چرا باید اول ماه مخارج خود را بودجه بندی کنید؟

از بودجه بندی به عنوان یکی از روش‌های برنامه‌ریزی در مورد نحوه خرج کردن درآمدها یاد می‌شود. بودجه‌بندی نقش مهمی در نظم مالی دارد. افرادی که فاقد هر نوع برنامه‌ریزی برای درآمدها و هزینه‌های خود هستند، در امر سرمایه‌گذاری نیز مشکلات زیادی دارند. چنانچه بسیاری از افراد بدهکار جز کسانی هستند که چندان به برنامه‌ریزی‌های مالی پایبند نیستند. با توجه به این واقعیات می‌توان گفت بودجه‌بندی اهمیت زیادی دارد. بودجه‌بندی به شکل‌های مختلفی انجام می‌شود. یکی از شکل‌های رایج در بودجه‌بندی، بودجه‌بندی ماهانه است. این نوع بودجه‌بندی علاوه بر محبوبیت زیاد خود، اهمیت زیادی دارد. شاید برایتان جای سوال باشد که علت اهمیت بودجه‌بندی ماهانه چیست؟ ما در اینجا به علل اهمیت این نوع بودجه‌بندی پرداخته‌ایم.

 

بودجه‌بندی چیست؟

پیش از وارد شدن به موضوع اصلی بد نیست یک تعریف کلی از بودجه‌بندی داشته باشیم. بودجه‌بندی فرآیند محاسبه میزان پولی که باید در یک دوره زمانی خاص به دست آورید یا پس‌انداز کنید. با توجه به این تعریف می‌توان بودجه‌بندی ماهانه را فرآیند محاسبه مالی در طول دوره یک‌ماهه دانست. بودجه‌بندی به تحقق اهداف بزرگی کمک می‌کند. مانند خروج سریع‌تر از بدهی، پس‌انداز برای یک هدف بلندمدت مانند خریدن خانه یا خودرو و... نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که کسانی که به بودجه‌بندی پایبند هستند، کمتر با بحران‌های مالی مواجه می‌شوند و احتمال ورشکستگی و بدهکار شدن آن‌ها کمتر است.

 

علل اهمیت بودجه‌بندی ماهانه

برخی از علل اهمیت بودجه‌بندی ماهانه عبارتند از:

 

صدور قبض‌ها به صورت ماهانه

یکی از دلایل اهمیت بودجه‌بندی ماهانه این است که بسیاری از قبض‌ها به صورت ماهانه صادر می‌شوند. مانند قبض آب، برق، تلفن و... از این رو شما مجبور هستید که هزینه این قبض‌ها را در همان ماه پرداخت کنید. در غیر این صورت با اخطار قطعی مواجه خواهید شد. بودجه‌بندی ماهانه کمک می‌کند تا میزان هزینه اختصاص یافته به این قبض‌ها در همان ابتدای ماه مشخص شود. اما مطابق با بودجه‌بندی ماهانه شما با انواع روش‌های پرداختی مانند استعلام قبض آب اینترنتی می‌توانید تکلیف خود با این قبض‌ها را یکسره کنید.

 قسط‌بندی‌های ماهانه

علاوه بر قبض‌ها، پرداخت بسیاری از قسط‌ها نیز به صورت ماهانه است. اگر تا به حال خرید قسطی کرده باشید حتما از این موضوع به خوبی اطلاع دارید. البته منظور از پرداخت قسط تنها قسط لوازم مانند لپ تاپ قسطی یا لوازم خانگی قسطی و... نیست، بلکه قسط می‌تواند شامل انواع وام‌ها نیز باشد.

 

واریزی‌های ماهانه

علاوه بر پرداخت‌ها، بسیاری از واریزی‌ها یا دریافت‌ها نیز به صورت ماهانه است. بسیاری از کارمندان و شاغلان، دستمزد و یا حق‌الزحمه خود را به صورت ماهانه دریافت می‌کنند. از این رو درآمد اکثر افراد در انتهای هر ماه کاملا مشخص است و همین موضوع ضرورت برنامه‌ریزی ماهانه را اجتناب‌ناپذیر می‌کند.

 

انعکاس هزینه‌های واقعی و فوری

بودجه‌های ماهانه درآمد یا هزینه‌های واقعی و فوری شما را با دقت بیشتری منعکس می‌کنند. بسیاری از نیازهای افراد فوری هستند و بیشتر از یک‌ماه نمی‌توان آن‌ها را به تعویق انداخت. به عنوان نمونه خرید لوازم تحصیلی دانش‌آموزان موضوعی است که تکلیف آن باید طی یک‌ماه روشن شود و بخشی از بودجه ماهانه برای آن در نظر گرفته شود.

 

محدود بودن تاریخ مصرف برخی از خریدها

بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند خریدها و نیازهای خود را برای مدت یک‌ماه انجام دهند؛ زیرا تاریخ مصرف بسیاری از خریدها ممکن است تنها به یک ماه یا حتی کمتر محدود باشد. مانند خرید انواع مواد غذایی.

 

اجاره مسکن یا مغازه‌ها

اگر تا به حال خانه یا مغازه‌ای را اجاره کرده باشید حتما از نحوه پرداخت اجاره آن هم اطلاع دارید. اجاره‌بها معمولا به شکل ماهانه است و این موضوع نیز دلیل دیگری برای اهمیت داشتن بودجه‌بندی ماهانه است.

 

برنامه‌ریزی برای سفرها

بسیاری از ما به دلیل شاغل بودن و یا بسیاری از محدودیت‌های دیگر نمی‌توانیم بیشتر از یک ماه سفر کنیم. از این رو وقتی تصمیم می‌گیریم در یک ماه خاص به مسافرت برویم، بودجه‌بندی ماهانه می‌تواند بهترین راه برای تعیین هزینه‌ها به خصوص هزینه‌های سفر باشد.  

 

شهریه‌ها

اگر خود و یا یکی از اعضای خانواده‌تان محصل هستید و یا در کلاس‌های آموزشی مختلف ثبت‌نام کرده‌اید، حتما تا به حال از سامانه کارت به کارت برای پرداخت شهریه‌ها استفاده کرده‌اید. همان‌طور که می‌دانید شهریه بسیاری از کلاس‌های آموزشی به صورت ماهانه است.

 

بیمه

بسیاری از ما از بیمه استفاده می‌کنیم. بیمه می‌تواند شامل هر بخش از زندگی ما باشد. معمولا اکثر بیمه‌ها اقساط خود را به صورت ماهانه تعیین کرده‌اند. از این رو لازم است تخصیص درآمد به بخش بیمه نیز توسط بودجه‌بندی ماهانه مشخص شود.

 

محدودیت زمانی برخی از فرصت‌ها

برخی از رویدادهای خاص دارای محدودیت زمانی هستند. به عنوان نمونه ممکن است امروز متوجه شوید که ماه بعد قرار است یکی از خوانندگان معروف کنسرتی را در شهر شما برگزار کند. شما برای شرکت در این کنسرت نمی‌توانید از بودجه‌بندی‌های میان‌مدت یا بلندمدت استفاده کنید. بلکه در صورت شرکت در کنسرت مجبور هستید به صورت ماهانه بودجه‌بندی کنید تا تکلیف شما با کنسرت مشخص شود.

 

سخن نهایی

برای بودجه‌بندی ماهانه ابتدا لازم است با روش‌های بودجه‌بندی و نکات مربوط به آن آشنا شوید؛ سپس شرایط دخل و خرج خود را مشخص کنید. ممکن است شما جز افراد و یا خانواده‌هایی باشید که هزینه‌ها و درآمدهای آن‌ها محدود به یک ماه نباشد. در این صورت باید ببینید که کدام شکل از بودجه‌بندی می‌تواند متناسب با وضعیت شما باشد. با این حال نکته کلیدی در بودجه‌بندی، فارغ از شکل آن این است که بودجه‌بندی باید بارها تجدیدنظر شود. زیرا ممکن است بودجه‌بندی افراد به دلایل مختلف مانند تغییر هزینه‌ها و یا دریافتی‌ها نیازمند تغییر باشد. با این روند قطعا می‌توانید برنامه‌ریزی موفقی در امور مالی خود داشته باشید.