بهترین زمان سفر به تبریز چه زمانی است؟

تبریز یکی از شهرهای چهار فصل ایران است که در هر فصلی، جذابیت­های خاص خود را دارد. اگر قصد سفر به این شهر را دارید، با اقامت در هتل سارای تبریز می­توانید از آب­وهوای مطبوع این شهر لذت ببرید. در این مقاله می­خواهیم، بهترین زمان سفر به تبریز را از ابعاد مختلف بررسی کنیم تا بتوانید برنامه­ریزی صحیحی برای سفر به این شهر داشته باشید.

بهترین زمان سفر به تبریز در فصول مختلف

شهرهای زیادی در ایران وجود دارند که در طول سال از جذابیت­های فراوانی برخوردار هستند. تبریز یکی از این شهرهاست که با سفر در فصول مختلف، می­توانید تجربه متفاوتی را کسب کنید. معمولاً، اواخر بهار تا اواخر تابستان، تبریز دمای متعادلی دارد؛ طبیعتاً در این بازه زمانی، هوای مطبوع و دلپذیری را در شهر تجربه خواهید کرد.

 اواسط پاییز تا اوایل بهار نیز که دمای هوا در تبریز پایین می­آید، به خصوص شبها هوا کمی سرد می­شود. در زمستان هم، وجود کوهستان­های برفی، یخ­زدایی در دریاچه ارومیه و پیاده­روی در پارک­های شهر، بسیار جذاب است؛ اما نباید از هوای سرد آن غافل شد. در ادامه، بیشتر با مزایا و معایب سفر به تبریز در فصل­هاِی مختلف سال، آشنا خواهید شد.  

سفر به تبریز در بهار

اوایل بهار در تبریز که هوا به تدریج رو به گرمی می­گراید، طبیعت دوباره زنده می­شود و با­غ­ها و پارک­های شهر، جان تازه­ای می­گیرند. در برخی از روزهای بهاری ممکن است، کاهش ناگهانی دما رخ دهد که باعث بارش­های پراکنده و فصلی می­شود. در این فصل رطوبت هوا همراه با بارش­، تبریز را به یکی از خوش ­آب و هواترین شهرهای شمالی تبدیل می­کند. پیشنهاد می­کنیم در فصل بهار، حتماً سفری به این شهر داشته باشید تا از آب­وهوای دلپذیر آن نهایت لذت و بهره را ببرید.

مردم خونگرم و مهمان­نواز تبریز برای مسافران بهاری، سوپرایزهای ویژه­ای دارند. برگزاری مراسم و جشن­های بهاری مانند جشن نوروز، یکی از برنامه­هایی است که با رقص و پایکوبی در محلات مختلف به استقبال سال جدید می­روند. اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که به شرکت در بازی­های محلی تمایل دارید؛ فصل بهار می­تواند بهترین زمان سفر به تبریز باشد.

سفر به تبریز در تابستان

یکی از فصل­هایی که تبریز را بی­نهایت دیدنی و جذاب می­کند، فصل تابستان است. متوسط دما در این فصل به ۲۷ درجه سانتی گراد می­رسد که بر اساس آمارهای هواشناسی، دمای متعادلی محسوب می­شود. در این فصل تبریز، هوای دلچسبی دارد که تنفس در آن، شما را سرزنده و بانشاط خواهد کرد.

با این توضیحات شاید بتوان گفت، بهترین زمان سفر به تبریز، اواخر خرداد تا اوایل پاییز است. در این محدوده زمانی نه هوا شرجی است و نه از گرمای طاقت­فرسا نیز خبری است؛ به علاوه جشنواره­هایی با عناوین مختلف در این شهر، برگزار می­شود که باعث جذب بسیاری از گردشگران می­شوند. جشنواره بین­المللی فیلم تبریز، بازارچه محصولات دستی و هنری، کنسرت­ها و مسابقات ورزشی از جمله تفریحات تابستانه تبریز هستند.

سفر به تبریز در پاییز

تبریز در پاییز، بسیار زیبا و خاطره­انگیز است. درختان و باغ­ها، رنگین­کمانی از رنگ­های زرد و نارنجی به وجود می­آورند که بسیار شگفت­انگیز است. با شروع این فصل، هوا نیز به تدریج خنک می­شود. دمای تبریز در این زمان به 15 الی 25 درجه سانتی­گراد می­رسد که با پیشرفت فصل، این دما کاهش می­یابد؛ به طوری که از اواسط پاییز به بعد، ممکن است شبها کمی سرد شود و مجبور شوید لباس گرم بپوشید.

روزهای پاییزی در تبریز، روزهای خنک و خشکی است. این خشکی و خنکی هوا، باعث می­شود شهر زیبایی خاصی به خود بگیرد و محیطی مناسب برای تفریح و گردش شما باشد. اگر به فعالیت­هایی مانند کوهنوردی و پیاده­روی در کوهستان­های اطراف شهر علاقه­مند هستید، پاییز، بهترین زمان سفر به تبریز برای شما خواهد بود.

سفر به تبریز در زمستان

تبریز در زمستان هم چیزی برای گفتن دارد. چهره شهر در این فصل هم مانند فصول دیگر سال، جذاب و دیدنی می­شود. تبریز برای گردشگران زمستانی نیز برنامه­های مختلفی در نظر گرفته تا از سفر به این شهر در زمستان، لذت ببرند. «جشنواره‌‌ی آدم برفی تبریز» یکی از همین برنامه­ها است که به هنگام بارش برف برگزار می­شود.

 دمای هوا در زمستان تبریز، به زیر صفر درجه می­رسد که امکان ورزش­های زمستانی مانند اسکی را برای شما فراهم می­آورد. زمستان، بهترین زمان سفر به تبریز برای دوستداران و علاقه­مندان به ورزش­های زمستانی است. بارش سنگین برف در زمستان­، مشکلاتی نیز به همراه دارد. بسته­شدن راه­ها و لغو برخی از پروازها، از جمله مشکلاتی هستند که باید در سفر به این شهر، به آن­ها توجه کرد.

جاهای دیدنی تبریز در فصول مختلف

شهر تبریز یکی از شهرهای توریستی ایران است که به دلیل تنوع آب­وهوایی، جاذبه­های گردشگری متفاوتی دارد؛ جاذبه­هایی که یادآور تاریخ  غنی و باشکوه این سرزمین است و باعث رونق و اعتبار آن می­شوند. در ادامه به جاهای دیدنی تبریز در فصول مختلف سال اشاره می­کنیم که به دلیل ویژگی­های خاصی که دارند، گردشگران زیادی را به سمت خود جذب می­کنند.

جاهای دیدنی تبریز در بهار

بهترین زمان سفر به تبریز، فصل بهار است که آغاز تعطیلات نوروزی است. در این موقع از سال، هوا خنک بوده و طبیعت چشم­انداز زیبایی از شکوفه­های بهاری را به شما هدیه می­دهد. دمای هوا در این فصل نسبت به زمستان کمی بالاتر است؛ بنابراین می­تواند بهترین زمان برای بازدید از جاذبه­های خارج از شهر، مانند دریاچه ارومیه و جنگل­های شمال ایران باشد.

اواخر اردیبهشت، یکی از بهترین زمان­ها برای سفر به تبریز و گشت­وگذار در شهر است. در این فصل از سال، از هوای شرجی، برف و باران و سرمای هوا در تبریز خبری نیست؛ می­توانید با خیال راحت از تمام جاهای دیدنی این شهر بازدید کنید و لذت ببرید. در ادامه، تعدادی از جاهای دیدنی تبریز در فصل بهار را به شما معرفی خواهیم کرد.

جنگل ارسباران

02

یکی از جاذبه­هابی طبیعی تبریز در فصل بهار، جنگل ارسباران است که به نام­های دیگری همچون، ارسبار، آرازبار و قره‌داغ معروف است. این منطقه سرسبز و دیدنی، در 46 کیلومتری شمال تبریز واقع شده که انواع گونه­های گیاهی و جانوری را در خود گنجانده است.

اگر به این منطقه سفر کنید، از تماشای طبیعت بکر و دست­نخورده آن و صدای دلنشین پرندگان سیر نخواهید شد. سراسر این جنگل پهناور را چمن­زارهای سبزرنگ و زیبا پوشانیده که آبشاری بزرگ از دل آن می­جوشد.  

جنگل ارسباران در تبریز؛ علاوه بر طبیعت زیبایی که دارد، آثار تاریخی و باستانی متنوعی نیز در دل خود نهفته است. از جمله آثار تاریخی این منطقه می توان به قلعه بابک، قلعه پشتو، قلعه ارسباران، دژ قهقهه و بقعه شیخ شهاب الدین اشاره کرد.

فصل بهار، بهترین زمان سفر به تبریز برای بازدید از جنگل ارسباران است. در این فصل، شکوفه­های زیبای گل­ها و نباتات، ارسباران را به یکی از زیباترین مقاصد گردشگری در تبریز تبدیل می­کند.

خانه پروین اعتصامی

یکی دیگر از جاذبه­های دیدنی تبریز در بهار، خانه پروین اعتصامی است. این خانه در بلوار شهید شیرودی و در محله قصرالدشت قرار گرفته که در سال 1304 ساخته شد. خانه این بانوی شعر ایران، پس از درگذشت او، به عنوان موزه جهت بازدید عموم در نظر گرفته شد.

بهترین زمان سفر به تبریز برای بازدید از خانه پروین اعتصامی، اوایل بهار است. در این فصل، گل­های فراوانی در باغ­های این خانه می­روید که زیبایی خاصی به آن می­بخشند. معماری این خانه تاریخی، بسیار زیبا و باارزش است و از جذابیت خاصی نزد گردشگران و علاقه­مندان به فرهنگ و هنر برخوردار است.

خاته پروین اعتصامی، بخش­های مختلفی دارد که شامل زیرزمین، انباری، بهارخواب و حوض خانه می­شود. در وسط محوطه خانه نیز، مجسمه طلایی رنگ از پروین را مشاهده می­کنید که در حال بالا رفتن از پله ها است. این مجسمه بیش از هر چیزی در این خانه خودنمایی می­کند.

مسجد جامع تبریز

مسجد جامع یکی از قدیمی­ترین مساجد ایران است که با قدمتی بیش از 700 سال، در کانون بازار تبریز واقع شده است. این مسجد در دوره­های مختلف تاریخی، به دلیل حوادثی نظیر جنگ و زلزله تخریب شده بود؛ اما با تلاش و زحمت مسئولین و مردم، مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت.

یکی از کهن­ترین قسمت­های مسجد جامع تبریز، شبستان­های بزرگ و وسیعی است که در طبقه زیرین مسجد قرار گرفته­اند. با ورود به این مکان، اولین چیزی که نگاه شما را مجذوب خود می­کند، ستون­های آجری و گنبدهایی است که با گچ­بری­های ظریف تزیین شده­اند. دریچه­ای کوچک در بالای این گنبدها تعبیه شده که نور را به داخل هدایت می­کند.

از شبستان­ها، به عنوان مکانی برای استراحت و عبادت استفاده می­شده است. یکی از نکات جالب این مجموعه مذهبی، معماری هنرمندانه­ای است که با وجود گذشت 7 قرن از ساخت آن، همچنان شاهد زیبایی عناصر سازنده آن هستیم.

بهترین زمان سفر به تبریز برای دیدن این مجموعه بزرگ و مذهبی، اوایل بهار است. در این زمان، هوا خنک و مطبوع است و شما می­توانید، از دیدن معماری و تزئینات داخلی و خارجی مسجد لذت ببرید.

جاهای دیدنی تبریز در تابستان

 اواخر مرداد تا اوایل مهر را می­توان، بهترین زمان سفر به تبریز تلقی کرد. . تابستان­های تبریز، هوا دلپذیر و عالی است و از گردش و تفریح خود لذت فراوانی خواهید برد. با یک بطری آب کوچک، کلاه و عینک آفتابی می­توانید به دل طبیعت بروید. جاهای دیدنی تبریز در فصل تابستان، حال و هوایی متفاوت دارند. در ادامه مقاله، به معرفی تعدادی از جاهای دیدنی تبریز در تابستان خواهیم پرداخت.

بازار بزرگ تبریز

یکی از دیدنی­ترین جاهای تبریز، بازار بزرگ است که با مساحتی نزدیک به یک میلیون متر مربع، از وسیع­ترین بازارهای تبریز به شمار می­آید. این بازار از گذشته­های دور به عنوان قطب اقتصادی تبریز، از رونق خاصی برخوردار بود.

بازار تبریز شامل بخش­های مختلفی از جمله حجره، تیمچه و سرا می­شود. تیمچه، به عنوان بخشی از ساختمان، یک سالن بزرگ با سقف­ها و درهایی بلند دارد که محلی برای نمایش کالاهای تجاری به کار می­رفت. سرا نیز بخشی دیگر از بازار است که مرکزی برای تجارت اقلیمی محسوب می­شد. این بخش به سبک دوران قاجاریه ساخته شده که بسیار دیدنی است.

 هر بخش بازار مربوط به کالایی خاص است. این بازارها شامل بازارهای فرش، شیشه­گران و کفشدوزان و بلورفروشان می­شود. همه این بازارها مسقف هستند که بازدید از آن­ها خالی از لطف نیست.  اگر به تبریز سفر کرده­اید، بازدید از تیمچه و سرای آن را فراموش نکنید. بافت سنتی، رستوران­های بزرگ و باشکوه و مغازه­های قدیمی، شما را به سالها پیش می­برد تا با معماری و فرهنگ مردم آن آشنا شوید.

مجتمع لاله پارک

یکی از مراکز خرید لوکس تبریز، مجتمع بزرگ لاله پارک است که در منطقه­ای به نام شهرک لاله واقع شده است.  این مرکز خرید 6 طبقه دارد که بیش از 100 فروشگاه را در خود جای داده است. در این بازار، کالاهایی از قبیل پوشاک، لوازم الکترونیکی، کتاب و لوازم آرایشی و بهداشتی با برندهای معروف و جذاب ترکیه به فروش می­رسد.

در مجتمع لاله پارک، امکانات تفریحی زیادی نیز برای سرگرمی شما در نظر گرفته شده است. فضای سبز، سینما، شهربازی و رستوران­های متنوع از جمله محبوب­ترین امکانات تفریحی این مجموعه هستند؛ همچنین پارکینگ بزرگی برای رفاه حال بازدیدکنندگان ساخته است که با ظرفیت بالا، امکان پارک خودروی شما را فراهم می­کند.

بهترین زمان سفر به تبریز برای بازدید از مجموعه تجاری لاله پارک، اوایل تابستان خواهد بود. در این زمان، هوای خنک تبریز، سفر به این شهر را برای بسیاری از گردشگران جذاب می­کند؛ می­توانید با پوشیدن لباس مناسب، از بازدید از مجتمع لذت ببرید.  

روستای تاریخی کندوان

کندوان نام یکی از روستاهای تبریز است که به دلیل فعالیت آتش­فشانی کوه سهند شکل گرفته است. مراتع و دشت­های سرسبزی که در اطراف روستا به چشم می­خورد، محلی برای اسکان عشایر به وجود آورده است تا چند صباحی در آنجا، روزگار بگذرانند.

 خانه­های روستای کندوان به مانند کندوی عسل در دل کوه بنا شده­اند و شاید دلیل نامگذاری روستا نیز به این خانه­ها ارتباط داشته باشد. از جاذبه­هایی که در این روستا وجود دارد می­توان به دریاچه یخی­، تپه­های سنگی و آبشارهای زیبا اشاره کرد.

با بازدید از روستای تاریخی کندوان، بیش از پیش با فرهنگ و سنت­های تبریز آشنا خواهید شد. بهترین زمان سفر به تبریز برای لذت­بردن از این روستای تاریخی، تابستان است که لحظات خاطره­انگیزی را به شما هدیه می­دهد.

01

جاهای دیدنی تبریز در پاییز

به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص تبریز، فصل پاییز، فصل پربارشی است. این ویژگی به خصوص برای افرادی که قدم­زدن زیر باران را دوست دارند، بسیار هیجان­انگیز است. بهترین زمان سفر به تبریز برای این گروه، فصل پاییز است که تبریز رنگ دلپذیری به خود می­گیرد.

 بازدید از جاهای دیدنی تبریز در پاییز، زیباترین خاطره را برای شما به ارمغان می­آورد. در ادامه این بخش، شما را با تعدادی از جاهای دیدنی تبریز در فصل پاییز آشنا خواهیم کرد.

مقبره الشعرا

غیرممکن است به تبریز سفر کرده باشید؛ اما نام مقبره­الشعرا را نشنیده باشید. این بنای باشکوه، یکی از زیباترین مکان­های تاریخی تبریز است که در محله میدان سعدی واقع شده است. مقبره­الشعرا تبریز، آرامگاه چند تن از شاعران مشهوری است که در زمان­های مختلف در آن دفن شده­اند.

یکی از ویژگی­های جالب مقبره­الشعرا، می­توان به معماری زیبا و خاص این بنا، سقف­های بلند، آلاچیق­ها و دیوارهای سنگی آن اشاره کرد. وجود شاعران و نویسندگان بزرگ ایرانی در این مقبره، آن را به مکانی جذاب برای گردشگران و علاقه­مندان به ادبیات ایران تبدیل کرده است.

پارک جنگلی امام

پارک­های جنگلی همیشه یکی از بهترین اماکن برای برپایی چادر و استراحت هستند. پارک جنگلی امام نیز یکی از این اماکن است که در جنوب شهر تبریز قرار گرفته است. این پارک از مهم­ترین جاهای دیدنی تبریز است که از دوران امام به یادگار مانده است. در داخل پارک، درختان زیادی وجود دارد که زیبایی چشم­نوازی از پاییز را در برابر دیدگان شما قرار می­دهند.

پارک جنگلی امام محوطه بسیار بزرگی دارد که برای بازی­های کودکان بسیار مناسب است؛ به طور کلی همه امکانات رفاهی لازم برای گذراندن یک روز کامل، در این مکان وجود دارد. از نمازخانه گرفته تا پارکینگ و سرویس بهداشتی. بهترین زمان سفر به تبریز برای گردش و تفریح در پارک جنگلی امام، اوایل پاییز می­تواند باشد. در این زمان، ریزش برگی­های پاییزی، چهره زیبایی به پارک می­بخشد که بسیار جذاب و تماشایی است.  

خانه استاد شهریار

بازدید از خانه­های قدیمی رنگ و بوی دیگری دارند؛ خصوصاً زمانی که این مکان، یادگار شاعران فرهیخته ایرانی باشد. خانه استاد شهریار یکی از بناهای دیدنی تبریز است که بازدید از آن برای علاقه­مندان به شعر و ادب، بسیار جذاب است. این خانه کوچک در سال 1330 ساخته شد که دارای اتاق بزرگ و زیبایی است که اشعار شاعر برجسته ایرانی به نام شهریار بر دیواره­های آن حک شده است.

پس از درگذشت استاد نیز، این مکان به موزه­ای تبدیل شد که بیشتر لوازم شخصی ایشان در آن قرار داده شده است. این موزه اکنون در معرض دید عموم قرار گرفته است. در وسط محوطه نیز، حوضی بزرگ قرار گرفته که با انواع گل­ها و گیاهان زیبا، احاطه شده است. خانه استاد شهریار یکی از مکان­هایی است که با توجه به سرد بودن هوا و احتمال بارش در پاییز، ممانعتی برای بازدید از آن وجود ندارد.

جاهای دیدنی تبریز در زمستان

شروع زمستان و بارش­ برف و باران، برای همه ما خاطرات شیرین و به یادماندنی را به همراه دارد. رفتن به کوهستان­های اطراف تبریز و تماشای مناطر سفیدپوش، جذابیت فراوانی دارند. اگر قصد دارید در زمستان به تبریز سفر کنید، از رفتن به پیست­های اسکی غافل نشوید. در ادامه به برخی از جاهای دیدنی تبریز در زمستان اشاره می­کنیم که بازدید از آن­ها، خاطرات خوشی را برای شما به یادگار می­گذارد.

آبشار اسکندر

دیدن آبشارها، حسی از آرامش به همه ما دست می­دهد که بسیار لذت­بخش است. آبشار اسکندر، یکی از زیباترین آبشارهای تبریز است که در نزدیکی روستای طویقون واقع شده است. این آبشار دیدنی، ارتفاعی حدود 30 متر دارد که در زمستان به طور کامل یخ می­زند؛ بنابراین یکی از بهترین مکان­هایی است که می­توانید در آن به فعالیت­هایی مانند یخ­نوردی بپردازید. 

وجود درختان و گیاهان، هوای پاک و تازه، محیط خلوت و آرامش اطراف آبشار، آن را به یک مکان مناسب برای پیاده­روی و تفریح در طبیعت تبدیل کرده است. در نزدیکی آبشار نیز، رستوران­هایی برای رفاه حال گردشگران در نظر گرفته شده که امکانات تفریحی و خدماتی فراوانی به آن­ها ارائه می­دهد. این امکانات شامل سرویس بهداشتی، پارکینگ و محل­هایی برای پیاده­روی و طبیعت­گردی است.

در بعضی از رستوران­ها می­توانید از منظره زیبای آبشار بهره­مند شوید. دسترسی به این آبشار، بسیار راحت است که از طریق جاده آسفالته به خوبی مشخص شده است. 

پیست اسکی سهند

یکی از زیباترین و مهیج­ترین جاهای دیدنی تبریز در زمستان، پیست اسکی سهند است. این پیست در شمال غربی تبریز و در دامنه کوه­های سبلان واقع شده است که شامل چندین مسیر اسکی با طول­های مختلف است. از امکاناتی که در این مکان برای گردشگران در نظر گرفته شده می­توان به تله کابین، مسیرهای تفریحی، لیفت­های چندگانه، دوچرخه­سواری، مراکز خدماتی و مکان­هایی برای استراحت اشاره کرد. 

از آنجایی که پیست اسکی سهند تنها در فصل زمستان فعالیت می­کند؛ می­توان گفت یکی از پربازدیدترین و شلوغ­ترین جاهای دیدنی تبریز در زمستان است. برای رفتن به این مکان باید تجهیزات لازم همراه خود داشته باشید تا سفر ایمن و بدون دغدغه­ای را تجربه کنید.

قلعه بابک

یکی دیگر از جاهای دیدنی تبریز در زمستان، قلعه بابک است که به دلیل زیبایی خاص خود در زمستان، جذابیت بیشتری برای بازدیدکنندگان دارد. با توجه به این­که از برف و یخبندان در این منطقه استفاده می­شود، برای ورزش­های زمستانی بسیار مناسب است؛ در ضمن وجود هوای سرد و برفی، چشم­انداز فوق­العاده­ای از مناظر طبیعی اطراف قلعه را به نمایش می­گذارد.

قلعه بابک با مناظر زیبایی که دارد، بهترین سوژه برای عکاسی و خلق عکس­های زیبای شما هستند. لازم به ذکر است که برای بازدید از این قلعه، از لباس­هاس گرم و مناسب استفاده کنید تا بدون هیچ دردسری بتوانید از بیشتر جاذبه­های آن دیدن کنید.

از فعالیت­های زمستانی که می­توانید در این منطقه انجام دهید، اسکی، اسنوبرد و اسلاید هستند. در حال حاضر، قلعه بابک مجموعه­ای از برج­ها، دیوارهای سنگی و سکونتگاه­های مختلف است که گردشگران را به خود جذب کرده است.

جمع‌­بندی

به طور کلی، می­توان گفت بهترین زمان سفر به تبریز بستگی به سلیقه شما دارد. اگر رفتن به مناطق کوهستانی و دیدن مناظر طبیعی را دوست دارید، اوایل بهار تا اوایل تابستان بهترین زمان خواهد بود. چنانچه بازدید از جاذبه­های تاریخی برایتان جذاب است، اواسط بهار تا اوایل پاییز زمان مناسبی برای شما هستند.