چگونه فروشنده شویم؟ ۵ گام برای تبدیل شدن به یک فروشنده موفق

کار در حوزه فروش می‌تواند هیجان انگیز باشد؛ چرا که نیازمند برقراری ارتباط با شخصیت‌های مختلف، ایجاد روابط حرفه‌ای و داشتن رقابت سالم است. تقریبا تمامی کسب و کارها نیازمند استخدام فروشنده هستند و این حوزه از بازار کار بسیار خوبی برخوردار است. اگر فعالیت در این حوزه برایتان جذاب است و به دنبال شروع فعالیت به عنوان یک فروشنده هستید، یادگیری فرآیند ورود به این حوزه می‌تواند مسیر شغلی درست را به شما نشان بدهد. تبدیل شدن به یک فروشنده ماهر نیازمند داشتن یک برنامه مشخص و هدفمند، اشتیاق و صرف زمان کافی است. در این مقاله، 5 گام اصلی برای ورود به حوزه فروش و نکاتی را جهت تبدیل شدن به یک فروشنده موفق و افزایش فروش به شما معرفی می‌کنیم.

چگونه وارد حوزه فروش شویم؟

چه در ابتدای حرفه فروش و فروشندگی باشید و چه قصد تغییر مسیر حرفه‌ای خود را دارید، در ادامه 5 گام تبدیل شدن به یک فروشنده موفق را به شما معرفی می‌کنیم که می‌توانند شروع این مسیر جذاب را برایتان ساده‌تر کنند. اگر به عنوان یک فروشنده تازه کار به دنبال فرصت‌های شغلی پاره‌وقت این حوزه هستید، می‌توانید صفحه استخدام فروشنده نیمه وقت را ببینید.

1. از منابع مختلف برای یادگیری استفاده کنید

به‌روز بودن و داشتن دانش کافی درباره حرفه فروشندگی در استخدام فروشنده اهمیت زیادی دارد. مطالعه کتاب‌های مدیران و کارآفرینان موفق در زمینه تکنیک‌های فروش و بازاریابی، می‌تواند ذهنیت خوبی درباره مسیر شغلی و چالش‌های حوزه فروش به شما بدهد. همچنین می‌توانید وب‌سایت‌ها، ویدیوها، مقالات، بوت‌کمپ‌های آموزشی و پادکست‌ها را به صورت آنلاین جستجو کرده و اطلاعاتتان را درباره روش های فروش موفق بیشتر کنید. کسب مستمر اطلاعات و دانش بیشتر و به‌روز در این حوزه، در بلند مدت از شما فروشنده‌ای حرفه‌ای خواهد ساخت.

2. درباره تکنیک‌های فروش تحقیق کنید

برای تحقیق در مورد تکنیک های فروش و استراتژی های مختلف آن وقت بگذارید. اگر در این حوزه فردی تازه کار هستید و در صنعتی کار می‌کنید که به آن علاقه دارید، می‌توانید مهارت های فروش خود را به سرعت بهبود دهید. به عنوان مثال، اگر مسائل مرتبط با تکنولوژی شما را هیجان زده می‌کند، به احتمال زیاد می‌توانید به عنوان یک فروشنده در حوزه فناوری موفق عمل کرده و بهره وری بیشتری داشته باشید. کار کردن در شغلی که به آن علاقه دارید می‌تواند درگیر شدن با کار و رشد مهارت‌هایتان را آسان‌تر کند.

3. در دوره‌های آموزشی شرکت کنید

برای شروع کار در زمینه فروش نیازی به داشتن تحصیلات رسمی ندارید و می‌توانید حتی پس از شروع فعالیت در این حوزه به دنبال آموزش باشید. موسسات آموزشی معتبر یا دانشگاه‌ها دوره‌هایی در مقطع کاردانی، کارشناسی و ارشد در زمینه فروش، بازاریابی یا خدمات مشتری برگزار می‌کنند. با تکمیل آموزش رسمی، می‌توانید دید گسترده‌تری از نحوه عملکرد کسب‌وکارها و نحوه فروش برای رسیدن به اهداف کسب و کار به دست بیاورید.

به دست آوردن گواهی، دیپلم یا مدرک معتبر ممکن است شما را واجد شرایط شغلی بهتری مانند موقعیت شغلی مدیر فروش یا مدیر بازاریابی کند.

4. مهارت‌های فروش خود را توسعه دهید

در کنار یادگیری اصول فروش و بازاریابی، داشتن یک سری مهارت‌ها می‌تواند شما را به فروشنده موفق‌تری تبدیل کند. در ادامه برخی از مهم‌ترین مهارت های فروش و ویژگی هایی که در استخدام فروشنده اهمیت دارند آورده شده است:

مهارت‌های ارتباطی: فروشندگان برای ارائه یک محصول یا خدمات در فروش تلفنی یا حضوری، نیاز به داشتن مهارت‌های ارتباطی موثر و هوش هیجانی بالا دارند. شما به عنوان یک فروشنده باید بتوانید از کلمات و عبارات قانع کننده برای تشویق مشتریان خود به خرید استفاده کنید.

مهارت مذاکره: بسته به محصول یا خدماتی که می‌خواهید بفروشید، ممکن است به مهارت های مذاکره در هنگام صحبت کردن با مشتری نیاز داشته باشید تا پس از ارزیابی موقعیت مشتری، بیشترین ارزش را از فروش به دست آورید.

گوش دادن فعالانه: کار به عنوان یک فروشنده معمولا مستلزم آن است که در حین صحبت روی مشتریان یا سرنخ‌ها تمرکز کنید تا به درخواست‌ها یا نظرات آن‌ها پاسخی درخور بدهید.

مهارت حل مسئله: یکی از مهارت‌های مهمی که فروشندگان موفق دارند، مهارت حل مساله است. داشتن این مهارت به شما کمک می‌کند تا راه‌حل‌های مناسب‌تری در مواجهه با چالش‌ها و مسائل مرتبط با فروش پیدا کنید.

همدلی: نشان دادن همدلی می‌تواند به شما در درک نیازهای مشتری و ارائه راه‌حل‌های شخصی به آن‌ها کمک کند.

خودانگیختگی: داشتن انگیزه بیشتر و نشان دادن اخلاق کاری خوب می‌تواند به افزایش فروش شما و موفقیت به عنوان یک فروشنده کمک کند.

5. شغل مناسب خودتان را پیدا کنید

پس از آموزش و توسعه مهارت‌های موثر در فروش، می‌توانید به دنبال مشاغل حوزه فروش باشید. سایت‌های کاریابی را بررسی کنید و از افرادی که می‌شناسید درخواست کنید در صورت اطلاع از موقعیت شغلی استخدام فروشنده شما را مطلع کنند. شما می‌توانید به عنوان کارآموز حوزه فروش در شرکت‌های معتبر شروع به کار کرده و پس از کسب تجربه کافی در موقعیت‌های شغلی مختلف مرتبط با فروش استخدام شوید.

نکات مهم برای شروع به کار در حوزه فروش

هنگام شروع کار در حوزه فروش این نکات را در نظر داشته باشید:

در مورد میزان تجربه خود صادق باشید

شفافیت در مورد تجربه و میزان سابقه کاری در زمان جستجوی شغل، می‌تواند به شما در جلب اعتماد کارفرما کمک کند. اگر تجربه کمی دارید، اشتیاق و مصمم بودن خود را برای یادگیری در محل کار و رسیدن به تمام اهداف فروش نشان دهید.

ویژگی‌های شخصیتی خودتان را بشناسید

در کنار مهارت‌های فروش، داشتن یک سری ویژگی‌های شخصیتی می‌تواند شما را به فروشنده موفق‌تری تبدیل کند. به عنوان مثال، اگر شما فردی دوستانه و صمیمی باشید، به احتمال زیاد به عنوان یک فروشنده موفق خواهید شد. شناخت ویژگی‌های شخصیتی به شما کمک می‌کند تا هنگام ارسال رزومه برای آگهی‌های استخدام فروشنده و مصاحبه شغلی، به آن‌ها اشاره کرده و خودتان را به درستی به کارفرما معرفی کنید.

وقتی به دنبال شغل فروش هستید خلاق باشید

هنگام معرفی خود به مدیران و کارفرمایان، خلاقیت خود را نشان دهید. به عنوان مثال، حتی اگر تجربه حرفه‌ای در فروش نداشته باشید، می‌توانید در مورد تجربه فروش اقلامی که به دوستان یا خانواده فروخته‌اید، و ترفندهایی که به کار بردید صحبت کنید. همچنین، می‌توانید از مهارت‌ها یا تجربیاتی که از شغل قبلی خود به دست آورده و می‌توانند به عملکرد بهترتان در موقعیت شغلی جدید کمک کنند بگویید.

طرح فروش خود را آماده کنید و برای مصاحبه برنامه ریزی کنید

قبل از شرکت در مصاحبه‌های شغلی استخدام فروشنده، مطمئن شوید که برای تحقیق در مورد شرکت و محصولات و خدمات آن وقت می‌گذارید. در بسیاری از مصاحبه‌های فروش از شما خواسته می‌شود تا طی یک سناریوی ساختگی، مشتری را به خرید محصول یا خدمات متقاعد کرده و توانایی فروش خود را به کارفرما نشان دهید. تمرین یک سناریو و داشتن طرح فروش برای محصولات شرکت مورد نظر قبل از جلسه مصاحبه می‌تواند به موفقیت شما در مصاحبه‌های شغلی کمک کند.

جمع بندی

تصمیم گیری برای شروع یک حوزه کاری جدید مثل فروشندگی می‌تواند با چالش‌های زیادی همراه باشد. این موضوع که از کجا شروع کرده و چگونه مسیر شغلی خود را برای تبدیل شدن به یک فروشنده حرفه‌ای طرح‌ریزی کنید، می‌تواند در شروع کار بسیار دشوار باشد. در این مقاله به بررسی 5 گام مهمی که برای تبدیل شدن به یک فروشنده موفق باید بردارید و مواردی که در استخدام فروشنده اهمیت دارند پرداختیم. اگر قصد شروع فعالیت در این حوزه را دارید، بهتر است بدانید مهم ترین نکته در فروش، دانستن نحوه ارتباط برقرار کردن با افراد مختلف است. امیدواریم به کمک موارد گفته شده در این مقاله بتوانید مسیر شغلی خود در حوزه فروشندگی را به درستی طراحی کرده و پیش ببرید.