در طلاق توافقی چه چیز‌هایی به زن تعلق می ‌گیرد؟

زندگی مشترک زوجین دارای حقوق‌هایی می‌باشند که باید از سوی هر دو طرفین رعایت و مشخص شوند، اما در صورتی که زوجین تصمیم به طلاق توافقی بگیرند باید در مورد همه مسائل اعم از امور مالی، مسائل غیر مالی و به خصوص حق و حقوق به توافق برسند. توافق کردن قبل از طلاق و مشخص کردن وظایف و حقوقی که به طرفین تعلق می‌گیرد، زمان طولانی طلاق توافقی را کاهش می‌دهد و و باعث هموار‌تر شدن روند طلاق می‌گردد، اما اگر توافق صورت نگیرد بسیاری از حقوق افراد نادیده گرفته می‌شود و انجام طلاق و ادامه روند آن دشوار می‌شود. درباره حقوق زنان در طلاق توافقی از زبان وکیل طلاق توافقی بخوانید.

بررسی حقوق زنان در طلاق توافقی

الف) پرداخت نفقه

یکی از حقوق زوجه که بسیار اصل مهمی بوده و در مورد آن نیاز به تصمیم‌گیری وجود دارد، نفقه می‌باشد که به عنوان مبلغی که از طرف زوج به زوجه تعلق گرفته، شناخته می‌شود و وظیفه برطرف‌سازی همه نیاز‌های متعارف و متناسب زن مانند مسکن و خانه، غذا و مواد خوراکی، البسه و هزینه‌های درمان و بهداشت، همچنین هزینه‌های اثاثیه منزل شناخته می‌شود.

البته این نکته هم قابل ذکر است که میزان نفقه همه زنان یکسان نیست و با توجه به موقعیت، شرایط و هزینه‌های زندگی هر فرد متفاوت بوده که تعیین آن با توجه به عرف صورت می‌گیرد.

البته ممکن است که در طول زندگی مشترک چند ساله، زوجه هیچ گونه مبلغی به عنوان نفقه دریافت نکرده باشد، در این صورت زن می‌تواند درخواست کند و نفقه پرداخت نشده را دریافت کند.

اما اگر زوجین در حال طلاق دارای فرزند باشند، پرداخت نفقه فرزندان بر عهده مرد و پدر خانواده است. فرزند ذکر شده اگر پسر باشد، تا سن هجده سالگی می‌تواند از پدر خود نفقه دریافت کند و اگر دختر باشد، تا زمانی که مجرد است؛ ادعای دریافت نفقه ممکن می‌باشد، به شرطی که دارای کار یا حرفه‌ای با درآمد نباشد، در غیر این صورت نمی‌تواند از پدر نفقه دریافت کند.

از طریق برقراری ارتباط با وکلای خوب می‌توانید از مزیت‌های حضور یک وکیل خوب در پرونده طلاق توافقی خود بهره‌مند شوید و با رعایت تمامی قوانین، نسبت به دریافت نفقه اقدام نمایید.

ب) پرداخت مهریه

یکی دیگر از حقوق زوجه و یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مهریه است که به دو شکل عندالمطالبه و عندالاستطاعه وجود دارد.

عندالمطالبه به این معنی است که زوجه هر زمان و در هر شرایطی که درخواست کند، می‌تواند مهریه خود را از مرد دریافت کند؛ اما عندالاستطاعه متفاوت است و به این معنی است که در صورتی این گونه مهریه پرداخت می‌شود که مرد شرایط مالی پرداخت مهریه را داشته باشد.

در هنگام طلاق توافقی، پرداخت کامل یا قسمت و مبلغ جزئی از مهریه یا حتی عدم پرداخت مهریه توسط مرد و عدم دریافت آن توسط زن، بستگی به توافق بین زن و مرد در هنگام طلاق توافقی دارد.

در اغلب اوقات طرفین توافق می‌کنند که مهریه به طور قسطی یا کامل به زن تعلق گیرد. در زمان‌هایی ممکن است که مرد ازای طلاق، خواهان بخشش مهریه و عدم دریافت آن توسط زن باشد و در نهایت زن برای موافقت با درخواست طلاق، مهریه خود را واگذار می‌کند.

61

ج) نگهداری از فرزندان

مورد دیگر از شرایط طلاق توافقی، نگهداری از فرزندان است که بر طبق قانون، نگهداری پسر و دختر با مادر؛ دارای محدودیت‌هایی می‌باشد و فقط تا سن هفت سالگی، مادر مقدور به نگهداری و باز پس گرفتن حضانت فرزندان است.

اگر فرزند زوجین، پسر باشد؛ از سن هفت تا پانزده سالگی نزد پدر نگهداری می‌شود و اگر فرزند زوجین، دختر باشد؛ فقط از سن هفت تا نه سالگی طبق قانون در در کنار پدر زندگی می‌کند.

بعد از اینکه فرزند دختر به سن نه سالگی و فرزند پسر به سن پانزده سالگی برسند، توانایی انتخاب این را دارند که تعیین کنند با پدر زندگی کند یا در کنار مادر باشد.

با وجود این قوانین، بازهم زوجین می‌توانند در هنگام طلاق توافق کنند و تصمیم بگیرند که فرزندان در کنار کدام والد باشند و گاه ممکن است زوجه در ازای گرفتن حق حضانت فرزندان خود، مهریه را ببخشد و آن را واگذار کند.

د) اعطا اجرت المثل

یکی دیگر از حقوق زن که در هنگام طلاق توافقی به آن تعلق می‌گیرد، اجرت المثل است که به عنوان یک مزد بابت کار‌های زوجه که ممکن است در خانه انجام داده باشد، تعلق می‌گیرد.

معمولا اجرت المثل زمانی اجرا می‌شود که از طرف مرد درخواست طلاق داده می‌شود که درباره این مطلب، زوجین باید هنگام طلاق به توافق برسند و آن را مشخص کنند. بنابراین اگر در توافق نامه مطلبی مربوط به این موضوع ذکر نشده باشد، قاضی می‌تواند رای را صادر کند.

ه) توافق بر سر جهیزیه خانم

مورد بعدی و نکته آخر درباره جهیزیه‌ای است که زوجه همراه خود می‌آورد که می‌تواند بعد از طلاق همراه خود ببرد، اما در صورتی که به امضای شوهر رسیده باشد و مانند دیگر موارد ذکر شده باید زوجین بر سر آن مسئله به توافق و تفاهم برسند.

لزوم انتخاب وکیل خوب در پرونده طلاق

زمانی که طرفین به توافق در ارتباط با موضوعات مهم زندگی برسند و تکلیف مسائل مهمی نظیر حضانت فرزندان، مسائل مالی، اجرت المثل، مهریه و جهیزیه؛ تعیین گردد، پروسه طلاق زود‌تر به پایان رسیده و مدیریت این پرونده، تنها از طریق فعالیت و نظارت یک وکیل کاربلد و مشاوره حقوقی خانواده میسر خواهد شد.