مقایسه سمند و پژو پارس؛ سدان‌های اقتصادی ایران‌ خودرو

شرکت ایران‌ خودرو، بزرگ‌ترین خودروساز کشور است و محصولات مختلفی را تولید می‌کند. قیمت محصولات ایران‌ خودرو، اقتصادی و مناسب اکثر اقشار جامعه است. این محصولات یا تماما تولید داخل و یا مونتاژ هستند. قطعات خودروهایی مانند هایما، وارد کشور شده و در خط تولید ایران خودرو مونتاژ می‌شوند. در این میان، محصولاتی نیز مانند تارا، دنا و سمند وجود دارند که طراحی و تمام مراحل تولید آن‌ها در داخل کشور انجام شده است. در واقع سمند، اولین خودرو ملی محسوب می‌شود و تمام مراحل ساخت آن در داخل کشور انجام شده است. 20 سال از اولین عرضه ماشین سمند می‌گذرد و همچنان در بازار جزء خودروهای خانوادگی محبوب محسوب می‌شود. اگر بخواهیم سمند را با خودرو داخلی دیگری مقایسه کنیم، باید سراغ پژو پارس برویم. قیمت پژو پارس (پرشیا)  تقریبا نزدیک به سمند است و هر دو اقتصادی هستند. علاوه بر آن، هر دو این محصولات، سال‌هاست که در بازار کشور حضور دارند و با استقبال خوب مشتریان مواجه شدند.

در ادامه مطلب قصد داریم تا هر دو خودرو را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار دهیم.

پیدایش و اولین عرضه

پژو پارس، فیس‌لیفت پژو 405 است که اولین بار در سال 1379 معرفی شد. این محصول در ابتدا با نام «پرشیا» شناخته می‌شد. ماشین پرشیا آمده بود تا چهره جذاب‌تری از پژو 405 را به مشتریان ارائه دهد. اکثر مشتریان نیز خرید پرشیا را به 405 ترجیح دادند.

2

خودرو سمند نیز در سال 1381 به بازار عرضه شد. البته پیدایش و مراحل تولید آن به اواسط دهه هفتاد می‌رسد؛ اما با تاخیر عرضه شد. سمند قصد داشت تا جایگزین پیکان باشد؛ اما در اصل رقیبی برای پژو 405 و پرشیا شد. قیمت سمند در سال 1381 به 12 میلیون تومان می‌رسید که همان قیمت پژو 405 بود.

طراحی

همان‌طور که قبلا ذکر شد، سمند با عنوان خودرو ملی شناخته شده بود؛ اما باید دانست که طراحی بدنه و پلتفرم آن به عهده فرانسوی‌ها بوده است. پلتفرم این خودرو با پژو 405 مشترک است. سمند ظاهری ساده و آرام دارد و دقیقا یک خودرو خانوادگی است.

طراحی پژو پارس از پژو 406 الهام گرفته شده و در ابتدای عرضه‌اش بسیار جذاب بود. ظاهر پژو پارس جوان‌پسندتر و جذاب‌تر از سمند است. سمند در طول سال‌های عرضه‌اش، مورد فیس‌لیفت‌های متعددی قرار گرفت. این فیس‌لیفت‌ها عبارتند از سمند LX، سمند SE و سورن. اما ایران خودرو، پژو پارس را همچنان با همان ظاهر اولیه‌اش عرضه می‌کند.

مشخصات فنی

سمند و پژو پارس، همانند سایر محصولات، نسخه‌های مختلفی دارند. هر دو خودرو در نسخه اولیه و پایه خود، موتور XU7 دارند. این پیشرانه 1.8 لیتر حجم دارد و می‌تواند 100 اسب‌بخار قدرت و 153 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. وزن پژو پارس به 1165 کیلوگرم می‌رسد؛ اما سمند 1220 کیلوگرم وزن دارد و سنگین‌تر است. بنابراین، شتاب سمند حدود 2 ثانیه از پژو پارس کندتر است. پژو پارس تقریبا یک لیتر بیش‌تر از سمند بنزین مصرف می‌کند.

3

در نسخه‌های ارتقا یافته سمند، از پیشرانه EF7 استفاده شده است. این پیشرانه 1.7 لیتری می‌تواند 113 اسب‌بخار قدرت و 155 نیوتن‌متر گشتاور تولید کند. شتاب سمند در این نسخه بهبود یافته و در مدت زمان 12 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. ایران خودرو سمند دوگانه‌سوز را نیز با پیشرانه EF7 عرضه می‌کند.

نسخه‌های ارتقایافته پژو پارس، از پیشرانه TU5 نیرو می‌گیرند. این پیشرانه 105 اسب‌بخار قدرت و 142 نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند. پژو پارس به کمک این پیشرانه 1.6 لیتری، در مدت زمان 13.2 ثانیه به سرعت صد کیلومتر برساعت می‌رسد. مصرف سوخت پژو پارس TU5 کم‌تر از نسخه معمولی آن است و 7.2 لیتر بنزین در هر صد کیلومتر مصرف می‌کند. ایران خودرو در سال 1401 نسخه بهبود یافته پیشرانه XU7 را با نام XU7 پلاس برای پژو پارس معرفی کرد. این پیشرانه عملکرد بهتر و مصرف سوخت کم‌تری دارد.

قیمت

قیمت محصولات ایران خودرو در کارخانه و بازار متفاوت است. قیمت سمند ( XU7 LX) در بازار به 306 میلیون تومان می‌رسد؛ در حالی که همین خودرو در کارخانه 160.5 میلیون تومان قیمت دارد.

لیست قیمت ایران خودرو امروز نشان می‌دهد که پژو پارس (XU7) در بازار با قیمت 307 میلیون تومان معامله می‌شود. قیمت پژو پارس (XU7P) در کارخانه به 185 میلیون تومان می‌رسد.