10 نشانه خرابی گیربکس صنعتی که باید جدی بگیرید!

گیربکس صنعتی نوعی از تجهیزات مقاوم است که مقاومت بالایی در برابر دما، فشار و محیط‌هایی با سایش بالا دارند. این تجهیزات، طول عمر و مقاومت بالایی دارند و به همین دلیل بسیاری از افراد، نگهداری و عیب‌یابی آن را نادیده می‌گیرند. نادیده گرفتن مسائل جزئی پیش آمده برای گیربکس، ممکن است عواقب فاجعه‌باری داشته باشد. گیربکس صنعتی نیز مانند هر نوع تجهیزات دیگری، در صورت بروز هر مشکلی که نیاز به رفع آن باشد، به شما هشدار می دهد. بنابراین پیش از خرید انواع گیربکس صنعتی با بهترین قیمت و کیفیت، نحوه عیب‌یابی آن را یاد بگیرید.

خرابی گیربکس صنعتی

نشانه‌های خرابی گیربکس صنعتی که باید بدانید!

در بسیاری از موارد، بررسی کامل گیربکس صنعتی به عواملی همچون هزینه، زمان، دسترسی و افراد ماهر نیاز دارد. همین موضوع سبب می‌شود که نتوانیم خود برای آن اقدام کنیم.

با این‌حال، چنانچه بتوان یک مشکل و خرابی را در مراحل اولیه تشخیص داد؛ می‌توان از زمان و هزینه‌هایی که در درازمدت تحمیل می‌شود؛ پیشگیری کرد. بررسی کامل این تجهیزات، ممکن است بیش از حد سخت به‌نظر برسد؛ اما همین بررسی ساده، می‌تواند از خرابی‌های فاجعه‌بار در آینده جلوگیری کند. به همین دلیل، چنانچه فردی که دانش بازرسی داشته باشد، در بین همکاران وجود ندارد؛ می‌توان یک متخصص را استخدام نمود تا علاوه‌بر معاینه دستگاه‌ها، بررسی آن‌ها را به کارکنان آموزش دهد.

برخی از علائم هستند که می‌توانند به عنوان علائم هشداردهنده خرابی گیربکس محسوب شوند و در ادامه می‌خواهیم این علائم را بررسی کنیم. اگر گیربکس صنعتی شما نیز این علائم را داشت، باید نسبت به بررسی و تعمیر آن، به سرعت اقدام کنید.

1. سروصدا

یک گیربکسی که خراب شده است، اغلب ممکن است شروع به تولید صدا کند. این صدا‌ها، ممکن است به دلیل ساییده‌شدن قطعات روی یکدیگر یا تکه‌تکه شدن آن‌ها به وجود بیاید. قطعاتی همچون بلبرینگ‌ها، چرخ‌دنده‌ها و شفت‌ها ممکن است به مرور زمان فرسوده و پاره شوند و با ایجاد این شرایط، صدایی که تولید می‌کنند نیز افزایش پیدا می‌کند.

اگر متوجه شدید که گیربکس صنعتی صدایی بیش از حد معمول تولید می‌کند؛ توصیه می‌کنیم که گیربکس خود را بررسی کنید. مهندسان باتجربه می‌توانند از نوع صدایی که تولید می‌شود، منبع خرابی و مشکل را به سرعت پیدا کنند. برای مثال، اگر پایه‌های موتور شل شده باشد، اغلب صدایی همچون کوبیده شدن ایجاد می‌شود؛ اگر یاتاقان دچار مشکل شده باشد، صدایی غرش‌مانند و ریز می‌دهد. همچنین اگر دندانه‌های دنده آسیب دیده باشند، اغلب صدایی بلند تولید می‌کنند.

بررسی همین صداها می‌تواند هنگامی که می‌خواهید یک گیربکس دست دوم خریداری کنید، به شما کمک کند تا بتوانید خرید انواع گیربکس صنعتی با بهترین قیمت و کیفیت را انجام دهید.

2. داغ کردن بیش از حد گیربکس

اگر تغییرات زیاد و قابل توجهی در دمای بدنه و همچنین شفت گیربکس مشاهده کردید، نشان می‌دهد که چیزی به درستی کار نمی‌کند. مشاهده بلند شدن دود از شفت‌ها و درزگیرها و یا تغییر رنگ سطوح ناشی از سوختن و ذوب شدن قطعات پلاستیکی، نشان می‌دهند که گیربکس بیش از حد گرم شده است.

علت داغ شدن، ممکن است عدم روغن‌کاری مناسب باشد. اگر مشکل از روغن‌کاری نبود، ممکن است یاتاقان‌ها بیش از حد محکم و سفت شده باشند و همین موضوع باعث ایجاد اصطکاک و گرمای بیش از حد شده باشد.

خرید انواع گیربکس صنعتی

3. وجود ترک یا آسیب ظاهری

هنگامی‌ خرید گیربکس صنعتی با بهترین قیمت و به‌خصوص هنگامی که آن را دست دوم خریداری می‌کنید و یا در طول فعالیت دستگاه خود، باید به شکستگی‌ها یا آسیب‌های ظاهری در گیربکس خود دقت کنید و آن را به‌صورت فوری بررسی نمایید.

ایجاد ترک و آسیب، می‌تواند به دلیل لرزش دستگاه هنگام افزایش سرعت و گشتاور گیربکس باشد. اگر قطعات در جای خود محکم نباشند، آسیب‌دیده باشند و یا شل شده باشند؛ ممکن است لرزش زیادی داشته باشند و در نهایت، سبب آسیب به قسمت‌های دیگر شده یا از محل خود خارج شوند.

4. ناهماهنگی قطعات با یکدیگر

ممکن است به مرور زمان قطعات به شکل نامرتب و ناهماهنگ کار کنند و یا از محل مناسب خود خارج شوند. علت ایجاد این مسئله می‌تواند فرسودگی، لرزش و یا انبساط به دلیل گرما باشد. همچنین ممکن است هنگام نصب، قطعه به درستی در جای خود قرار نگرفته و محکم نشده باشد.

به همین دلیل، هنگام خرید و نصب گیربکس خود باید آن را به افراد متخصص بسپارید تا بعدا مشکلات کمتری ایجاد شود و دیرتر گیربکس از کار بیفتد.

5. نشت روغن

هنگام خرید انواع گیربکس صنعتی با بهترین قیمت و کیفیت، ابتدا مهر و موم شفت گیربکس را بررسی کنید. اگر این مهر و موم، مشکلی داشته باشد، روغن نشت کرده و می‌ریزد. در صورت مشاهده نشت روغن، باید مشکل را بررسی کنید و اصلاح کنید تا نه‌تنها روغن نشت نکند، بلکه آب و گرد و خاک نیز وارد آن نشوند.

یکی دیگر از راه‌هایی که نشان می‌دهد، روغن از دستگاه نشت می‌کند، پایین بودن مشکوک سطح روغن دستگاه است. اگر نشتی قابل مشاهده نیست، می‌توانید آن را در بخش‌های دیگر بررسی کنید. ممکن است به دلیل عیب در واشر، نشتی روغن اتفاق بیفتد.

6. شکسته‌شدن دنده‌ها

در صورت مشاهده شکستگی در دنده‌ها، به سرعت آن را بررسی کنید. ایجاد فشار بیش از حد به این قطعات، سبب شکسته‌شدن آن‌ها می‌شود. ممکن است نوع فعالیت شما به‌گونه‌ای باشد که فشار بالایی به دنده‌ها وارد می‌شود؛ به همین دلیل بهتر است آن را تعویض کنید و از دستگاهی استفاده کنید که فشار بیشتری را بتواند تحمل کند.

7. قطعه‌قطعه یا پوسته شدن

ممکن است قطعات، همچون مورد قبل، شکسته نشوند، اما دچار پوسته‌‌شدن یا فرورفتگی و سوراخشدن بشوند. در محل‌هایی که قطعات مختلف با یکدیگر تماس زیادی دارند، فرورفتگی‌های زیادی رخ می‌دهد که در طی زمان می‌تواند خرابی‌های بزرگی به بار آورد.

8. زنگ‌زدگی قطعات

جالب است بدانید که استفاده از روغن، هرچند برای کاهش اصطکاک ضروری است، اما باید شرایطی را رعایت کنید. ترکیباتی که در روغن‌ها وجود دارد، در طول زمان می‌تواند سبب زنگ‌زدگی فلز شود. اگر روغن‌کاری گیربکس صنعتی خود را به موقع و مرتب انجام دهید، روغن تازه، مانع از ایجاد اکسایش می‌شود.

9. فرسودگی گیربکس

هر قطعه‌ای یک عمر مفید دارد که چنانچه بیش از حد از آن استفاده شود یا نگهداری درست صورت نگیرد، این عمر مفید، کاهش پیدا می‌کند. به همین دلیل، بهتر است برای خرید انواع گیربکس صنعتی با بهترین قیمت، از گیربکس‌هایی استفاده کنید که دست دوم یا با کارکرد بالا نباشند.

چنانچه گیربکس دست دوم را به دلیل قیمت بهتر آن خریداری می‌کنید، آن را به یک متخصص نشان دهید تا مطمئن شوید که سالم است.

خرید گیربکس صنعتی

10. عدم قرارگیری قطعات در محل درست

چنانچه افراد غیرمتخصص و یا به دفعات زیادی، قطعات گیربکس از یکدیگر جدا شوند و دوباره کنار هم قرار گیرند، می‌تواند سبب ایجاد خرابی در دستگاه شود. به همین دلیل، بهتر است برای یادگیری و یا توسط افراد متخصص، قطعات گیربکس را از یکدیگر باز نکنید.

کلام آخر

اکنون که با نشانه خرابی گیربکس صنعتی آشنا شدید؛ به این نکته نیز توجه کنید که برای آن‌که کمترین میزان خرابی را در گیربکس صنعتی خود داشته باشید، باید خرید انواع گیربکس صنعتی با بهترین قیمت را از مراکز معتبر انجام دهید تا به‌سرعت خراب نشوند و همچنین قطعات خود را توسط افراد متخصص پشتیبانی کنند. به همین دلیل است که سام تجهیز می‌تواند یک انتخاب مناسب باشد.