیز کردن آن این است که آن را با یک پارچه مرطوب پاک کنید و سپس بگذارید در آفتاب خشک شود.

فاز 5 – پره ها را از داخل به بیرون تمیز کنید

ساده ترین روش برای تمیز کردن پره ها، پاشیدن آب با شلنگ یا حتی بهتر از آن، مجهز به نازل شلنگ است. این مقدار زیادی کثیفی را که با روش های قبلی از بین نمی رفت، پاک می کند. باید مراقب باشید که آب به موتور فن نرسد. اگر موتور فن شما با یاتاقان ها مهر و موم شده همراه نیست، می توانید روغن کاری فن های خود را نیز بررسی کنید. چند قطره روغن موتور الکتریکی (از روغن های دیگر استفاده نکنید) باید به خوبی عمل کند.

2

انجام سرویس توسط سرویس کار کولرگازی

تمیز کردن واحد داخلی (اواپراتور و بلوور)

واحد اواپراتور نصب شده در داخل خانه همان چیزی است که هوای داخل خانه شما را گرم یا خنک می کند. با کولر یا پمپ حرارتی کار می کند تا دمای داخلی را راحت نگه دارد. کویل های اواپراتور با گذشت زمان کثیف می شوند که بر سرعت خنک شدن یا گرم کردن خانه تأثیر می گذارد. آنها باید به طور مرتب تمیز شوند تا کارایی آنها کاهش پیدا نکند.

فاز 1 – کویل اواپراتور را تمیز کنید

درب کویل اواپراتور معمولاً در داخل واحد دمنده/کوره یافت می شود و گرد و غبار و زباله زیادی جمع می شود. می توانید ابتدا از یک برس نرم برای حذف گرد و غبار استفاده کنید و سپس آن را با یک پاک کننده سیم پیچ بدون شستشو اسپری کنید – این مایع به خلاص شدن از رسوبات و سایر مواد زائد سیم پیچ کمک می کند و کارایی آن را بهبود می بخشد. همچنین می توانید از مواد شوینده ملایم و آب برای از بین بردن کثیفی بین کویل ها استفاده کنید.

فاز 2 – تخلیه اواپراتور را تمیز کنید

گاهی اوقات به دلیل تجمع جلبک ها و کپک ها، زهکش اواپراتور مسدود می شود و باید از پریز برق جدا شود. گرفتگی فاضلاب می‌تواند باعث سیل شود که به کف آسیب می‌زند یا اگر مجهز به شناور تخلیه باشد، باعث می‌شود دستگاه تا زمانی که آب تخلیه نشود، کار خود را متوقف کند. گرفتگی همچنین می تواند باعث ایجاد بوی بد از دستگاه شود. لوله تخلیه معمولاً یک لوله PVC است که یا در داخل (سینک یا تخلیه فاضلاب) یا خارج (نزدیک واحد کندانسور) تخلیه می شود. می توانید از یک جاروبرقی مرطوب/خشک برای خلاص شدن از شر زباله ها در تخلیه اواپراتور استفاده کنید.

فاز 3 – فیلتر دمنده را تغییر دهید

تغییر فیلتر دمنده چیزی است که به محل زندگی شما بستگی دارد. محیط های پر گرد و غبار نیاز به تغییر فیلترهای اضافی دارند. فیلتر دمنده کولر گازی شما باید حداقل دو بار در سال تعویض شود. و در حالت ایده آل، این باید درست قبل از شروع فصل “گرمایش” و سپس زمان دیگری، درست قبل از فصل “سرد شدن” باشد. چیزی که باید به آن توجه کنید این است که درجه جریان هوا فیلتر موجود و عنصر فیلتر جدید باید مطابقت داشته باشند. فیلتر معمولاً در محفظه انتهای کانال برگشت هوای تازه یافت می شود. برداشتن آن از محفظه ساده است.

اگر تمام مراحل بالا را تمام کرده اید، واحد اسپلیت شما باید بسیار تمیزتر و در کنترل دما موثرتر باشد. اکنون می توانید برق را روشن کنید و بررسی کنید که آیا درست کار می کند یا خیر.

منبع متن:صفحه سرویس کولر گازی سایت سرویسکاران