تیزر تبلیغاتی حرفه ای چیست؟

تیزر تبلیغاتی حرفه ای یک ویدیو کوتاه با کیفیت بالا است که به منظور تبلیغ محصول، خدمات، یا ایده های خاص تولید می شود و با هدف جلب توجه مخاطبان و انتقال پیام تبلیغی به شیوه جذاب و مؤثر ایجاد می شود.

01

ویژگی های یک تیزر تبلیغاتی حرفه ای

وقتی در ساخت یک تیزر تبلیغاتی اصول لازم رعایت نشود، تیزر ساخته شده قادر به تأثیرگذاری بر مخاطب نخواهد بود و به صورت حرفه ای در نظر گرفته نمی شود. بدون رعایت این اصول، تیزر نمی تواند ارزش و جذابیت لازم برای تماشاکنندگانش ایجاد کند و ممکن است کاملا ضعیف و ناتوان به نظر برسد. بنابراین ، باید ویژگی های زیر را رعایت کرد: نمونه هایی از ساخت تیزر تبلیغاتی با نمونه کارهای حرفه ای را اینجا ببینید.

  1. یک ایده قوی و نوآورانه
  1. یک تیزر تبلیغاتی برای جذب توجه، نیاز به یک ایده قوی و نو دارد. این ایده باید متمایز و منحصر به فرد باشد تا بتواند مخاطبان را به خود جلب کند و از تبلیغات رقیبان تمایز یابد. (برای مشاهده راهکارهای خلاق برای تولید تیزر تبلیغاتی کلیک کنید.)
  1. طراحی جذاب

جذابیت ظاهری تیزر، وجه بسیار مهمی است که مخاطبان را به خود جلب می کند. طراحی و فرمت تیزر باید به چشم انداز و سلیقه مخاطبان جذابیت بخشد و به نظرشان بیاید.

  1. ارائه پیام سریع و کار آمد

تیزر تبلیغاتی باید بتواند پیام مدنظر را با سرعت مناسبی منتقل کند. خیلی طولانی نبودن تیزر و استفاده از فنون مختلف بصری و صوتی به آن کمک می کند.

  1. تمرکز بر نیازهای مخاطبان نه کارفرما

تیزر تبلیغاتی باید به نیازها و علایق مخاطبان توجه کند و نه فقط به نیازهای کارفرما. مخاطبان به دنبال راه حل ها و مزایایی هستند که برای آنان منحصر به فرد است.

  1. استفاده از کمی ابهام

استفاده از کمی ابهام در تیزر تبلیغاتی می تواند به دقت و توجه بیشتر مخاطبان منجر شود. این ابهام باید به گونه ای باشد که جذابیت را افزایش دهد.

  1. تناسب با نوع مخاطب

با توجه به نوع مخاطبان هدف، تیزر باید طراحی و ساخته شود. برای هر نوع مخاطب، استفاده از روش ها و عناصر مختلفی در تیزر می تواند موثر باشد.

  1. استفاده از شمارش معکوس در تیزر

استفاده از شمارش معکوس، اشتیاق و جذابیت را در مخاطبان افزایش می دهد. این روش می تواند حس رقابت و فرصت محدود را برای بینندگان تیزر به ارمغان بیاورد.

  1. انتخاب لوکیشن و بازیگران مناسب

استفاده از لوکیشن و بازیگران مناسب در تیزر باعث می شود که مخاطبان با محتوا و پیام تیزر همراه شوند. این عامل ها می توانند تاثیر زیادی در گیرایی تیزر تبلیغاتی داشته باشند.

عنصرهای اصلی تیزر تبلیغاتی

02

عناصر اصلی یک تیزر تبلیغاتی شامل عناصر بصری، صوتی و متن هستند:

  1. عناصر بصری (Visual Elements): این شامل تصاویر، ویدئوها، گرافیک ها، انیمیشن ها و هر چیز دیداری دیگری است که در تیزر نمایش داده می شود. طراحی و اجرای بصری تیزر بسیار مهم است و باید جذابیت و حرفه ایترین شکل ممکن را داشته باشد.
  2. عناصر صوتی (Audio Elements): صداها و موسیقی های پس زمینه، دیالوگ ها و هر نوع صدای دیگری که در ویدئو استفاده می شود. صوت ها می توانند احساسات را ایجاد کنند و به تقویت پیام کمک کنند.
  3. متن (Text): متن و سناریوی تیزر برای انتقال پیام و داستان تیزر بسیار مهم هستند. متن باید جذاب باشد و پیام اصلی را به صورت واضح و موثر منتقل کند. همچنین متن می تواند به صورت روایتی یا دیالوگ ها در تیزر تبلیغاتی حضور داشته باشد.

این سه عنصر با هم ترکیب می شوند تا یک تیزر تبلیغاتی موثر و جذاب ایجاد شود که پیام شما به بهترین شکل ممکن به مخاطبان منتقل شود.

تیزر تبلیغاتی با چه ابزاری ساخته می شود؟

ساخت یک تیزر تبلیغاتی معمولاً نیاز به استفاده از چندین ابزار و نرم افزار مهم دارد. ابزارهایی مانند ویرایشگر ویدیو، ویرایشگرهای آنلاین، جلوه های ویژه و انیمیشن (Blender)، طراحی گرافیکی (Illustrator  و Adobe Photoshop)، موسیقی و صدا، تایپوگرافی، استفاده از منابع ویدو استوک آنلاین، دوربین و تجهیزات و میکس ویدیو.

سبک ها و انواع تیزرهای تبلیغاتی

تیزرهای تبلیغاتی به انواع مختلفی تقسیم می شوند که هر کدام از آن ها دارای ویژگی ها و استفاده های متفاوتی هستند. در زیر به برخی از انواع و سبک های معروف تیزرهای تبلیغاتی اشاره می کنیم:

1.تیزر تبلیغاتی رئال (Live-Action Advertisement)

تیزر تبلیغاتی رئال به ویدیویی اطلاق می شود که با استفاده از یک سناریویی از قبل نوشته و تدوین شده، در محیط های واقعی مانند منازل، فروشگاه ها، پارک ها، خیابان ها، رستوران ها، دانشگاه ها و مکان های مشابه با حضور بازیگران فیلمبرداری می شود. با این حال، همیشه در ویدیوهای رئال، نیاز به حضور بازیگران وجود ندارد. به عنوان مثال، برای ساخت یک تیزر تبلیغاتی رئال، می توان با استفاده از تصاویر زمینی و هوایی از تجهیزات و محل ها به همراه صدای یک گوینده، ویدیوی جذابی را ساخت. نمونه هایی از کیفیت لازم و استاندارد خدمات آفیش عکاسی و فیلمبرداری زمینی و هوایی را اینجا ببینید.

2.تیزر تبلیغاتی انیمیشنی (Animated Advertisement)

تیزرهای انیمیشنی به دو دسته تیزر دو بعدی و تیزر سه بعدی تقسیم می شوند. تیزرهای انیمیشنی سه بعدی نسبت به نمونه های دو بعدی به هزینه و زمان بیشتری نیاز دارند و به طور عمومی جذاب تر هستند، اما این معنایی ندارد که تیزرهای دو بعدی جذابیتی نداشته باشند. معمولاً تیزرهای انیمیشنی در شبکه های تلویزیونی بیشتر به کار می روند.

3.تیزرهای موشن گرافیک (Motion Graphics Advertisement)

تیزرهای موشن گرافیک نیز همانند تیزرهای انیمیشنی به دو نوع تیزر موشن گرافیک دو بعدی و سه بعدی تقسیم می شوند. تفاوت مهم تیزرهای موشن گرافیک با کلیپ های انیمیشنی این است که تیزرهای موشن گرافیک اغلب ارزان تر در ساخت بوده و زمان کمتری برای تولید نیاز دارند. این نوع تیزرها عمدتاً در فضای مجازی مورد استفاده قرار می گیرند و یا برای پخش در همایش ها، جلسات و کنفرانس ها مورد توجه قرار می گیرند.

4.تیزرهای استاپ موشن (Stop Motion Advertisement)

از هنر استاپ موشن می توان در زمینه تیزرهای تبلیغاتی نیز بهره برداری کرد و تیزرهای جذابی را طراحی نمود. استاپ موشن از مجموعه ای بزرگ از عکس ها استفاده می کند که فرآیند ساخت ویدیو را به تصویر می کشند. اشیاء در هر فریم حرکت می کنند و عکاسی از آن ها انجام می شود. در نهایت، تمام عکس ها در مرحله تدوین با یکدیگر ترکیب شده و با افزودن افکت های گرافیکی، یک کلیپ جذاب از نوع موشن گرافیک به وجود می آید.

5.تیزرهای تلفیقی (Hybrid Advertisement)

تیزرهای تلفیقی از جذاب ترین انواع کلیپ های تبلیغاتی به شمار می روند، زیرا از ترکیب فیلمبرداری واقعی با جلوه های ویژه کامپیوتری و افکت های انیمیشنی بهره می برند. این تیزرها به دلیل داشتن فضای گسترده تر، معمولاً طرفداران بیشتری دارند، اما شرکت هایی که تصمیم به سفارش یک تیزر تبلیغاتی تلفیقی می گیرند باید این نکته را در نظر داشته باشند که هزینه و زمان تولید این نوع کلیپ ها بیشتر است.

هزینه ساخت تیزرهای تبلیغاتی

هزینه برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی متغیر است و به عوامل زیر بستگی دارد:

  • مدت زمان تیزر
  • کیفیت تولید
  • مکان تصویربرداری
  • ویرایش و تدوین
  • استفاده از موسیقی و صدا
  • توزیع تیزر
  • استفاده از بازیگران و مدل ها

با توجه به این عوامل، هزینه برای ساخت تیزرهای تبلیغاتی می تواند متغیر باشد. برای تخمین هزینه، بهتر است با یک تیم تولید تیزر تبلیغاتی مشورت کنید و نیازهای خود را مطرح کنید تا به جمع بندی برسید. جدول لیست قیمت تعرفه تیزر های تبلیغاتی را اینجا ببینید. 

معرفی اپلیکیشن های موبایل و نرم افزارهای کامپیوتر برای ساخت تیزر حرفه ای

برای ساخت تیزرهای حرفه ای برای تبلیغات و ویدیوهای تبلیغاتی، می توانید از اپلیکیشن های موبایل و نرم افزارهای کامپیوتر مختلف استفاده کنید. در زیر، چند نرم افزار و اپلیکیشن معروف برای ساخت تیزرهای حرفه ای آورده شده است:

برای کامپیوتر

  • Adobe Premiere Pro (یکی از بهترین ها)
  • Adobe After Effects (یکی از بهترین ها)
  • Final Cut Pro (مخصوص مکینتاش)
  • Davinci Resolve (رایگان و قدرتمند)

برای موبایل

  • CapCut (کپ کات) (بسیار محبوب و یکی از بهترین ها)
  • InShot (اینشات) (یکی از بهترین ها)
  • Adobe Premiere Rush (از خانواده Adobe Premiere Pro)
  • iMovie (برای دستگاه های iOS)
  • Kinemaster (برای اندروید و iOS)
  • Quik by GoPro (راحت و کارآمد)

همچنین، برای افزودن افکت ها و موسیقی به تیزرهای تبلیغاتی خود، می توانید از منابع و پک های آماده مختلفی که در این نرم افزارها وجود دارد، استفاده کنید. همچنین، آموزش ها و ویدیوهای آموزشی آنلاین نیز می توانند به شما کمک کنند تا مهارت های تدوین و تولید ویدیوهای تبلیغاتی را بهبود ببخشید.

چگونه یک تبلیغ بسازیم؟

03

برای ساختن یک تبلیغ، طوری که با مناسب ترین هزینه و بدون هدر رفت منابع و امکانات به نتیجه دلخواه برسید باید گام های اساسی ساخت یک تبلیغ مناسب را به درستی طی کنید. این گام ها شامل موارد زیر می شوند:

  1. انتخاب هدف مشخص
  2. شناسایی گروه مخاطبان
  3. تحقیقات و بازاریابی
  4. انتخاب پلتفرم (شبکه های اجتماعی، تلویزیون، رادیو، وبسایت شما و ...)
  5. تعیین بودجه
  6. ایجاد پیام تبلیغی (مخاطبان را جذب کرده و اهداف شما را به وضوح منعکس کند)
  7. ترتیب برای برقراری ارتباط با مخاطبان (از طریق ویدیو، تصاویر، متن یا رسانه های دیگر)
  8. فراخوان به اقدام (CTA) در پایان تبلیغ (مثل ثبت نام در خبرنامه، خرید محصول یا بازدید از وبسایت شما)
  9. جزئیات را فراموش نکنید
  10. تست تبلیغ ها قبل از راه اندازی نسخه نهایی
  11. توسعه منابع خلاقانه از جمله ویدیوها، تصاویر، و محتوای گرافیکی
  12. تعیین معیارهای موفقیت و ردگیری
  13. راه اندازی تبلیغ
  14. ردگیری و تحلیل عملکرد
  15. تغییرات و بهبودها

آیا خودم می توانم تیزر تبلیغاتی بسازم؟

بله، شما می توانید تلاش کنید تیزر تبلیغاتی خود را بسازید، اما برای ایجاد یک تیزر حرفه ای و جذاب، نیاز به مهارت های مختلفی دارید. در زیر چند نکته برای ساخت تیزر تبلیغاتی خودتان را مطرح می کنیم:

  1. یادگیری برنامه های ویرایش و تدوین ویدیو
  2. تجهیزات فیلم برداری (نیاز به دوربین و تجهیزات مرتبط مانند ترایپاد و میکروفون)
  3. تجهیزات صدا
  4. سناریو و ایده
  5. ویژگی های ویرایش (مهارت های ویرایش و تدوین برای افزودن افکت ها، موسیقی، تایپوگرافی، و ایجاد جریان مناسب بین صحنه ها و تصاویر)
  6. موسیقی و افکت های صوتی
  7. تست و بازخورد
  8. لحاظ کردن موارد قانونی
  9. برنامه ریزی و تعهد به زمان

با توجه به این نکات، اگر دارای مهارت های ویدیوسازی و تدوین هستید و از تجهیزات مناسب برخوردارید، می توانید تلاش کنید تیزر تبلیغاتی خود را بسازید، اما اگر از این مهارت ها ندارید یا نیاز به تیزری حرفه ای دارید، بهتر است به یک تیم تخصصی تولید تیزرهای تبلیغاتی مراجعه کنید تا به شما در ساخت تیزر کمک کنند. بهتر است پیشتر چگونگی و مراحل ساخت تیزر تبلیغاتی را اینجا ببینید.

تفاوت تیزر تبلیغاتی با فیلم تبلیغاتی

تیزر تبلیغاتی معمولاً ویدیوهای کوتاه و مختصری هستند که در زمان کمتری از 1 دقیقه پخش می شوند و هدف اصلی آن ها جلب توجه سریع و ایجاد حس کنجکاوی مخاطبان به محصول یا خدمات مورد تبلیغاتی است. این تیزرها معمولاً از اضافه گویی خودداری می کنند و تمرکز بر روی ارتقاء احساسات و جلب توجه سریع مخاطبان دارند. به عبارت دیگر، تیزر تبلیغاتی بیشتر به عنوان یک تیزر تبلیغاتی برای محصول یا خدمات عمل می کند.

فیلم تبلیغاتی به عنوان ویدیوهای بلندتر و جامع تر در مورد محصول یا خدمات عمل می کند و ممکن است از 1 دقیقه تا چند دقیقه طول بکشد. هدف اصلی این فیلم ها ارائه اطلاعات دقیق تر و جامع تر در مورد محصول یا خدمات است و می توانند به تفصیل به ویژگی ها، مزایا، و جزئیات مرتبط پرداخته و حتی مصاحبه با افراد مرتبط با محصول را نشان دهند.

تفاوت تبلیغات در تلویزیون و اینترنت

تبلیغات در تلویزیون و تبلیغات اینترنتی (مثل سایت و اینستاگرام) دارای تفاوت های قابل توجهی هستند. در ادامه، مقایسه ای بین این دو را ارائه خواهیم داد:

  1. دسترسی به مخاطبان: تلویزیون به دلیل پوشش گسترده در جامعه، بازه ی گسترده تری از مخاطبان را پوشش می دهد. از طرف دیگر، تبلیغات اینترنتی می تواند با دسترسی به بازارهای خاص، به مخاطبان مورد نظر برسد. اینترنت میزان دقت بیشتری در رفتار افراد دارد که امکان تنظیم تبلیغات به صورت دقیق تر را فراهم می کند.
  2. هزینه: هزینه های تبلیغات در تلویزیون معمولاً بیشتر از تبلیغات اینترنتی است. تبلیغ در تلویزیون به صورت یک هزینه مشخص برای هر شبکه و به ازای هر ثانیه است، در حالی که تبلیغات اینترنتی با توجه به نرخ های پرداخت براساس کلیک (CPC)،  نمایش هزینه در هر هزار نمایش (CPM) و سایر سیستم های قیمت گذاری، میزان هزینه ها را قابل کنترل تر می کند.
  3. قابلیت هدفمندسازی: تبلیغات اینترنتی به شما امکان می دهد با استفاده از الگوریتم های مختلف، به طور دقیق تر برنامه ریزی کنید و به مخاطبان، هدف مورد نظر خود را برسانید. در مقابل، در تلویزیون، با توجه به گسترش وسیع تلویزیون، هدفمندسازی مستقیم نمی تواند صورت گیرد و هدفمندسازی بیشتری بر اساس برنامه های پخش شبکه و بازه های زمانی میسر است.
  4. جلب توجه: تلویزیون با توانایی طراحی تبلیغات با توجه به مزیت چشمی و میزان خوشایندی سازی، می تواند بیشتر مورد توجه قرار گیرد. از سوی دیگر، تبلیغات اینترنتی به صورت منحصر به فرد و در معرض نمایش های مختلف قرار می گیرد.

در نهایت، انتخاب استراتژی تبلیغاتی بین تلویزیون و تبلیغات اینترنتی بستگی به نیازها، هدف ها و بودجه شما دارد. معمولاً بهترین رویکرد این است که از ترکیب این دو رسانه  استفاده کنید تا بهترین نتایج را برای کسب وکار خود به دست آورید.

تفاوت تیزر با تریلر و آنونس

در این قسمت قصد داریم به بررسی تفاوت های تیزر تبلیغاتی با تریلر و آنونس بپردازیم؛ این تفاوت ها به شرح زیر است:

تیزر (برای تبلیغ کالا یا خدمات)

  1. مدت زمان: تیزرها معمولاً بسیار کوتاه هستند، اغلب از 15 ثانیه تا 1 دقیقه.
  2. هدف: هدف اصلی تیزرها جلب توجه سریع مخاطبان و ایجاد حس کنجکاوی در آن ها است.
  3. محتوا و جزئیات: تیزرها معمولاً رازآلود هستند و جزئیات کاملی از محتوا یا محصول را نشان نمی دهند.
  4. زمان انتشار: تیزرها معمولاً قبل از انتشار نسخه نهایی محتوا یا محصول منتشر می شوند و برای جلب توجه و ایجاد حس کنجکاوی قبل از عرضه استفاده می شوند.

تریلر (از اصطلاحات سینما – برای تبلیغ فیلم)

  1. مدت زمان: تریلرها معمولاً مدت زمان متوسطی دارند، معمولاً از 1 دقیقه تا 3 دقیقه.
  2. هدف: هدف اصلی تریلرها آشنایی مخاطبان با محتوای فیلم، محصول یا محتواست و ایجاد ترغیب برای تماشا یا خرید آن ها.
  3. محتوا و جزئیات: تریلرها شامل جزئیات کامل تری از محتوا هستند و اطلاعات کلیدی از بازیگران، داستان، و ویژگی ها را نمایش می دهند. همچنین با روایتی غیر خطی و مهیج به دنبال جذب مخاطب هستند.
  4. زمان انتشار: تریلرها همزمان با انتشار فیلم یا محتوای اصلی منتشر می شوند و برای تبلیغ فیلم یا محصول در زمان انتشار استفاده می شوند.

آنونس (به معنی آگاهی دادن، خبر دادن - از اصطلاحات سینما و تئاتر)

  1. مدت زمان: آنونس ها معمولاً ویدیوهایی با مدت زمان طولانی هستند و ممکن است تا چند دقیقه (5 دقیقه) طول بکشند. اما در ایران مدت زمان 1 دقیقه مرسوم است.
  2. هدف: هدف اصلی آنونس ها ارائه دقیق و کامل محتوا یا محصول به مخاطبان است تا آن ها را به تماشا یا خرید ترقیب کنند.
  3. محتوا و جزئیات: آنونس ها شامل جزئیات کاملی از محتوا یا محصول هستند و اطلاعات جامعی را ارائه می دهند و ریتم به شدت تندی دارند.
  4. زمان انتشار: آنونس ها قبل از انتشار فیلم یا محصول منتشر می شوند و برای تبلیغ، کنجکاوی و جذب مخاطبان استفاده می شوند.

این تفاوت ها به وضوح نشان می دهند که هر یک از این نوع ویدیوها برای اهداف و مراحل مختلف تبلیغاتی مناسب هستند و انتخاب بین آن ها باید بر اساس هدف و استراتژی تبلیغاتی خاصی که دارید صورت گیرد.

چرا حضور CTA در ویدئوی تبلیغاتی ضروری است؟

حضور CTA یا "فراخوان به عمل" در ویدئوی تبلیغاتی بسیار ضروری است زیرا تأثیرگذاری تبلیغ نهایی از طریق این بخش مشخص می شود. CTA به مخاطبان دستورات و توصیه های واضحی ارائه می دهد و آن ها را به اقدام واضحی ترغیب می کند. این فراخوان ها می توانند شامل دعوت به خرید محصول، ثبت نام در خبرنامه، تماس تلفنی برای اطلاعات بیشتر و یا هر اقدام دیگری باشند که شما می خواهید مخاطبان انجام دهند.

بدون وجود CTA، ممکن است مخاطبان بعد از تماشای تبلیغ به طور دقیق ندانند که چه اقدامی باید انجام دهند و به هدف شما نرسند. در واقع، CTA پایان تبلیغات شماست و نقطه تماس آخرین شانس برای ترتیب اقدام مخاطبان با برند شماست. به همین دلیل، تعیین و فراهم کردن یک CTA موثر و واضح از اهمیت بسیاری برخوردار است تا تبلیغات شما به درستی اداره شود و از نظر تبلیغاتی موفق باشد.